کد خبر 214905
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

یادداشت/ فاطمه بیرامی

حماسه آفرینی زنان در اربعین

حماسه آفرینی زنان در اربعین

به نظر می رسد امر رسالت اهداف قیام حسینی و پیام رسانی آن به سایر زنان جامعه جهانی که ممکن است از این موضوع مهم اطلاع چندانی نداشته باشند می بایست توسط زنان بسیار جدی پیگیری شود.

به گزارش حیات؛ مشارکت نوعی کنش هدفمند در فرایند تعاملی بین کنشگر و محیط اجتماعی او در جهت دستیابی به اهداف معین و از پیش تعیین شده است و جهانی شدن، یک روند و حرکت تدریجی، طبیعی و تکاملی برای ایجاد جهانی با ارزش های مشترک و احترام به مبانی فرهنگی دیگران است.

ازمهم ترین دلایل حضور و مشارکت زنان در پیاده روی اربعین مضامینی چون مهدویت و آخرالزمان، تربیتی و اخلاقی، تبلیغی، فرهنگی و مذهبی و دینی است. برخی از مشارکت کنندگان دلیل حضور خود را معرفی امام زمان (عج) به مردم جهان می دانند و برخی دیگر براین باورند که پیاده روی اربعین به خودسازی کمک می کند.

پیاده روی اربعین را می توان بزرگترین گردهمایی دنیا دانست که پیش از پیش نزد ایرانیان مورد توجه قرار گرفته و هرساله به افرادی که دراین رویداد مذهبی شرکت میکنند افزوده میشود. جمعیت قابل توجهی از این شرکت کنندگان را زنان تشکیل می دهند. زن مربی جامعه است و سعادت و شقاوت کشورها بستگی به وجود زنان دارد. بانوان در نهاد کوچکی مانند خانواده و در یک گستره بزرگتر یعنی در فعالیت های اجتماعی، منشا اثرات مهم بوده اند و تغییراتی اساسی ایجاد کرده اند.

با وجود اینکه سالهاست از پیاده روی اربعین می گذرد، اما پژوهش های مدون و علمی درباره حضور زنان در پیاده روی اربعین، حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

بر خلاف آنچه که تا کنون از زنان تصویرسازی شده و به دنبال القاء نگاهی ضعف آلود نسبت به این قشر است، بانوان در ادوار مختلف تاریخ نقش سازنده خود را به نمایش گذاشته اند که نمونه آن را می توان در حماسه بزرگ اربعین حسینی دید. همراهی همسر و ترغیب فرزندان برای حضور در مراسم اربعین حسینی، نقش مهم خانواده محوری است که زنان آن را به خوبی به منصه ظهور رسانده اند. از سوی دیگر یکی از مهمترین موضوعاتی که زنان انجام می دهند و باید در این مسیر بهتر از پیش عمل کنند موضوع ابلاغ و پیام رسانی اهداف و چرایی عاشورا به تبعیت از حضرت زینب سلام الله علیه است.

به نظر می رسد امر رسالت اهداف قیام حسینی و پیام رسانی آن به سایر زنان جامعه جهانی که ممکن است از این موضوع مهم اطلاع چندانی نداشته باشند می بایست توسط زنان بسیار جدی پیگیری شود. چرا که همراهی در راستای ایجاد وحدت، همدلی، صلح جهانی و تمدن سازی اسلامی برای زمینه سازی حکومت مهدوی از جمله موضوعاتی است که زنان نقش قابل توجهی در آن دارند. لذا زنان به عنوان نیمی از  پیکره جامعه باید در زمینه سازی حکومت جهانی مستضعفان نقش ویژه ای ایفا کنند تا با احیای تمدن سازی اسلامی بسترهای لازم ظهور آماده شود.

جهانی شدن، یک روند و حرکت تدریجی، طبیعی و تکاملی برای ایجاد جهانی با ارزش های مشترک و احترام به مبانی فرهنگی دیگران است.

برای تبیین این موضوع نیاز به بیان چند مطلب از جمله تبیین نقش زنان در جهانی سازی اربعین با تکیه بر سواد رسانه ای است.

در تاریخ هم کسانی که نخستین بار سراغ پیکر شهدای کربلا رفتند زنان شیعه قبیله بنی‌اسد بودند که در این رویداد می توان روح زن شیعه و نقش آفرینی آن را به وضوح دید.

در انقلاب اسلامی، زنان خود به میدان آمدند و در جنگ تحمیلی همسران و فرزندان‌شان را به میدان ‌فرستادند و به عنوان موتور محرک انقلاب، پایداری و مقاومت در جنگ رخ نمایی کردند.

باید توجه داشت که بدون همراهی، همدلی و پایمردی زنان هیچ حرکت اجتماعی مهمی صورت نمی‌ گیرد.

امروز باید به مدد رویدادهای مهمی چون اربعین به یاد این توده عظیم و مؤثر انسانی بیاوریم که نقش آنان در ارتقای اخلاق، امید، وحدت، همفکری و مقابله با دشمنان دین و ارزش‌های انسانی، بی‌بدیل است و غفلت از آن لاجرم جامعه‌ای آشفته را رقم خواهد زد.

اربعین را برای بازگشت به خویشتن خویش و زندگی باصلابت، عفیفانه، باشکوه، مؤثر و در یک کلام الهی بر اساس الگوهای درخشان زنان صدر اسلام و زنان بزرگی که در تاریخ مبارزات ملت‌ها علیه ظلم و ستم به شهادت رسیدند، قدر بدانیم و این فرصت تاریخی را از دست ندهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha