به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حیات، در بهمنماه ۱۴۰۱ قانون واردات خودرو برای جانبازان به مرحله اجرا درآمد؛ طرحی که بهعنوان بستهای حمایتی، امتیاز واردات خودرو را به جانبازان بالای ۵۰ درصد اختصاص داد. با این حال، از آغاز تاکنون، روند اجرای آن با چالشها و کندیهایی همراه بوده است.
این تصمیم در قالب یک بسته حمایتی برای قدردانی از ایثارگری افرادی اتخاذ شد که برای حفظ این سرزمین از جان خود گذشته بودند اما مسیر اجرای این قانون از همان ابتدا با موانع متعدد روبهرو شد. تخصیص ارز، فرآیند ثبت سفارش و پیچیدگیهای اداری باعث شد روند واردات خودرو به کندی پیش برود.
در ادامه، برای حل مشکلات، وزارت صنعت، معدن و تجارت بهطور مستقیم مدیریت این طرح را بر عهده گرفت. سوم اردیبهشت ۱۴۰۴، معاون اول رئیسجمهوری آییننامه اجرایی واردات خودروهای خارجی برای جانبازان مشمول را ابلاغ کرد؛ اقدامی که مسیر قانونی و اجرایی را شفافتر ساخت.
نهم تیرماه نیز وزیر صمت دستور داد تأمین ارز موردنیاز واردات خودروهای جانبازان در اولویت قرار گیرد. در ۱۳ شهریور ۱۴۰۴، نشست مشترکی میان وزیر صمت، معاون رئیسجمهور و رئیس بنیاد شهید برگزار شد تا هماهنگی دستگاههای اجرایی برای تسریع در واردات مورد بررسی قرار گیرد.
به گفته سیدمحمد اتابک رئیس سازمان صمت و سعید اوحدی رئیس بنیاد شهیدو امور ایثارگران، روند تصمیمگیریها و مصوبات در این حوزه بهطور مستمر پیگیری میشود.
در همین راستا، وزارت صمت با تعیین پنج مسئول ویژه در معاونت صنایع ماشینآلات و تجهیزات، پیگیری واردات خودرو جانبازان را بهطور تخصصی دنبال میکند.
سیدحامد عاملی، معاون این بخش، در گزارشی به همکاری وزارتخانه با سازمان محیط زیست، گمرک، پلیس راهور و بانک مرکزی اشاره کرد و از اقدامات برای تأمین ارز باقیمانده خبر داد.
طبق اعلام رسمی، حدود ۲۷ هزار جانباز بالای ۵۰ درصد در کشور وجود دارد. از این میان، نزدیک به ۱۵ تا ۱۷ هزار نفر تاکنون در سامانه وزارت صمت ثبتنام کردهاند.
متقاضیان در دو دسته قرار دارند، بخشی از جانبازان شخصاً ثبت سفارش کرده و خودشان فرآیند واردات را پیگیری میکنند (حدود ۴ هزار نفر تاکنون ثبت سفارش شخصی داشتهاند).دسته دیگر از طریق شرکتهای مورد تأیید وزارت صمت و بنیاد شهید اقدام کردهاند تا شرکتها بهصورت حقالعملکاری کارهای واردات و تحویل خودرو را انجام دهند.
دلایل طولانی شدن فرآیند
فرآیند واردات خودرو ذاتاً زمانبر است؛ بهطور متوسط ۶ ماه طول میکشد تا یک خودرو از مرحله ثبت سفارش تا شمارهگذاری در کشور آماده تحویل شود. در مورد خودروهای جانبازی، مراحل بیشتری نیز وجود دارد: تخصیص و تأمین ارز (۲ تا ۳ ماه)، خرید و حمل خودرو، ترخیص در گمرک (حداقل ۲ ماه)، دریافت تأییدیههای استاندارد و زیستمحیطی و در نهایت شمارهگذاری. همین پیچیدگیها سبب طولانی شدن روند شده است.
در نشست اخیر، وزیر صمت بر لزوم کاهش این زمان و تسریع در ترخیص خودروها تأکید کرد. به گفته مسئولان، در حال حاضر ۳۵۰۰ خودرو در گمرکات کشور موجود است و برای ترخیص فوری آنها برنامهریزی شده است. همچنین ۵۶۰۰ خودرو در مسیر حمل قرار دارد که باید با سرعت بیشتری وارد کشور شوند.
یکی از مشکلات جدی، توان مالی محدود بسیاری از جانبازان است. بخشی از آنها توانایی تأمین منابع لازم برای واردات را ندارند. در همین زمینه مذاکراتی با بانک دی در جریان است تا تسهیلات حمایتی ویژه در اختیار این قشر قرار گیرد.
از سوی دیگر، تخصیص ارز نیز از چالشهای اصلی بود. بانک مرکزی در ابتدا با مشکلاتی مواجه بود، اما به گفته معاون وزارت صمت، حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای این طرح اختصاص یافته و مراحل اداری آن در حال تکمیل است.
یکی از پرسشهای مهم درباره انتقال امتیاز واردات در صورت شهادت جانبازان بود. بر اساس توضیحات مسئولان، اگر جانبازی در طول فرآیند واردات شهید شود، امتیاز واردات به وراث قانونی او منتقل میشود. در این حالت، گواهی حصر وراثت دریافت شده و نماینده قانونی وراث ادامه مراحل را بر عهده میگیرد. این موضوع مشکلات حقوقی موجود را برطرف کرده و امکان بهرهمندی خانواده جانبازان از این امتیاز را فراهم ساخته است.
برخی شرکتهای طرف قرارداد در روند واردات تخلفاتی داشتهاند. وزارت صمت با این موارد برخورد کرده تا حقوق جانبازان تضییع نشود. در عین حال، گروهی از جانبازان تحصیلکرده نیز با تشکیل تیمهای مشاورهای، مسائل حقوقی و قراردادی را پیگیری کردهاند تا شفافیت بیشتری ایجاد شود.
با وجود مشکلات اولیه، مسئولان امیدوارند تا پایان آبان ۱۴۰۴، بخش عمده ثبت سفارشها نهایی و خودروها تحویل جانبازان شود.
این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا میشود و به همین دلیل طبیعی است که در مراحل اولیه با موانعی مواجه گردد. با این حال، بهدلیل حمایت مستقیم وزارت صمت و بنیاد شهید، روند واردات خودرو برای جانبازان در مسیر تسریع قرار گرفته است.
طرح واردات خودرو برای جانبازان، که از بهمن ۱۴۰۱ آغاز شد، اکنون در نیمه دوم ۱۴۰۴ به مرحلهای حساس رسیده است. با وجود مشکلات مالی، اداری و ارزی، آمار ثبتنام و خودروهای در حال ترخیص نشان میدهد که این طرح بهطور عملیاتی در حال اجراست.
اگر هماهنگی دستگاههای اجرایی ادامه یابد و حمایتهای مالی تقویت شود، میتوان امیدوار بود که بخش زیادی از جانبازان بالای ۵۰ درصد تا پایان سال صاحب خودروهای مناسبسازیشده شوند؛ اقدامی که کمترین قدردانی در برابر فداکاریهای این قشر محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
صفر تا صد پرونده واردات خودروی جانبازان/ آخرین گامها با تخصیص ارز توسط بانک مرکزی برداشته میشود
انتهای پیام/
نظر شما