کد خبر 210585
۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸

ضرورت رعایت نکات بهداشتی سازمان دامپزشکی در ایام تاسوعا و عاشورا

ضرورت رعایت نکات بهداشتی سازمان دامپزشکی در ایام تاسوعا و عاشورا

سازمان دامپزشکی اعلام کرد:‌ بنابر آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت ۲۸ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شدند که متاسفانه ۳ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، با توجه به وقوع احتمالی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، جهت حفظ سلامت عزاداران و مصرف کنندگان و به منظور پیشگیری از سرایت این بیماری‌ها بر لزوم پرهیز از کشتار دام در سطح شهر، معابر عمومی، منازل و در مسیر حرکت هئیت‌ها و دسته‌های عزاداری تاکید شده است.

 باتوجه به فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و اجرای سنت ذبح دام به منظور طبخ نذورات توسط هیئت‌های عزاداری در تکایا، مساجد، و مراکز طبخ غذا، سازمان دامپزشکی کشور به منظور تأمین بهداشت عمومی و پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های خطرناک و مشترک میان انسان و دام از قبیل تب کریمه- کنگو، بروسلوز، شاربن و ... توصیه می‌شود که افراد هشدارهای دامپزشکی را جدی بگیرند.

سخنگوی سازمان دامپزشکی با تاکید بر اجتناب  از خرید و کشتار دام‌های تب‌دار و بیمار گفت: برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و دام و آلودگی‌های محیط زیست، از کشتار دام در محل‌های عزاداری، معابر عمومی، منازل و در مقابل  دسته‌های عزاداری خودداری شود. در کلیه مراحل خریداری دام، ذبح دام، جدا کردن آلایش (جگر سفید و سیاه، قلب و کلیه‌ها) و قطعه قطعه کردن گوشت،  از دستکش استفاده شود و همواره لاشه دام ذبح شده قبل از قطعه بندی، برای حذف عوامل بیماری زا، به مدت ۲۴ ساعت وآلایش آن همچون دل، جگر، قلوه به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه یخچال نگهداری  شود.

سازمان دامپزشکی اعلام کرده است:‌ درصورت خریداری گوشت نذری از قصابی‌ها، حتماً به قصابی‌های مجاز مراجعه و به وجود مهر دامپزشکی و برچسب مشخصات گوشت مانند تاریخ مصرف و... بر روی لاشه، توجه شود. در صورت وجود هرگونه زخم یا خراش در سطح پوست، به هیچ وجه به دام زنده و لاشه آن دست زده نشود.

کشتارگاه‌های کشور در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی فعال هستند و هیئت‌های مذهبی، خیرین و شهروندان به منظور رعایت شرایط بهداشتی دام خود را از میادین و مکان‌های مجاز عرضه دام زنده تحت نظارت دامپزشکی تهیه و با توجه به کنترل و بررسی دام قبل، حین و پس از کشتار آن را در کشتارگاه قربانی کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha