به گزارش حیات، استامپ یکی از چهرههای درخشان سینمای بریتانیا در دهه ۱۹۶۰ بود که از اواخر دهه ۷۰ میلادی دوباره با ایفای نقشهای متفاوت در آثاری چون دو قسمت از فیلم «سوپرمن»، «ماجراهای پریسیلا، ملکه صحرا» و «در راه انتقام» احیا شد. او در طول عمر هنری خود با کارگردانانی چون ویلیام وایلر، پیرپائولو پازولینی و استیون سودربرگ همکاری داشت. خانواده این بازیگر فقید با ستایش «مجموعهای از آثار خارقالعاده او که سالها الهامبخش» خواهد بود در بیانیهای اعلام کردند او صبح یکشنبه درگذشته است.استیون فریرز، کارگردانی که در تریلر «ضربه» (۱۹۸۴) با استامپ همکاری کرده بود نیز در پیامی، گفت: او مردی عالی و بازیگری عالی بود. افتخاری بود که با او کار کردم.استامپ در دههای که اوج شکوفایی سینمای بریتانیا بود، به یکی از چهرههای پرزرقوبرق بدل شد و در همان آغاز نقشهای مهمی چون «بیلی باد» و «گردآورنده» را به کارگردانی پیتر یوستینف و وایلر به دست آورد.نخستین نقش مهمش در سینما در سال ۱۹۶۲ با فیلم «بیلی باد» بود که برای آن نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شد. همین موضوع توجه هالیوود را جلب کرد و او نقش اصلی اقتباس وایلر از رمان «گردآورنده» اثر جان فاولز (۱۹۶۵) را به دست آورد.مسیر بازیگری استامپ در دهه ۱۹۶۰ پر فراز و نشیب بود. او نقش «جیمز باند» را به شان کانری باخت و در «آگراندیسمان» میکلآنجلو آنتونیونی جای خود را به دیوید همینگز داد. بااینحال، در «مودستی بلیز» ساخته جوزف لوزی همراه با مونیکا ویتی بازی کرد. او همچنین در اقتباس «دور از اجتماع خشمگین» (جان شلزینجر) بر اساس رمان توماس هاردی، در کنار جولی کریستی بازی کرد.
در سال ۱۹۶۸، استامپ در دو فیلم برای کارگردانان ایتالیایی حضور یافت: فدریکو فلینی او را در بخش خود از فیلم اپیزودیک «ارواح مردگان» انتخاب کرد و پازولینی نقش اصلی شاهکار تمثیلی «قضیه» را به او سپرد. استامپ بعدها گفت: پازولینی به من گفت: یک غریبه میآید، با همه عشق میورزد و میرود. این نقش توست. من گفتم: من میتوانم این کار را بکنم!اما در پایان دهه، محبوبیتش ناگهان افت کرد، او در این باره گفته بود: برایم معما بود. در اوج بودم، اما با پایان دهه ۶۰ انگار من هم تمام شدم. یادم هست که مدیر برنامهام گفت: همه دنبال یک ترنس استامپ جوان میگردند … نمیتوانستم باور کنم.او مدتی به هند رفت تا اینکه دوباره به سینما برگشت و پیشنهاد ایفای نقش ژنرال زاد شرور در «سوپرمن» و «سوپرمن ۲» (که پشتسرهم تصویربرداری شدند) را دریافت کرد.استامپ بعدها گفت مجبور شده با این واقعیت کنار بیاید که دیگر بازیگر نقش اصلی نیست. «خودم را دگرگون کرده بودم. دیگر خودم را ستاره نقش اول نمیدیدم. این چیزی که درونم اتفاق افتاده بود باعث شد بتوانم نقش شرور را بگیرم و نه خجالت بکشم و نه افسرده شوم.»او در دهه ۱۹۸۰ به سینمای بریتانیا بازگشت و در «ضربه» در کنار جان هرت و تیم راث بازی کرد و در فیلم «کمپانی گرگها» ساخته نیل جوردن حضوری کوتاه اما بهیادماندنی در نقش شیطان داشت.
پس از آن میان نقشهای مطمئن هالیوودی و کارهای جسورانهتر رفتوآمد داشت. در ۱۹۹۴ نقش «برنادِت»، را در «ماجراهای پریسیلا، ملکه صحرا» (استفان الیوت) بازی کرد و نامزد بفتا و گلدنگلوب شد. سپس در تریلر انتقامجویانه «در راه انتقام» به کارگردانی سودربرگ نقش اصلی را گرفت.در دهههای بعدی، همزمان با توجه دوباره به آثار اولیهاش، نقشهای پرآوازهتری هم نصیبش شد: از «جنگ ستارگان: تهدید شبح» گرفته تا «تحت تعقیب» و «اداره تعدیل»، و بار دیگر نقشی مهم در سینمای بریتانیا در «آهنگی برای ماریون» در کنار ونسا ردگریو به او رسید.در سالهای اخیر در «چشمان بزرگ» و «خانه دوشیزه پرگرین برای بچههای عجیب» ساخته تیم برتون بازی کرد و آخرین نقش منتشرشدهاش در فیلم «دیشب در سوهو» ساخته ادگار رایت بود.
منبع؛ فارس
نظر شما