کد خبر 285068
۲ دی ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۵

وفایی‌یگانه: هر فعال اقتصادی در اکوسیستم تجارت باید در جای تخصصی خود نقش‌آفرینی کند

وفایی‌یگانه: هر فعال اقتصادی در اکوسیستم تجارت باید در جای تخصصی خود نقش‌آفرینی کند

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران اظهار داشت: اگر استراتژی توسعه صنعتی را مبتنی بر توسعه صادرات قرار دهیم، به توسعه پایدار، تولید در تراز جهانی و افزایش رضایتمندی مشتریان داخلی خواهیم رسید، اما اشکالاتی در تعاملات فعالان اقتصادی وجود دارد که منجر به اصطکاک و اتلاف منابع شده است.

به گزارش خبرنگار حیات، دکتر رضا وفایی یگانه، معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران، در نخستین اجلاس بین‌المللی اندیشه اقتصاد تجاری با تأکید بر لزوم نقش‌آفرینی تخصصی فعالان در اکوسیستم اقتصاد تجاری کشور، اظهار داشت: اگر استراتژی توسعه صنعتی را مبتنی بر توسعه صادرات قرار دهیم، به توسعه پایدار، تولید در تراز جهانی و افزایش رضایتمندی مشتریان داخلی خواهیم رسید، اما اشکالاتی در تعاملات فعالان اقتصادی وجود دارد که منجر به اصطکاک و اتلاف منابع شده است.

وفایی‌یگانه با ابراز افتخار از حضور در جمع فعالان اقتصادی جامعه ایثارگری که برای آبادانی کشور جهاد اقتصادی می‌کنند، از دست‌اندرکاران برگزاری اجلاس قدردانی کرد و گفت: این نشست بستری برای تبادل آرا و هم‌افزایی فراهم می‌کند تا کارهایمان را بهتر انجام دهیم.

وی از زاویه اکوسیستم اقتصاد تجاری به موضوع پرداخت و افزود: در این اکوسیستم، فعالان مختلفی وجود دارند که باید متناسب با مأموریت و مزیت‌های خود نقش‌آفرینی کنند بدون ایجاد مزاحمت یا اصطکاک برای یکدیگر. عامل اصلی حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی است که وظیفه سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت دارند. کنار آن‌ها تولیدکنندگان قرار دارند که رسالتشان عرضه محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب است و تاجران حلقه وصل بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی هستند. تسهیلگرانی مانند نظام بانکی و بیمه‌گری نیز امنیت و اطمینان خاطر فراهم می‌کنند.

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران یکی از مزیت‌های اصلی امروز را نحوه تأمین مالی و تعامل با نظام بانکی، بیمه و بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: کالاهای باکیفیت فراوان است و مصرف‌کننده قدرت انتخاب دارد، اما تعامل خوب با نظام بانکی و بیمه، مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. اشکالاتی در این تعاملات وجود دارد که به اصطکاک منجر شده است.

وفایی یگانه ورود شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی به حوزه تصدی‌گری بازرگانی را یکی از مشکلات اساسی برشمرد و گفت: این ورود حتی با حسن نیت، ناکارآمدی بازار ایجاد می‌کند، مزیت‌های تصنعی به وجود می‌آورد و نظام قیمت‌های نسبی را برهم می‌زند. مثلاً وقتی برنج در بازار ۱۰۰ هزار تومان است و شرکت دولتی آن را ۵۰ هزار تومان عرضه می‌کند، در ظاهر مطلوب به نظر می‌رسد، اما در میان‌مدت و بلندمدت نه تنها قیمت را حل نمی‌کند، بلکه به تورم، کسری بودجه و افزایش مشکلات تأمین منجر می‌شود و فعالان حرفه‌ای را از بازار خارج می‌کند. این ضربه ماندگار است و حتی پس از برداشتن ارز ترجیحی، سیستم تضعیف‌شده را نمی‌توان به راحتی احیا کرد.

وی همچنین ورود تولیدکنندگان به حوزه تجارت را غیرکارشناسی دانست و افزود: تولیدکننده باید تمرکز خود را بر تولید کالای باکیفیت و رقابتی بگذارد، اما گاهی به دلیل مزیت‌دار شدن موقت حوزه تجاری، وارد آن می‌شوند و به دلیل عدم تخصص متضرر می‌گردند.

معاون اتاق تعاون ایران تقویت تشکل‌سازی اقتصادی در حوزه تجارت را ضروری خواند و پیشنهاد کرد: ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات و تشکل‌های تخصصی تجارت، سپس ورود این تشکل‌ها به تنظیم‌گری بازار که باید توسط متخصصان حرفه‌ای انجام شود. این کار برندسازی، مطالعات بازار، دسترسی و نفوذ در بازارهای مختلف را با هزینه کمتر و هم‌افزایی بیشتر ممکن می‌کند.

وفایی یگانه با اشاره به فعالیت‌های اتاق تعاون ایران، اظهار داشت: ما افتخار می‌کنیم اگر شما عزیزان ورود کنید و از خدمات ما بهره ببرید. اتاق تعاون هر سال نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه‌های ساختمان، انرژی و پتروشیمی برگزار می‌کند، اتحادیه‌های سراسری قوی در تجارت و تولید دارد و کمیسیون‌های تخصصی برای تصمیم‌سازی تشکیل داده است. اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون به نمایندگی از شما در شوراها، کمیسیون‌های مجلس و دولت حضور دارند، اما این حضور زمانی اثربخش است که نظرات تجمیع‌شده شما پشت آن باشد و تشکل‌ها مشکلات را رایزنی و شسته‌رفته منتقل کنند.

وی در پایان توصیه کرد: در اکوسیستم اقتصاد تجاری کشور، هر کسی در جای تخصصی خود به کشور خدمت کند تا موفقیت حاصل شود.

انتهای پیام/خ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha