کد خبر 95025
۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

رامین در گفت و گو با خبرنگاران مصری تشریح کرد؛ مشترکات ایران و مصر برای حل مشکلات جهان اسلام

رامین: دو ملت آزاد شده ایران و مصر با پرچم اسلام، نه فقط جهان اسلام را از یوغ صهیونیست ها آزاد خواهند کرد، بلکه جهان بشری را به توحید و عدالت و معنویت خواهند رساند.

به گزارش حیات، "محمد علی رامین" در گفت و گو با خبرنگاران مصری گفت: ایران و مصر دو سرزمینی هستند که مردمان آن در طول تاریخ بشر با ایجاد تمدن، فرهنگ های بشری را تغذیه کردند.وی در پاسخ به سوالی افزود : دو ملت ایران و مصر به عنوان دو ملت فرهیخته ، اسلام شناس و پرچم دار اسلام در دوره اخیر مدتی از هم دور شده بودند ، در فصل بیداری اسلامی ملت بزرگ مصر بعد از سی و چند سال و بعد از چند دهه که در زیر سلطه طاغوت بود و اجازه ابراز وجود و اظهار هویت اسلامی خود را نداشت، مجدداً پرچم اسلام را در منطقه شمال آفریقا برافراشته است.رامین تصریح کرد : پیروزی انقلاب اسلامی مردم مصر یکی از آرزوهای بزرگ ملت ایران بوده و با این پیروزی بزرگ دوباره برادران ایرانی و مصری دست در دست هم، به ساختن آینده اسلام خواهند پرداخت و این دو ملت تمدن آفرین با پرچم اسلام، نه فقط جهان اسلام را از یوغ صهیونیسم آزاد خواهند کرد، بلکه جهان بشری را به توحید و عدالت و معنویت خواهند رساند.محمد علی رامین بر نقش حوزه های علمیه دو کشور تأکید کرد : همانطور که ایرانی ها در طول تاریخ با ترویج اسلام در میانه و شرق آسیا ، استقلال ملی و عزت اسلامی خودشان را با کمک حوزه های علمیه حفظ کردند، مردم مصر هم با الازهر و برخی دیگر از مراکز اسلامی، در استقلال خود و ترویج اسلام در سراسر قاره آفریقا نقش ممتاز و بی نظیری داشته اند.رامین در مورد کثرت فروع و اصول مشترک میان مسلمانان گفت : در اسلام یکسری اصول مشترک هست که همه مسلمانان را به هم پیوند می دهد و در ورای آن، فروع فراوانی هستند که تنوع دیدگاه های مسلمانان رادر کنار هم جمع می کنند و فرهنگ و تمدن متنوع اسلامی را می سازند. همین تنوع فرهنگی با اشتراکات اصولی "امت واحده اسلامی" را به این زیبایی و عظمت ایجاد کرده است.وی در پاسخ به چگونگی ضرورت حضور عنصر اسلام در آثار فرهنگی مسلمانان اظهار داشت : "فرهنگ" واژه ای مرکب از افکار، رفتار، اخلاق و هنجارهای مشترک است. واژه فرهنگ در میان عقاید و ایدئولوژی های مختلف، تعاریف مختلفی دارد. علی رغم اینکه در طول صد سال گذشته مسلمانان در بسیاری از مناطق تحت سیطره غیر مسلمین بودند، اما به محض اینکه یک ملتی خودش را از سیطره دشمن خارج کند ، با همان فرهنگ اسلامی و هویت تاریخی خود شناخته می شود. اصولا آزادی یک ملت مسلمان رها شده از یوغ طواغیت و مستکبران مستبد را ، با بازگشت آن ملت به ارزش های اسلامی می توان شناخت.رامین در مورد نقش آثار هنری در احیای فرهنگ اسلامی گفت : ضمن اینکه در میان امت اسلامی همه آداب و رسوم و اخلاق و فرهنگ عمومی نشأت گرفته از اسلام است ، ما ابزار فرهنگی مثل سینما ، رسانه ، نقاشی ، مجسمه سازی ، شعر، ادبیات و همه این عناصر و ابزار فرهنگی را در میان امت اسلامی ، تنها با کدگزاری و نشانه های اسلامی آن شناسایی می کنیم ؛ هر چیزی به غیر از نشانه های اسلامی در آثار فرهنگی ،‌ نشانه هایی از عصر سلطه بیگانگان بر جوامع اسلامی ارزیابی می شود که نشأت گرفته از فرهنگ های بیگانه است.وی در مورد رشد آثار فرهنگی در دوره جمهوری اسلامی و روابط فرهنگی آینده با مصر تأکید کرد : ایران اسلامی طی سی و سه سال گذشته یک سند آشکار و یک گواه روشن برای آزادی اسلامی است . یعنی اگراز هرجهت ، ما در دوره پهلوی بسیار محدود بودیم، در اسلام آنقدر آزادی عقلانی و منطقی وجود دارد که آثار فرهنگی در بسیاری از عرصه ها به اندازه چند صد سال شکوفا شده اند . البته افرادی که هنوز یک مقدار آلوده به فرهنگ و سیاست بیگانه هستند، در موضع گیری و عملکردشان ممکن است ، آثاری یافت شود که طبعا با اسلام مطابقت نداشته باشد . در حقیقت از نخستین روز آزادی ملت مصراز سلطه فرعونی حسنی مبارک ، رابطه فرهنگی و عقیدتی با ملت ایران برقرار شده است .پس سرآغاز ارتباط فرهنگی مجدد ایرانیان با ملت عزیز مصر همان 22 بهمن 1389 است ؛ همان روزی که حسنی مبارک از قدرت سقوط کرد ، برای ایرانیان یک جشن ملی بود.رامین تصریح کرد : اما گروه های مختلف فرهنگی و هنری از دو کشور باید با هم ارتباط صنفی و تشکیلاتی پیدا کنند ؛ که این امر به یک زمان منطقی نیاز دارد و امیدواریم این ارتباطات روز به روز بیشتر شود .برای من به عنوان یک مسلمان ایرانی دیدار از مصر مانند دیدار از یک سرزمین مقدس است که اهالی آن برای اسلام قیام کرده اند.یعنی اینکه هر سرزمین اسلامی که از لوث استبداد طاغوتی رهایی یابد ، مکانی مقدس برای بندگان خدا می شود.وی در خصوص تفاوت واژه " بهار عربی " و " بیداری اسلامی" گفت : عرب ها سردمداران اسلام در ابتدای تاریخ امت اسلامی هستند ؛ بنابراین اگر اعراب از زمستان طولانی و پاییز خسته کننده ی خود رها شوند و به بهاراعتقادی و فرهنگی خود بازگردند ، این " بهار عربی " همان " بیداری اسلامی "است.رامین در پاسخ به اختلاف برداشت در مفاهیم شیعه و سنی گفت : از نظر بنده اگر واژه شیعه و سنی درست ترسیم شود ، شیعیان همه اهل سنت پیامبر هستند و اهل سنت همگی شیعیان محمد و آل محمد (ص) می باشند.

برچسب‌ها