حقیقت این است که ممکن است باتری خودروی شما از قبل خالی شده باشد.
باتری شما میتواند ۷۵٪ یا ۱۰۰٪ شارژ داشته باشد و همچنان در آستانهی مرگ باشد، همانطور که یک لیوان ترک خورده میتواند پر از آب باشد. یک باتری کاملاً شارژ شده همچنین میتواند آنقدر کهنه، آنقدر سولفاته و آنقدر ضعیف شده باشد که فقط میتواند مقدار کمی برق را برای مدت کوتاهی نگه دارد.
با این حال، دمای گرم، موتور سالم و رانندگیهای منظم میتواند این ضعف را بپوشاند. اگر دما پایین بیاید، یک چراغ روشن بماند یا چند روز رانندگی نکنید، آن موقع است که ماشین شما روشن نمیشود.
اینطور نبود که باتری در یک روز تصادفی از کار افتاده باشد. باتری شما از همان ابتدا از کار افتاده بوده است. فقط باید شرایط مناسب میبود تا این موضوع را نشان دهد.
باتریها آنقدر آهسته فرسوده میشوند که ممکن است متوجه نشوید. البته اگر باتری در حال از کار افتادن اصلاً علامتی داشته باشد.
ترفند باتری خودرو: با هر بار تعویض روغن، این سرویس را درخواست کنید
یک سرویس ساده که در اکثر تعمیرگاهها موجود است، میتواند به شما کمک کند از کل این وضعیت جلوگیری کنید.
به آن تست باتری خودرو میگویند.
این دقیقترین راه برای تشخیص از کار افتادن باتری است. اگرچه به اندازه تعویض روغن یا بررسی ترمزها شناخته شده نیست، اما به همان اندازه مهم است. انجام تست باتری به طور منظم میتواند ماشین شما را هر زمان که به آن نیاز دارید آماده و پاسخگو نگه دارد.
اگر به این کار عادت کنید، غافلگیر کردن یک باتری از کار افتاده برای شما دشوارتر است.
تستهای باتری پاسخ واقعی به این سوال هستند که "چگونه بفهمم باتری خراب است؟"
تست باتری خودرو، میزان ذخیره انرژی توسط باتری شما را تجزیه و تحلیل میکند. برای دقیقترین نتایج، تکنسینها از تسترهای باتری استفاده میکنند. آنها یک جریان الکتریکی به باتری ماشین شما میفرستند و پاسخ آن را بررسی میکنند. انجام یک تجزیه و تحلیل کامل کمتر از یک دقیقه طول میکشد و شما یک خوانش ساده دریافت میکنید:
- خوب
- ضعیف
- همین حالا تعویض کنید
«خوب» یعنی حداقل تا شش ماه دیگر لازم نیست نگران باتری خالی ماشین باشید. زمستان و تابستان سختترین فصلها برای باتری ماشین هستند، بنابراین قبل از آن باتری خود را آزمایش کنید. فعلاً باتری شما خوب است.
«ضعیف» یا «الان تعویض کنید» شانس شما برای جلوگیری از استرس دیر رسیدن به محل کار به دلیل منتظر ماندن برای کمک جادهای در نامناسبترین زمان است. این نتایج به این معنی است که باتری شما آنقدر ضعیف است که یا دمای سرد، لرزش شدید یا رانندگی نکردن منظم میتواند آن را از بین ببرد.
حداقل سالی دو بار آزمایش باتری انجام دهید تا از مواجهه با باتری خالی در زمانی که انتظارش را ندارید، جلوگیری کنید.
شنیدن اینکه باتری خراب دارید میتواند گیجکننده باشد. به هر حال، شما به تعمیرگاه رفتهاید. باتری درست یک ساعت پیش ماشین را خوب روشن کرد، درست است؟ بنابراین، دقیقاً چه چیزی باتری ماشین شما را خراب میکند؟ حقیقت تکاندهنده این است که ۲۶٪ از کل خودروهای موجود در جاده امروز قبل از پایان سال به باتری جدید نیاز دارند. این یعنی بسیاری از افراد با باتریهای خراب یا خالی زیر کاپوت خود رانندگی میکنند.
آنها فقط نمیدانند. آنها این کار را نمیکردند، حداقل بدون تست باتری.
دیگر لازم نیست از یک باتری خالی تعجب کنید.

