به گزارش حیات به نقل از فارس، موضوع پارکینگ- پناهگاهها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ مورد توجه قرار گرفته است. این را احمد صادقی عضو شورای شهر تهران میگوید.رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشتر اعلام کرد ساختمانهای بلندمرتبه که دارای پارکینگهای زیرزمینی هستند، میتوانند به عنوان محلهای مناسب برای پناه گرفتن در زمان بروز حوادث احتمالی استفاده شوند.
طرح موضوع «پارکینگ-پناهگاه» در لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ نشان میدهد مدیریت شهری تهران، دستکم در سطح سیاستگذاری، به دنبال استفاده دوگانه از زیرساختهای موجود شهر است؛ زیرساختهایی که در شرایط عادی کارکرد روزمره دارند و در زمان بحران میتوانند به بخشی از شبکه ایمنی شهر تبدیل شوند.تهران شهری است با تراکم جمعیتی بالا، بافتهای فرسوده گسترده، ساختمانهای بلندمرتبه متعدد و در عین حال محدودیت جدی در ایجاد فضاهای جدید امدادی و پناهگاهی. در چنین شرایطی، ایده استفاده از پارکینگهای زیرزمینی، بهویژه در برجها، مجتمعهای بزرگ، مراکز تجاری و ساختمانهای اداری، میتواند از منظر مدیریت بحران قابل توجه باشد. این فضاها معمولا در تراز زیرزمین قرار دارند، دسترسی نسبتا مشخصی دارند و در بسیاری از نقاط شهر پراکندهاند؛ بنابراین اگر بهدرستی شناسایی، ایمنسازی و تجهیز شوند، میتوانند در زمان حوادثی مانند حملات احتمالی، انفجار، آوار، طوفانهای شدید یا برخی بحرانهای شهری، نقش پناهگاه موقت را ایفا کنند.طرح پارکینگ-پناهگاه میتواند یکی از ایدههای قابل دفاع در مسیر افزایش تابآوری تهران باشد. استفاده از ظرفیت پارکینگهای زیرزمینی، بهویژه در ساختمانهای بلندمرتبه، از نظر اقتصادی و فضایی منطقی به نظر میرسد، زیرا به جای ساخت سازههای کاملا جدید، از امکانات موجود یا در حال ساخت بهره میگیرد.
انتهای پیام//
نظر شما