به گزارش حیات، فروش ۳.۷۳ میلیون یوانی در یک حراجی پکن تنها بخشی از داستان لبوبو است؛ شخصیتی که در سال ۱۳۹۴ «کاسینگ لَنگ» آن را خلق کرد و با همکاری شرکت پاپمارت، از کتابهای تصویری وهمآلود The Monsters به کالای کلکسیونی جهانی راه یافت.از سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۳۰۰ مدل مختلف لبوبو در اندازهها، رنگها و سبکهای متنوع عرضه شده است. لابوبو بخشی از مجموعه «هیولاها» است که شامل شخصیتهایی مثل موکُکو، پاتو، اسپوکی، تایکوکو و زیمومو هم میشود. اغلب مدلها قلاب دارند تا روی کمربند یا کیف آویزان شوند. ریشههای هنری این عروسک در فولکلور اسکاندیناوی و روحیهای بازیگوشانه شکل گرفت، اما آنچه آن را در بازار محبوب کرد، موج فرهنگ کلکسیونی و تغییر نگرش به بزرگسال-کودکی بود.فرهنگ کلکسیونی جریانی است که در آن افراد اشیایی را جمعآوری میکنند که فراتر از کارکرد روزمره، برایشان حامل معنا، خاطره یا هویتی ویژه هستند. اما شکلگیری این موج، بیش از هر چیز، به عواملی چون گسترش حس نوستالژی، حتی «نوستالژی لحظهای» که خاطرات نزدیک را نیز ارزشمند میکند، رونق بازار خرید و فروش اجناس کمیاب، و نقش شبکههای اجتماعی در نمایش و مبادله کلکسیونها وابسته است.
به نام مخاطب به کام پاپمارتجعبههای غافلگیری، ترفندی است که از یک خرید ساده، تجربهای پرهیجان و اعتیادآور میسازد. خریدار نمیداند درون بسته چه در انتظارش است؛ شاید مدلی تکراری و شاید نمونهای کمیاب باشد. همین ابهام، سازوکار پاداش مغز را فعال کرده و با هر بازکردن بسته، موجی تازه از دوپامین آزاد میشود.پاپمارت با استفاده هوشمندانه از این تکنیک، لبوبو را از قفسه فروشگاهها به صدر ترندهای شبکههای اجتماعی رساند. مخاطبان با به اشتراک گذاشتن ویدئوهای «آنباکسینگ» این محصول در اینستاگرام و تیکتاک، تبلیغات بدون هزینهای برای شرکت پاپمارت رقم زدند؛ به طوری که تا خرداد امسال بیش از یکمیلیون و چهارصد هزار پست با هشتگ Labubu# در تیکتاک منتشر شده است؛ دریایی از محتوا که از هیجان باز کردن جعبه با صدای خاص تا تبادل ایده و استایلهای الهامگرفته از این عروسک را شامل میشود. همچنین طرفداران این عروسک در پخشهای زنده پاپمارت شرکت میکنند تا از زمان شارژ مجدد مطلع شوند.
تبلیغی که تبلیغ به نظر نمیرسدوقتی یک بلاگر حوزه زیبایی لبوبو را بهعنوان «همراه مراقبت پوستی» خود معرفی میکند یا یک ولاگر سفر آن را در قابهای غیرمنتظرهای مانند پنجره هواپیما یا وان هتل جای میدهد، بهروشنی میتوان دید که پاپمارت آگاهانه از الگوی مرسوم تبلیغ مستقیم فاصله گرفته است. در این رویکرد، اینفلوئنسرها بهجای بیان سادهی «این یک عروسک جذاب است»،لبوبو را به شخصیتی کامل با نام، صدا و ویژگیهای منحصربهفرد بدل میکنند؛ شخصیتی که در روایتهای روزمره آنها حضور دارد و با مخاطب رابطهای صمیمی میسازد. نتیجه آن است که دنبالکنندگان، بدون احساس فشار تبلیغاتی، با لبوبو همچون یک دوست دیجیتال کوچک رابطه عاطفی برقرار میکنند.
بزرگسالی با چاشنی اسباببازیاحتمالاً با خواندن تحلیلی از ترافیک وبسایت پاپمارت، که در یک بازه زمانی مشخص، ۳۹ درصد از بازدیدکنندگان فروشگاه آنلاین، در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال اعلام کرده است به این فکر کنید که چرا این عروسک پشمالو زشت، با آن لبخند مرموز، توانسته چنین محبوبیتی میان این گروه سنی پیدا کند؟ یا لااقل توجه آنها را به بازدید از سایت فروش این محصول جلب کند؟بهنظر میرسد پاسخ این محبوبیت را باید در تغییر نگرش فرهنگی نسبت به «بامزگی» است. اگر زمانی علاقه بزرگسالان به اشیای کودکانه نشانه فرار از مسئولیت یا عدم بلوغ تلقی میشد، امروز این گرایش بهعنوان بخشی از سبک زندگی پذیرفته و حتی ارزشمند شده است. لبوبو دقیقاً در همین نقطه قرار میگیرد؛ محصولی که با ارائه حس نوستالژی، به مخاطب ۲۵ تا ۳۴ ساله اجازه میدهد هویت خود را با بیپروایی و بدون نگرانی از قضاوت دیگران ابراز کند. پاپمارت با هدفگیری این گروه و استفاده از زبان و تصاویری که دغدغهها و لحظات روزمرهشان را بازتاب میدهد، توانسته لبوبو را از یک عروسک ساده به نمادی فرهنگی برای نسلی تبدیل کند که مرزهای بزرگسالی را دوباره تعریف میکند.
سرگرمیِ پرهیجان؟ یا دام اعتیاد؟تا چند سال پیش، سهام پاپمارت مثل عروسکهای پرطرفدارش رو به اوج میرفت، اما این مسیر همیشه هم صعودی نبوده است. فراز و فرودهای اخیر، بیش از هر چیز زیر سایه نگرانیها درباره مدل فروش «جعبههای غافلگیری» قرار گرفته است؛ روشی که با تکیه بر غافلگیری و کمیابی مصنوعی، خریداران را به خریدهای مکرر برای شکار عروسکهای کمیاب وسوسه میکند. همین ویژگی، حالا به زنگ خطر اعتیاد رفتاری بهویژه در میان جوانان تبدیل شده است. روزنامه رسمی دولت چین در یادداشتی انتقادی این شیوه را مستعد اعتیاد دانست و خواستار مقررات سختگیرانهتر شد. بازار نیز بیدرنگ تحت تاثیر این موضوع واکنش نشان داد و سهام پاپمارت تنها در یک روز ۳٫۶ درصد و در مجموع هفته بیش از ۱۲ درصد سقوط کرد. و در نهایت دولت چین فروش این عروسکها به کودکان زیر هشت را سال ممنوع اعلام کرد.
آنچه باید پیش از شیفتگی به لابوبو بدانیمدر حالی که تب لبوبو در بسیاری از کشورها به اوج رسیده، کاربران ایرانی نیز به تبع این تبلیغات بهسرعت در حال آشنا شدن با این موج هستند؛ اما پیش از آنکه این محصول به یک ترند فراگیر در ایران تبدیل شود، لازم است کاربران ایرانی تصویر کاملتری از پشتصحنه تولید و تبلیغ آن داشته باشند. لابوبو تنها یک عروسک بامزه نیست؛ بلکه بخشی از یک راهبرد بازاریابی پیچیده است که بر عنصر غافلگیری، کمیابنمایی و تحریک سازوکار پاداش مغز تکیه دارد؛ همان الگویی که حتی در چین، زادگاه همکاری پاپمارت و لابوبو، نگرانی مقامات و رسانههای رسمی را برانگیخته و منجر به هشدار درباره اعتیادآور بودن این شیوه فروش شده است. تجربه کشورهای دیگر نشان میدهد این موج میتواند نهتنها سلیقه و فرهنگ مصرف را تغییر دهد، بلکه فشار اقتصادی قابلتوجهی بر خریداران وارد کند، بهویژه زمانی که قیمت مدلهای کمیاب به شکل نجومی بالا میرود. آگاهی از این ابعاد، پیش از آنکه لبوبو در ایران به نمادی همهگیر بدل شود، میتواند بهترین سپر در برابر افتادن بیمحابا در چرخه پرهزینه و اعتیادآور آن باشد.
منبع؛ فارس
نظر شما