تست باتری میتواند تجربه مالکیت خودرو شما را تغییر دهد. برای دههها، صاحبان خودرو چارهای جز انتظار برای یک باتری خالی نداشتند تا در نامناسبترین زمان ممکن آنها را غافلگیر کند. آن دوران مدتهاست که گذشته است. تعمیرگاهها ابزارهایی دارند که میتوانند راز زمان خالی شدن باتری شما را حل کنند.
در اینجا چیزی است که شما در مورد نحوه تشخیص خالی شدن باتری نمیدانید.
چه چیزی باعث میشود باتری ماشین از کار بیفتد؟
یک تصور غلط رایج این است که آزمایش باتری فقط مربوط به ولتاژ و شارژ است. این مانند بررسی فشار باد لاستیک است تا ببینید آیا برای چند سال آج کافی دارد یا خیر.
ولتاژ و شارژ میتوانند به شما بگویند که آیا باتری شما در حال حاضر خوب است یا خیر. با این حال، آنها چیزی در مورد سلامت کلی باتری به شما نمیگویند. یک باتری ضعیف میتواند بلافاصله پس از شارژ شدن "100٪ پر" باشد و ولتاژ ممکن است نشان دهد که مشکلی ندارد.
با این حال، ولتاژ ظرف چند ساعت دوباره کاهش مییابد. سپس، اگر سعی کنید آن را روشن کنید، میزان برق برای روشن کردن یک کارتینگ کافی نخواهد بود.
در عوض، باید به آمپر استارت سرد باتری توجه کنید.
آمپر استارت سرد و نحوه تشخیص اینکه باتری در شرف از کار افتادن است.
یک باتری خراب نمیتواند برای مدت طولانی قدرت زیادی را نگه دارد. یک باتری سالم میتواند قدرت زیادی را ذخیره و تحویل دهد.
این قدرت با آمپر استارت سرد یا CCA اندازهگیری میشود. برچسب هر باتری خودرو، رتبه CCA مورد نیاز یک باتری را نشان میدهد و هر وسیله نقلیه برای روشن کردن موتور به مقدار مشخصی CCA نیاز دارد. اگر تویوتا کرولا ۲۰۱۲ شما برای روشن شدن به ۵۰۰ آمپر استارت سرد نیاز دارد، پس به باتری با حداقل ۵۰۰ آمپر استارت سرد، مانند باتری ماشین M-35، نیاز دارید.
چرا سرما؟ باتریهای خودرو واقعاً سرما را دوست ندارند. CCA نشان میدهد که باتری ماشین شما حتی اگر ۳۲ درجه زیر صفر باشد، باید چند آمپر را تحویل دهد. بنابراین، به عبارت دیگر، CCA نشان میدهد که باتری شما در سختترین شرایط ممکن برای باتری خودرو چقدر میتواند خوب کار کند.
معمولاً، یک باتری ماشین سالم، رتبه CCA بالاتری نسبت به آنچه روی برچسب آن نوشته شده است، نشان میدهد. اگر دمای بیرون 70 درجه فارنهایت باشد، یک باتری جدید با رتبه 500 CCA میتواند 600 CCA یا بیشتر را نشان دهد. اگر دمای بیرون 0 درجه فارنهایت باشد، آزمایش باتری جدید باید رتبهای مطابق با برچسب نشان دهد.
هرچه باتری فرسودهتر شود، سرمای کمتری برای از بین بردن آن لازم است. یک باتری فرسوده به جای اینکه در دمای انجماد از بین برود، میتواند در دمای 40 درجه فارنهایت از بین برود. یک باتری به شدت ضعیف شده میتواند در دمای 60 درجه فارنهایت از بین برود.
به طور خلاصه:
- CCA روی برچسب باتری نشان میدهد که باتری شما چقدر باید خوب کار کند.
- CCA حاصل از آزمایش باتری نشان میدهد که در واقع چقدر خوب کار میکند.
- اگر CCA واقعی کمتر از چیزی باشد که موتور شما نیاز دارد، در آستانه از بین رفتن است. این یک باتری فرسوده و در حال مرگ است که در آستانه از کار افتادن است.
وقت آن رسیده که باتری جدیدی بخرید، چون مهم نیست چقدر خوب آن را شارژ کنید، اگر CCA واقعی هنوز کمتر از نیاز موتور شما باشد، به این زودیها ماشین شما روشن نخواهد شد.
نظر شما