کد خبر 225226
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

«حیات» گزارش می دهد؛

13 آبان؛ روزی که پیکر استعمار بر خاک افتاد

13 آبان؛ روزی که پیکر استعمار بر خاک افتاد

امام خمینی (ره) در سیزده آبان 1343 با تبعیدش آمریکا را رسوا کرد و در 13 آبان 57 خون شهدا پیکر استعمار را بر زمین کوبید و در 13 آبان 1358 دانش جویان مسلمان پیرو خط امام تیر خلاص آمریکا و اسرائیل را زدند. حقیقتا این روز، روز مرگ بر آمریکاست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ سیر تطور تاریخ ایران تا رسیدن به انقلاب اسلامی ایران، پر از فراز و نشیب بوده و در این میان همه مردم کشور چه در به ثمر نشستن نهال انقلاب و چه در طول 8 سال دفاع مقدس؛ در همه اصناف؛ طبقات و گروه های سنی و اجتماعی، به نوعی در این زمینه ادای دین کرده اند. در این میان نقش نوجوانان منحصر بفرد است تا جایی که آنان روزی را به نام «13 آبان» خلق کردند.

در تاریخ معاصر ایران این روز بسیار ویژه است. ماجرا از آنجا شروع شد که در روز 13 آبان ماه سال 1357 دانش آموزان به نشانه اعتراض به حکومت پهلوی در محوطه دانشگاه تهران تجمع کردند تا سهم خود را ادا کنند. در صبح همان روز دسته دسته وارد محوطه دانشگاه تهران شده و در ادامه دانشجویان نیز به آنان پیوستند.

چندی پس از این تجمع، ماموران رژیم ستمشاهی، تعدادی گاز اشک آور در میان جمعیت پرتاب کردند؛ اما دانش آموزان نه تنها پراکنده نشدند بلکه با وجود مشقت در تنفس به واسطه استنشاق گاز اشک آور، از پا ننشستند و صدای فریاد الله اکبرشان رژیم ستمشاهی را یکبار دیگر لرزاند.

در این اثنا، تیراندازی آغاز و جوانان و نوجوانان بیگناه؛ در خاک و خون خود غلتیدند. در این روز 56 نفر از تجمع کنندگان به شهادت رسیده و صدها تن نیز مجروح شدند. این تظاهرات خونین حدود 6 ساعت به طول انجامید و رفته رفته سراسر تهران را در برگرفت.

امام‌ خمینی‌ به‌ مناسبت‌ فاجعه‌ی‌ 13 آبان‌ در پیامی‌ خطاب‌ به‌ ملّت‌ ایران‌ نوشتند: «من‌ نمی‌دانم‌ که‌ از کدام‌ مصیبت‌های‌ ملت‌ و از کدام‌ جنایت‌های‌ شاه‌ بنویسم‌، قلم‌ من‌ عاجز است‌. آیا جنایاتی‌ را که‌ در دانشگاه‌ تهران‌ به‌ دست‌ دژخیمان‌ شاه‌ واقع‌ شد، متذکر شوم‌ یا از کشتارهایی‌ که‌ در سراسر ایران‌ به‌ امر این‌ جنایتکار حرفه‌ای‌ صورت‌ گرفت‌؟»

امام‌ خمینی‌ از ملت‌ خواستند تا «رسیدن‌ به‌ هدف‌، نهضت‌ را هر چه‌ شورانگیزتر ادامه‌ دهد.» امام‌ هدف‌ نهضت‌ را سرنگونی‌ شاه‌، نابودی‌ رژیم‌ شاهنشاهی‌ و برقراری‌ حکومت‌ اسلامی‌ اعلام‌ کردند. ایشان در پایان‌ از «سران‌ نیروهای‌ هوایی‌ و زمینی‌ و دریایی‌» خواستند «با افراد خود به‌ ملّت‌ بپیوندند که‌ اطاعت‌ شاه‌ اطاعت‌ از طاغوت‌ است‌» و از «سربازان‌ و سایر قوای‌ انتظامی‌» خواستند که‌ از «اوامری‌ که‌ برخلاف‌ مسیر ملت‌ است‌ سرپیچی‌ کنند.»

13 آبان؛ روزی که پیکر استعمار بر خاک افتاد

در میان شهدای 13 آبان ماه؛ نام دانش آموز شهید ایرج استاد حسین، دانش آموز شهید منوچهر شجاعی، شهید محمد علی بیات، شهید مصطفی حاجیان، شهید علی اصغر مطلب نیا می درخشد و باید اشاره کرد که اینها فقط تعدادی از شهدای گرانقدر 13 آبان 1357 تهران در قطعه 17 گلزار شهدای بهشت زهرا (س) هستند که می توان مزار آنها را زیارت کرد.

شهید ایرج استاد حسین فقط 12 سال داشت و شهید منوچهر شجاعی 16 سال و .... نمی دانم چرا در آن سالها خبری از حقوق بشر نبود و نوکر سر سپرده آمریکا و اسرائیل بخاطر این جنایات ترغیب و تشویق هم می شد، اما ما را چه باک که خمینی (ره) در سیزده آبان 1343 با تبعیدش آمریکا را رسوا کرد و در 13 آبان 57 خون شهدا پیکر استعمار را بر زمین کوبید و در 13 آبان 1358 دانش جویان مسلمان پیرو خط امام با فتح لانه جاسوسی تیر خلاص آمریکا و اسرائیل را زدند حقیقتا این روز، روز مرگ بر آمریکاست.

یکسال بعد و در زمانی که دانش آموزان با نثار خون خود؛ دینشان را به انقلاب اسلامی ادا کردند و انقلاب اسلامی ایران به بار نشست؛ چهره واقعی آمریکا و مداخلات او در امور کشور بر همگان ثابت شد در پی این موضوع، دانشجویان پیرو خط امام فعالیتهای مداخله جویانه آمریکا را برنتابیده و در روز 13 آبان سال 58 به سوی سفارت آمریکا حرکت کردند.

 آنان بدون درگیری و برخورد با نگهبانان سفارت، کنترل و مراقبت ساختمان را به عهده گرفتند. دانشجویان که عکس امام خمینی(ره) را به سینه‌های‌شان نصب کرده بودند، پس از حدود سه ساعت توانستند سفارت امریکا را تصرف کنند و افراد آن را به گروگان بگیرند.

پس از تسخیر سفارت امریکا در تهران، دولت کارتر، رئیس جمهور وقت امریکا، افزون بر انجام یک سری فعالیت‌های دیپلماتیک برای آزادی گروگان‌ها، تصمیم گرفت از فشارهای اقتصادی و سیاسی نیز برای به زانو در آوردن انقلاب اسلامی استفاده کند. تحریم اقتصادی، انزوای سیاسی و اعزام ناوگان نظامی به خلیج فارس، از جمله اقدامات دیگر امریکاست. دولت امریکا هنگامی که از نجات گروگان‌ها ناامید شد، تصمیم گرفت کودتای نوژه را اجرا کند که آن نیز با عنایت پروردگار به شکست انجامید.

در واقع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در روز 13 آبان سال 58 نقش بسیار مهمی در نابودی گسترش دخالتهای آمریکا و همچنین قطع ید این کشور مستبد و زورگو در امور کشور داشت و  هر ساله یاد و نام شهدای حماسه آفرین آن روز گرامی داشته می شود تا فراموش نکنیم برای رسیدن به جایگاه کنونی کشور، چه افرادی با مشتهای گره کرده و ارزشمندترین دارایی خود، انقلاب اسلامی ایران را به اینجا رساندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha