به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری حیات، بنیاد شهید و امور ایثارگران با اجرای دستورالعمل جامع «شناسایی، توانمندسازی و حمایت از دانشآموزان، دانشپژوهان و سرآمدان شاهد و ایثارگر» گام مهمی در راستای پشتیبانی از استعدادهای برتر جامعه ایثارگری و تحقق سیاستهای کلان توسعه علمی کشور برداشته است.
این دستورالعمل در چارچوب ماموریتهای اداره کل دفتر دانش پژوهان و تشکلهای شاهد و ایثارگر و باهدف یکسانسازی و ساماندهی فرآیندهای حمایتی و بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای موجود فرهیختگان شاهد و ایثارگر در استانهای سراسر کشور طراحی شده است که از تابستان ۱۴۰۴ اجرایی شده و با همکاری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و اداره کل دانشپژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر و بر اساس اسناد بالادستی نظیر قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و نقشه جامع علمی کشور تدوین شده است.
جامعه هدف این دستورالعمل شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان، آزادگان و خانوادههای آنان است که با هدف یکپارچهسازی فرآیندهای حمایتی، بهرهگیری بهینه از ظرفیتهای علمی، پژوهشی و مهارتی نخبگان جامعه ایثارگری و تقویت نقشآفرینی آنان در عرصههای ملی و بینالمللی طراحی شده است.
اهداف و محورهای اصلی
بر اساس مفاد این دستورالعمل، اهداف اصلی شامل شناسایی استعدادهای علمی و پژوهشی بر اساس شاخصههای دقیق، توانمندسازی دانش پژوهان و سرآمدان شاهد و ایثارگر از طریق آموزشهای تخصصی و حمایتهای پژوهشی، حمایت از نوآوری و کارآفرینی با ارائه تسهیلات ویژه، ارتقای تعاملات علمی و پژوهشی با مراکز دانشگاه، صنعتی و بینالمللی، ایجاد فرصتهای شغلی پایدار برای حضور موثر جامعه هدف در بازارهای کار تخصصی و نظارت بر اجرای برنامههای حمایتی و ارزیابی مستمر نتایج است.
سیاست اجرایی در شناسایی و توانمندسازی
تدوین معیارهای شناسایی براساس شاخصههای علمی، مهارتی و پژوهشی، راه اندازی سامانه ملی جهت ثبت و پایش اطلاعات دانش پژوهان و سرآمدان شاهد و ایثارگر، برگزاری دورههای تخصصی و مهارتی برای تقویت توانمندیهای علمی و تخصصی، حمایت از پژوهشها و طرحهای نوآورانه فرصتهای مطالعاتی، گسترش همکاری با دانشگاهها و مراکز پژوهشی برای انتقال دانش و مهارتها، حمایت از راهاندازی کسب و کارهای نوآورانه توسعه فنآوریهای پیشرفته و ایجاد سازوکارهای نظارتی مستمر برای ارزیابی میزان اثربخشی سیاستها و برنامه های اجراشده از سیاستهای اجرایی این دستورالعمل است.
سازوکارهای اجرایی و نظارتی برای شناسایی و توانمندسازی جامعه هدف
بر اساس این دستورالعمل، ایجاد شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی در استانهای سراسر کشور، انعقاد تفاهمنامه با مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی جهت بررسی از زیرساختهای علمی، برگزاری نشستهای تخصصی، جشنوارهها و مسابقات علمی در راستای تقویت استعدادهای خلاق و نوآور شاهد و ایثارگر، حمایت از ثبت اختراعات و تجاریسازی دستاوردهای علمی جامعه هدف شاهد و ایثارگر، برگزاری بازدیدهای علمی راویان پیشرفت برای جامعه هدف جهت کسب تجربه، آشنایی با پیشرفتهای علمی و نظامی کشور و نشر آن در جامعه، ایجاد کمیته نظارتی در مرکز دانش پژوهان برای پایش احجرای برنامه ها، تحلیلی میزان رشد جامعه هدف و ارائه پیشنهادات اصلاحی و گزارشدهی دورهای برای بهینهسازی سیاستهای حمایتی در دستورکار قرار میگیرد.
جامعه هدف
این طرح کلیه فرزندان و همسران شهدا، آزادگان، جانبازان و همسران و فرزندان آنان را که دارای دستکم یکی از ۱۶ شاخص نخبگی باشند تحت پوشش قرار میدهد.
ارکان و اعضای تشکیل دهنده شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی ملی
با اجرای این دستورالعمل، شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی ملی با حضور معاون فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی بنیاد شهید(رئیس)، مدیرکل دانش پژوهان و تشکلهای شاهد و ایثارگر(دبیر)، نماینده معاونت توسعه و مدیریت منابع، نماینده دفتر برنامه و بودجه، نماینده اداره کل آمار و فنآوری اطلاعات، دو نفر از مدیران کل استانها، دونفر از نخبگان صاحب نظر، نماینده معاونت علمی، فنآوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و یا بنیاد ملی نخبگان تشکیل میشود.
ارکان و اعضای شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و ارزیابی استانی
همچنین مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان(رئیس)، معاون فرهنگی و آموزشی استان(دبیر)، کارشناس مسئول واحد نخبگان استان، پنج نفر از نخبگان شاخص استان، مدیرعامل یا نماینده بنیاد ملی نخبگان استان اعضای شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و ارزیابی استانی را تشکیل میدهند.
فرایند شناسایی
شناسایی نخبگان از طریق فراخوان جذب در وب سایتهای رسمی اطلاعرسانی، شبکههای اجتماعی، مراتکز علمی و دانشگاهی، ارسال اطلاعیه به مدارس استعدادهای درخشان ، پژوهشسراهای معتبر دانشآموزی و دانشگاهی معتبر، مکاتبه با بنیاد علمی، آموزش و پرورش، وزارت علوم، دانشگاههای برتر(تهران، شریف، علم و صنعت، امیرکبیر، علامه و ...)پارکها و مراکز علم و فنآوری ، انجام مصاحبه و بررسی مدارک و مستندات افراد شناسایی شده توسط شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و ارزیابی و معرفی افراد شناسایی شده برای بهرهمندی از حمایتهای پیشبینی شده انجام میشود.
افراد در سه سطح دانشآموزان شاهد و ایثارگر استعدادهای درخشان طرح شهاب، دانشپژوهان و دانشجویان شاهد و ایثارگر در مقاطع تحصیلی تکمیلی با عملکرد علمی برجسته و سرآمدان علمی، پژوهشی، فرهنگی و نوآور شاهد و ایثارگر مورد تأیید مراجع علمی ذیصلاح ازجمله بنیاد ملی نخبگانِ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طبقهبندی میشوند.
فرآیند توانمندسازی
برنامه توانمدسازی اعضا با هدف عملیاتی ارتقاء 30 درصدی اعضا( دانشآموزان، دانش پژوهان و سرآمدان شاهد و ایثارگر)برنامهریزی شده و شامل برگزاری دورههایآموزشی تخصصی همچون المپیاد، نانو، هوش مصنوعی، رباتیک و ...، تشکیل کارگاه های مهارت آموزی همچون مهارت زندگی و شغلی، تفکر انتقادی، حل مسئله، کار تیمی و ...، برگزاری اردوها و بازدیدهای علمی، فرهنگی و پژوهشی، حمایت از آثار و و فعالیتهای علمی، پژوهشی و خلاقانه جامعه هدف، مشاوره تحصیلی و روانشناسی فردی و گروهی، برگزاری مسابقات و جشنواره های ملی و بینالمللی، ایجاد بانک اطلاعاتی و پیگیری مسیر رشد جامعه هدف، معرفی الگوهایی موفق و برتر جامعه هدف به مراجع و نهادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور، ایجاد فرصتهای کارآفرینی و ارتباط با صنعت و بازار کار و برگزاری نشستهای هماندیشی براساس نیاز جامعه هدف و کشور است.
نحوه توانمندسازی دانشآموزان شاهد و ایثارگر مشمول طرح شهاب: این برنامه در راستای، ایجاد فرصتهای ارتباطی و شبکهسازی و ارتقای علمی و مهارتی استعدادهای درخشان دانشآموزان شاهد و ایثارگر پیش بینی شده و به صورت ارائه مشاورههای تخصصی، حمایت از دستاوردها، طرحهای پژوهشی و تحصیلی دانشآموزان استعدادهای درخشان شاهد و ایثارگر طرح شهاب، برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی تخصصی توانمندسازی دانشآموزان اجرایی میشود.
نحوه توانمندسازی دانشپژوهان شاهد و ایثارگر: این برنامه در راستای فراهم نمودن نمنابع مالی، آموزشی و پژوهشی برای رشد و شکوفایی استعدادهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و دانش پژوهان شاهد و ایثارگر پیش بینی شده است و به شکل ارائه مشاورههای تخصصی در زمینههای علمی، مهارتی و شغلی، حمایت از دستاوردها و طرحهای علمی و پژوهشی و برگزاری جشنواره، دورهها و کارگاههای ؛آموزشی تخصصی توانمندسازی اجرا میشود.
نحوه توانمندسازی سرآمدان شاهد و ایثارگر: این برنامه در راستای اجرای اسناد بالادستی و تحقق سیاستهای کلان ابلاغی وزارتخانهها و سازمانهای کشور همچون وزارت علوم تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبطبا توسعه سرمایههای انسانی و علمی و با هدف حمایت از سرآمدان برتر شاهد و ایثارگر حوزه علمی، فرهنگی و اجتماعی و انتساب آنان در پستهای مدیریتی و کلیدی نةام، طراحی و پیش بینی شده و به صورت کمک و ارتقاء کیفی اختراعات، ابداعات و اکتشافات سرآمدان شاهد و ایثارگر،حمایت از دستاوردهای علمی، تخصصی و طرحهای تحقیقاتی سرآمدانی که در فرآیند پیشرفت علمی جامعهموثر میباشند، برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی در زمینههای تخصصی، مدیریتی و مهارتی متناسب با نیاز جامعه هدف موردنظر، ارئه مشاوره های علمی، تحقیقاتی یا فرهنگی خاص، حمایت از طرحها پژوهشهای فرصت مطالعاتی، برگزاری بازدیدهای علمی، تخصصی و فنآورانه(راویان پیشرفت) به اجرا در میآید.
نحوه ارائه خدمات به متقاضیان فرصتهای مطالعاتی
فرصت مطالعاتی، فرصتی است که از طرف معاونت پژوهشی دانشگاهها به افراد واجد شرایط اعطا و هزینه های آن مطابق بادستورالعملهای دانشگاه مربوطه پرداخت میشود.
حمایتهای بنیاد از کسانیکه از فرصت مطالعاتی استفاده میکنند، مطابق ضوابط تعیین شده و در دو مرحله انجام میگیرد. مرحله اول، مساعدت در ابتدای فرصت مطالعاتی است و مدارک لازم جهت اعمال مساعدت در این مرحله شامل تصویر روادید و بلیت مقصد، تصویر گواهی مالی دانشگاه، تصویر پذیرش، تکمیل فرم مربوطه،تصویر برنامه پژوهشی ارائه شده به امور پژوهش دانشگاه است.
همچنین مرحله دوم، مساعدت در پایان دوره فرصت مطالعاتی در قبال ارائه دستاوردهاست که مدارک لازم جهت مساعدت در این مرحله شامل تصویر گزارش نهایی متقاضی به دانشگاه در مورد نتایج تحقیق و مقالات منتشر شده در طول فرصت مطالعاتی، تصویب بلیت و عوارض خروج است.
جدول شماره (۱۶) |
مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و یا ارائه خدمات تخصصی به مولفان و مترجمان |
|
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
مولفان و مترجمان |
ارائه دو نسخه از کتاب جهت کارشناسی و تکمیل جدول شماره ۱۱ گواهی از دبیرخانه جشنواره کتاب سال در مورد کتاب سال به همراه دو جلد از کتاب جهت نگهداری در آرشیو استان و ارسال یک جلد به مرکز |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
جدول شماره (۱۶-۱) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و یا ارائه خدمات تخصصی به طرح های تحقیقاتی مربوط به فرصت های مطالعاتی |
||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
طرح های تحقیقاتی مربوط به فرصت های مطالعاتی (داخلی و خارجی) |
تصویر بلیت هواپیما |
شورای سیاستگذاری برنامه ریزی و ارزیابی استان |
تصویر نامه گواهی دانشگاه |
||
۳- تصویر نامه پذیرش |
||
- تصویر برنامه پژوهشی ارائه شده به امور پژوهش دانشگاه |
||
- تصویر بلیت برگشت و عوارض خروج در صورت دریافت مبلغ حمایتی بعد از گذراندن فرصت مطالعاتی) |
||
- تصویر گزارش نهایی ارائه شده به دانشگاه مقالات مقالات استخراج شده و..... در صورت دریافت مبلغ حمایتی بعد از گذراندن فرصت مطالعاتی) |
ضوابط بهرهمندی از مساعدتهای فرصتهای مطالعاتی
متقاضی باید دانشجوی دوره دکتری یا دارای مدرک دکتری تخصصی باشد. فرصت مطالعاتی از طرف دانشگاه و یا مجامع علمی معتبر اعطا شده باشد. برنامه پژوهشی در راستای اهداف پیشرفت علمی جامعه باشد.
مساعدت در مرحله اول انجام فرصت مطالعاتی با توجه به موضوع تحقیق، نیاز جامعه به برنامه پژوهشی موردنظر و همچنین شرایط کشور، شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و ارزیابی استان، تعیین و ارائه میشود.
ضوابط کلی و نکات ضروری در اعمال و ارائه حمایتها به جامعه هدف تحت پوشش مرکز:
دانشآموزان استعدادهای درخشان، دانش پژوهان و سرآمدان به ازاءهر یک از دستاوردها و افتخارات کسب شده برابر ضوابط این دستورالعمل مورد مساعدت قرار میگیرند و تعداد افتخارات آنها خللی در اعمال حمایتها ایجاد نکرده و سقف ریالی پیش بینی شده در سال برای هر نفر، به صورت به صورت کامل به اعضای مربوطه قابل پرداخت خواهد بود.
در حمایت از فعالیتهای گروهی 3 نفره اعم از مقاله، کتاب، اختراع، طرح تحقیقاتی و ...، نصف کل مبلغ تعیین شده برای اثر، به نفر اول و مابقی به صورت مساوی مابین 2 نفر بعدی تقسیم میشود.
در حمایت از فعالیتهای گروهی بیش از 3 نفره اعم از مقاله، کتاب، اختراع، طرح تحقیقاتی و ...، 1/5 برابر از کل مبلغ تعیین شده، به نفر اول و مابقی مبلغ به صورت مساوی با رعایت ضوابط دستورالعمل، بین دیگر افراد گروه تقسیم میشود.
داشتن نسبت ایثارگری برای تمامی افر اد دریافت کننده حمایت، الزامی است.
به نفراتی از گروه که جزء جامعه هدف نباشد، سهم و مبلغ حمایتی تعلق نخواهد گرفت.
کتب و مقالاتی که دارای محتوا و موضوعات یکسانی بوده و با عناوین مختلف به چند کنگره، کنفرانس ارائه و یا در مجلات علمی و پژوهشی و نشریات جهانی به چاپ رسیده باشند، به منزله یک فعالیت واحد تلقی شده و فقط یک بار مشمول مساعدت واقع میشوند. ضوابط این بند در مورد اختراع واحدی که به نمایشگاههای مختلف ارائه میشوند، نیز قابل اجرا است.
کتابهایی که به عنوان کتاب سال برگزیده شده باشند، نیازی به تکمیل فرم کتاب ندارند و مطابق با امتیاز عملکرد محاسبه میشوند. درمورد سایر کتابها، ابتدا باید به منظور تعیین امتیاز و درجه، فرم کتاب مربوطه را تکمیل و براساس آن، امتیاز عملکرد و مبالغ حمایتی مشخص و پرداخت شود.
جدول شماره(۶-۱) |
مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و یا ارائه خدمات تخصصی به مولفان و مترجمان |
|
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
مولفان و مترجمان |
ارائه دو نسخه از کتاب جهت کارشناسی و تکمیل جدول شماره ۱۱ گواهی از دبیرخانه جشنواره کتاب سال در مورد کتاب سال به همراه دو جلد از کتاب جهت نگهداری در آرشیو استان و ارسال یک جلد به مرکز |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
جدول شماره (۶-۲) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه مولفان و مترجمان |
|||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
|
مولفان و مترجمان |
کسب عنوان در جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی سطح دوم |
سطح اول |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
۵ |
سطح دوم |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۴ |
||
کتاب های مرجع دانشگاهی به تأیید وزارتخانه های علوم و بهداشت |
دانش پژوه |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
با توجه به امتیاز کسب شده محاسبه می گردد. جدول (۲۶) |
مراجع ذیصلاح برای تأیید علمی اختراع مشخص شده است و اختراعی که جنبه علمی آن مورد تأیید قرار نگرفته باشد؛ مشمول خدمات تخصصی ویژه قرار نمی گیرد.
بر اساس این دستوالعمل، در راستای ترغیب تشویق و رعایت شأن و منزلت اعضا مبالغ تخصیص یافته حمایتی به موقع محاسبه و به آنها پرداخت میشود و برای ارائه حمایتها در برنامه های مساعدتی و تخصصی چنانچه محل سکونت افراد گروه دو استان متمایز باشد، در آن صورت بایستی پرونده در استان محل ارائه خدمات تکمیل و تصاویر آن به استان محل سکونت هر یک از افراد گروه جامعه هدف برای پرداخت مبالغ حمایتی ارسال شود.
محل ارائه خدمت به دانش آموزان استعدادهای درخشان دانش پژوهان و سرآمدان شاهد و ایثارگر، استان محل سکونت است و دستاوردهایی مورد حمایت قرار میگیرند که تاریخ احراز آن با سال مالی بنیاد شهید مطابقت داشته باشد.
همچنین حمایت های پیش بینی شده در این فصل مربوط به دستاوردهای دانش آموزان استعدادهای درخشان، دانش پژوهان و سرآمدان شاهد و ایثارگر است نه مدارج تحصیلی آنها و ارائه هر گونه حمایت در صورتی که خارج از ضوابط تعریف شده در دستور العمل باشد؛ تخلف محسوب شده و خاطی با خاطیان بازخواست خواهند شد.
کارشناس مسئول استان موظف است قبل از ارائه مدارک متقاضی به شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان تمام استاد اخذ شده را با شاخصه های ۱۶ گانه دستور العمل تطبیق داده و در صورت کامل بودن و تطابق آن با یکی از شاخصهها اثر و ضمائم آن را برای بررسی نهایی و تعیین میزان حمایت به شورای فوق الذکر، ارجاع کند.
مساعدت های پیش بینی شده در صورتی اعمال میشود که تمام مدارک آن توسط شورای سیاستگذاری برنامهریزی و ارزیابی استان تأیید و متقاضی یک نسخه از دستاورد خود را جهت نگهداری در آرشیو مرکز به کارشناس مسئول امور دانش پژوهان ارائه دهد.
در ارائه خدمات به اعضا باید سقف مساعدتهای مالی بنیاد تا سقف سرانه هر فرد تعیین شود یعنی در طول سال هر فرد دانشآموز هر تعداد اثر هم ارائه کند؛ جمعاً تا سقف ۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال، معادل ۸ میلیون تومان و هر دانشپژوه هر تعداد اثر هم ارائه کند؛ جمعاً تا سقف ۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال معادل دوازده میلیون تومان و هر فرد سرآمد هم هر تعداد اثر ارائه کند؛ جمعاً تا سقف ۱۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال معادل هفده میلیون تومان حمایت میشود.
البته فرصتهای مطالعاتی از این قاعده مستثنی بوده و به دلیل بالا بودن سقف هزینههای مصرفی آن در صورت احراز شرایط لازم و تأیید مدارک مثبته آن توسط شورای ارزیابی راهبری و ارتقای اعضا، مبلغ آن تا سقف حداکثر ۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال معادل بیست و پنج میلیون تومان قابل تغییر است.
طرح های تحقیقاتی یا پروژه های علمی - پژوهشی دانشجویی در صورتی مشمول خدمات تخصصی قرار میگیرند که زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه یا برابر قرارداد تحقیقاتی با مراکز پژوهشی مورد تأیید ستاد مرکزی انجام شود و بخشی از هزینهها توسط آنان تأمین و پرداخت شده باشد. در آن صورت استان نسبت به باقیمانده هزینهها تا سقف پیشبینی شده و با در نظر گرفتن تبصرههای آن اقدام کند.
همچنین ارائه مستندات و نامه میزان حمایتهای اخذ شده از دانشگاه یا مرکز حامی به همراه فاکتور هزینههای مصرفی توسط صاحب طرح برای دریافت مابقی حمایتها از بنیاد الزامی است و در طرحهای غیردانشجویی و آزاد انفرادی یا گروهی که مورد تأیید ستاد مرکز است، اعمال حمایتها در صورتی انجام میشود که برابر اسناد مثبته هزینه شده حداقل ۵۰ مخارج پیشبینی شده طرح توسط ارائهدهنده تأمین شود در آن صورت میزان حمایت مرکز در خصوص باقیمانده هزینهها بر حسب سقف مقرر شده مطابق با تصمیم شورای سیاستگذاری برنامهریزی و ارزیابی ستاد مرکزی پیشبینی و پرداخت خواهد شد.
هزینه انجام طرح های تحقیقاتی که موضوع آنها بر اساس نیاز کشور از سوی ستاد مرکزی انتخاب و برابر ضوابط اعلام شده است از سوی ستاد مرکزی تعیین و پس از تصویب مرکز به موازات روند پیشرفت فعالیت پرداخت خواهد شد.
در طرح های تحقیقاتی گروهی مساعدتها میان گروه تقسیم و پرداخت می شود و طرح های تحقیقاتی که بر اساس سیاستهای راهبردی وزارتخانهها، نهادها و مؤسسات دیگر و در راستای فعالیت های آنان انجام میشود؛ مشمول مساعدتهای این بخش واقع نمیشود همچنین طرح های تحقیقاتی که در آن اصول و روش تحقیق رعایت نشده و صرفاً از طریق انجام آزمایش و خطا انجام پذیرد، مشمول حمایت قرار نمیگیرد.
حمایت از اختراعات و ابداعات جامعه هدف در صورتی اعمال میگردد که اولاً اختراع به ثبت قانونی رسیده و در ثانی به تشخیص مراجع ذیصلاح دارای درجه برتر علمی و فناوری باشد.
تشخیص جایگاه برتر علمی اختراع به طریق، کسب امتیاز برتر در جشنواره های خوارزمی جشنواره جوان خوارزمی جشنواره های فارابی و رازی، کسب امتیاز برتر در سایر جشنواره های علمی بین المللی مورد تأیید مراجع ذیصلاح کشور و دارای تأیید سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و تأییدیه بنیاد ملی نخبگان حاصل میشود.
مساعدت در زمینه ارتقاء کیفی اختراعات با مشارکت ۱۰ درصدی متقاضی انجام میشود. لذا پس از ارائه دلائل مستند از سوی متقاضی مبنی بر لزوم تحقیقات بیشتر در جهت ارتقاء کیفی اختراعات و دریافت تصویر اسناد هزینه شده سهم مشارکتی اعضا، نسبت به باقیمانده هزینهها برابر اسناد مثبته زمانی اعمال میشود که هزینههای مطالبه شده بیش از سقف تعیین شده سالانه مرکز نباشد در آن صورت این هزینهها پس از تأیید مدیر کل استان متناسب با روند پیشرفت فعالیت از سوی استان پرداخت می گردد و چنانچه هزینههای ارائه شده بیشتر از سقف تعیین شده باشد بخشی از این هزینهها تا سقف تعیین شده از سوی استان پرداخت و مابقی آن را تنها میتوان با معرفی متقاضی به صندوقهای حمایت از مخترعین یا بنیاد ملی نخبگان حمایت کرد بنابراین پرداخت وام در این زمینه برابر ضوابط مرکز وامدهنده خواهد بود.
بر اساس تبصرهای این دستورالعمل، مخترعانی که موفق به ثبت آثار خود شدهاند اما به تشخیص مراجع ذیصلاح اختراع آنان فاقد امتیاز برتر علمی و فناوری می باشد، مشمول اخذ خدمات این بند قرار نمیگیرند و مخترعانی که آثار آنها به تشخیص شورای سیاستگذاری برنامهریزی و ارزیابی در سطح ملی قرار دارد، توسط مرکز به ارگانهای حامی معرفی میشوند تا با انعقاد تفاهمنامه با مؤسسات حامی تحقیقات خود را تا حصول نتیجه پیش ببرند.
همچنین مخترعان متقاضی دریافت مساعدت باید فرم مربوط به اختراعات را تکمیل و به همراه مستندات به دفتر دانش پژوهان استان تحویل دهند. کارشناس مسئول دانش پژوهان بلافاصله مدارک دریافتی را به شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان ارائه مینماید تا پس از بررسی و انجام کارشناسی های لازم با توجه به سیاستهای راهبردی بنیاد تصمیمات مقتضی در این خصوص اتخاذ گردد.
ارائه مدارک و مستندات تعیین شده متناسب با نوع شاخص تعیین شده برای دریافت حمایتهای پیشبینی شده در این دستور العمل الزامی است همچنین اعمال حمایت به ازاء هر یک از دستاوردهای اعضا دانشآموزان دانشپژوهان و سرآمدان در سال جاری مبلغ ثابت هفت میلیون ریال معادل هفتصد هزار تومان پیش بینی و تعیین شده است.
گفتنی است میزان حمایت از دستاورد و عملکرد هفتصد هزار تومان است و محاسبه مبلغ ریالی قابل پرداخت توسط شورای سیاستگذاری و برنامهریزی استان انجام و با تأیید مدیرکل محترم استان قابل پرداخت است.
حمایت و ارائه خدمات تخصصی به جامعه هدف دفتر دانش پژوهان بر مبنای بودجه مصوب و جامعه کمی تحت پوشش به شرح ذیل تعیین شده است. لذا ضرورت دارد میزان تشویقی قابل پرداخت به دانشآموزان استعدادهای درخشان شاهد و ایثارگر در ازای ارائه اثر با آثار ارائه شده در طول سال هر تعداد آثاری که ارائه نماید، جمعاً مبلغ هشتاد میلیون ریال معادل ۸ میلیون تومان خواهد بود.
براساس این دستورالعمل، میزان تشویقی قابل پرداخت به دانش پژوهان شاهد و ایثارگر در قبال ارائه اثر یا آثار ارائه شده در طول سال هر تعداد آثاری که ارائه کند، جمعاً صد و بیست میلیون ریال معادل ۱۲ میلیون تومان خواهد بود و میزان تشویقی قابل پرداخت به سرآمدان شاهد و ایثارگر در قبال ارائه اثر با آثار ارائه شده در طول سال هر تعداد آثاری که ارائه کند، جمعاً صد و هفتاد میلیون ریال معادل ۱۷ میلیون تومان خواهد بود.
با توجه به یکسان نبودن هزینههای مصرفی دورهها و کارگاههای آموزشی توانمندسازی میزان هزینه کمک آموزشی، برای هر یک از اعضای استان دانشآموزان دانشپژوهان و سرآمدان در طول سال با نظر شورای سیاستگذاری برنامهریزی و ارزیابی و متناسب با مقدار بودجه دریافتی هر استان تعیین میشود که این موارد با تأیید و موافقت ریاست عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام میشود.
طبق این دستورالعمل، موارد گفته شده بایستی صرفاً در چارچوب برنامه و بودجه مصوب اعلام شده به استان ارائه شود و میزان تشویقی پیشبینی شده نیز برای اعضا دانشآموزان استعدادهای درخشان، دانشپژوهان و سرآمدان شاهد و ایثارگر بر اساس مقادیر افزایش یافته بودجه تخصیصی سنوات گذشته (۲۰) بوده و بدیهی است این مقادیر مطابق شرایط هر استان با تأیید معاونت فرهنگی و آموزشی مشروط به اینکه خارج از سقف اعتبار مصوب استان نباشد قابل تغییر است. بنابراین ایجاد هر گونه هزینهی غیرمصوب در این خصوص مجاز نیست.
اقداماتی مانند حمایت از مقالات کتب و... نشستهای تخصصی دانش پژوهان و سرآمدان شاهد و ایثارگر و اعمال تمامی حمایتها مالی و معنوی و هدایت افراد حائز شرایط کار آفرینی ( استارت آپ ها )، برگزاری جلسات شورای سیاست گذاری و کمیته تخصصی مرکز و برگزاری جلسات انجمنهای علمی فرهنگی و هنری ارتقای سطح و توانمندسازی اعضا بر مبنای اعتبار مصوب ستاد مرکز دانش پژوهان اجرا میشود.
ردیف |
عنوان شاخص |
۱ |
نفرات اول تا سوم المپیادهای علمی معتبر داخلی و خارجی در سطوح کشوری و جهانی به تأیید وزارت خانه های آموزش و پرورش علوم و بهداشت به ترتیب در بخش دانش آموزی و دانشجویی |
رتبه های برتر آزمون سراسری دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در آزمون سازمان سنجش آموزش کشور بدون احتساب سهمیه مطابق جدول شماره ....... |
|
۳ |
مخترعان مکتشفان و صاحبان طرح های تحقیقاتی که ارزش علمی دستاوردهای آنان مورد تأیید مراجع ذیصلاح باشد. |
۴ |
نفرات اول تا سوم مسابقات معتبر قرآنی در سطح ملی و بین المللی به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مسابقات اوقاف و امور خیریه) |
۵ |
مؤلفان، مترجمان و شعرا که آثار آنان با تأیید مراجع ذیصلاح نقش مهم در توسعه مرزهای دانش و فناوری یا تربیتی مهارتی و اخلاقی داشته باشد. |
۶ |
ارائه دهندگان مقالات علمی در کنفرانس ها ، کنگره های ملی و بین المللی و انتشارات جهانی (J.C.R I.S.C I.S.I) |
V |
اعضای هیات علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با مدرک دکترا و اساتید نمونه و ممتاز کشوری بر اساس ضوابط وزارتخانه های علوم و بهداشت |
A |
مدرسان و محققان برجسته حوزه های علمیه که حداقل مدرس دروس سطح ۱ و ۲ حوزه باشند با معرفی شورای عالی حوزه علمیه قم و خراسان و یا حوزه های علمیه مورد تأیید شورای عالی حوزه علمیه قم) |
۹ |
نفرات اول دانش آموختگان رشته های دانشگاهی کارشناسی و بالاتر داخل کشور و حوزه های علمیه (سطح یک و بالاتر) با معرفی وزارتخانه های علوم و بهداشت و مدیریت حوزه علمیه قم و خراسان |
۱۰ |
پایان نامه های برتر دانشجویی در سطح کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری به تأیید وزارتخانه های علوم و بهداشت |
۱۱ |
آفرینندگان آثار بدیع ادبی و هنری به تأیید مراجع ذیصلاح |
۱۲ |
دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری غیر پزشکی PhD ، متخصص بورد تخصصی و فوق تخصص پزشکی از دانشگاه های داخلی و یا معتبر خارجی به تأیید وزارتخانه های علوم و بهداشت و طلاب سطح ۴ خارج فقه و اصول و اتمام دوره تحصیلی معادل PhD در صورت کار آفرین بودن برای همه موارد |
۱۳ |
کار آفرینان برتر صاحبان شرکتهای دانش بنیان فن آور و خلاق |
۱۴ |
نفرات اول تا سوم مسابقات ورزشی در سطح ملی و بین المللی به تأیید وزارت ورزش و جوانان |
۱۵ |
طرح های تحقیقاتی فرصتهای مطالعاتی که در راستای نیازمندیهای علمی فن آوری و فرهنگی کشور باشد. |
۱۶ |
دانش آموزان شاهد و ایثارگر استعدادهای درخشان مشمول طرح شهاب |
جدول شماره (۲-۱) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت ارائه خدمات تخصصی و حمایت از برگزیدگان المپیادها |
|||
شاخص عملکردی |
عنوان شاخص |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
برگزیدگان المپیادهای علمی دانش آموزی و دانشجویی کشور |
1- المپیاد دانش آموزی |
حکم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر کسب مدال در مورد مدالهای کشوری و در مورد مدالهای جهانی حکم احراز مدال توسط کشور برگزار کننده و تایید باشگاه دانش پژوهان جوان |
شورای سیاستگذاری برنامه ریزی و ارزیابی استان |
- المپیاد دانشجویی : |
حکم کسب مدال از وزارت علوم و فناوری و بهداشت در سطح کشوری المپیاد های دانشجویی |
||
حکم احراز مدال جهانی المپیاد از کشور برگزار کننده در سطح جهانی و تایید وزارت علوم و بهداشت |
جدول شماره (۲-۲)
جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه برگزیدگان المپیادها
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
المپیاد علمی دانش آموزی و دانشجویی |
دیپلم افتخاری جهانی |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
A |
مدال طلای کشوری |
سر آمد |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
A |
|
مدال نقره کشوری |
سر آمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۶ |
|
مدال برنز کشوری |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۵ |
جدول شماره (۱۳) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و با ارائه خدمات تخصصی به دارندگان رتبه های برتر آزمونهای سراسری |
||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
دارندگان رتبه های برتر آزمون |
ارائه کارنامه آزمون سراسری در مقطع کارشناسی و |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی |
سراسری |
کارشناسی ارشد |
استان |
جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه رتبه های برتر آزمونهای سراسری
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
آزمون سراسری کارشناسی گروه آزمایشی ریاضی (فیزیک) |
رتبه ۱ کشوری |
میر آمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۹ |
رتبه ۲ کشوری |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|
رتبه ۳ کشوری |
سر آمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|
رتبه های ۴ تا ۱۰ کشوری |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|
رتبه ۱۱ تا ۴۰ کشوری |
دانش پژوه |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|
رتبه ۴۱ تا ۱۰۰ کشوری |
دانش پژوه |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۷ |
جدول شماره (۳-۳) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه رتبه های برتر آزمونهای سراسری گروه آزمایشی هنر |
||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان امتیاز عملکرد |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان امتیاز عملکرد |
آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر |
رتبه ۱ کشوری در آزمون سراسری کارشناسی سازمان سنجش |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
۹ |
رتبه ۲ کشوری در آزمون سراسری کارشناسی سازمان سنجش |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|
رتبه ۳ کشوری در آزمون سراسری کارشناسی سازمان سنجش |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
V |
|
رتبه ۴ تا ۱۰ کشوری در آزمون سراسری کارشناسی سازمان سنجش |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۶ |
|
رتبه ۱۱ تا ۱۵ کشوری در آزمون سراسری کارشناسی سازمان سنجش |
دانش پژوه |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۵ |
|
رتبه ۱۵ تا ۲۰ کشوری در آزمون سراسری کارشناسی سازمان سنجش |
دانش پژوه |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۴ |
جدول شماره (۴۳)
جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه رتبه های برتر آزمونهای سراسری کارشناسی گروه آزمایشی علوم تجربی و علوم انسانی
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
|||
آزمون سراسری کارشناسی گروه آزمایشی علوم تجربی و علوم انسانی |
رتبه ۱ کشوری |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۹ |
||||
رتبه ۲ کشوری |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|||||
رتبه ۳ کشوری |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|||||
رتبه ۴ تا ۱۰ کشوری |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
A |
|||||
رتبه ۱۱ تا ۴۰ کشوری |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|||||
رتبه ۴۱ تا ۵۰ کشوری |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
۷ |
|||||
جدول شماره (۵۳) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه رتبه های برتر آزمون سراسری کارشناسی ارشد |
|||||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها یا عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
|||
آزمون سراسری کارشناسی ارشد |
رتبه اول کارشناسی ارشد در آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
٩ |
|||
جدول شماره (۱۴) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و با ارائه خدمات تخصصی به مخترعان مکتشفان و صاحبان طرح های تحقیقاتی |
||||||||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
||||||
مخترعان، مکتشفان و صاحبان طرح های تحقیقاتی |
۱ حکم احراز مقام از دبیرخانه جشنواره در مورد طرح های ارائه شده به جشنواره خوارزمی، رازی و فارابی |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
||||||
-۲- تایید سامانه علمی بنیاد ملی نخبگان مبنی بر وجود اختراع یا اکتشاف |
||||||||
حکم احراز مدال از سوی کشور برگزار کننده در مورد طرح ها و اختراعات ارائه شده به نمایشگاهها و جشنواره های بین المللی خارج از کشور به تایید بنیاد نخبگان |
||||||||
۴ تایید به ارزش علمی معاونت پژوهشی دانشگاه و یا مراجع ذیصلاح مورد تایید مرکز در مورد طرح های تحقیقاتی |
||||||||
جدول شماره (۲۴) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه مخترعان مکتشفان و صاحبان طرح های تحقیقاتی |
جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه مخترعان مکتشفان و صاحبان طرح های تحقیقاتی |
|||||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
||||
۱ کسب امتیاز در جشنواره های بین المللی خوارزمی رازی و فارابی |
سطح اول |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۱۶ |
||||
سطح دوم |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
۱۵ |
|||||
سطح سوم |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
۱۴ |
|||||
۲ تایید علمی اختراع از سامانه ارزیابی |
سطح اول |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۱۲ |
||||
سطح دوم |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۱۱ |
|||||
علمی اختراعات بنیاد ملی نخبگان |
سطح سوم |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۱۰ |
||||
مخترعان مکتشفان و |
کسب امتیاز در نمایشگاه ها و جشنواره های بین المللی |
رتبه اول |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۱۰ |
|||
طرحهای تحقیقاتی |
رتبه دم |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۹ |
||||
رتبه سوم |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|||||
-۴- تایید ارزش علمی معاونت پژوهشی دانشگاه و یا مراجع ذیصلاح مورد تایید مرکز در رابطه با طرح های تحقیقاتی اثر گذار در تولید علم |
دانش پژوه |
۷۷/۰۰۰/۰۰۰ |
A |
|||||
جدول شماره (۱۵) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و با ارائه خدمات تخصصی به نفرات برتر قرآنی |
||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
نفرات برتر قرآنی |
تایید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اوقاف و امور خیریه |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
جدول شماره (۲۵)
جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه نفرات برتر قرآنی
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
دارای رتبه ۱ در مسابقات بین المللی |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|
دارای رتبه ۲ در مسابقات بین المللی |
سر آمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
V |
|
مسابقات قرآنی |
دارای رتبه ۳ در مسابقات بین المللی |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۷ |
دارای رتبه ۱ در سطح ملی |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۶ |
|
دارای رتبه ۲ در سطح ملی |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۶ |
|
دارای رتبه ۳ در سطح ملی |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۶ |
مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و یا ارائه خدمات تخصصی به مولفان و مترجمان |
||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
مولفان و مترجمان |
ارائه دو نسخه از کتاب جهت کارشناسی و تکمیل جدول شماره ۱۱ گواهی از دبیرخانه جشنواره کتاب سال در مورد کتاب سال به همراه دو جلد از کتاب جهت نگهداری در آرشیو استان و ارسال یک جلد به مرکز |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
جدول شماره (۱۷) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و یا ارائه خدمات تخصصی به صاحبان مقالات علمی و پژوهشی |
||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
صاحبان مقالات علمی و پژوهشی |
-۱- گواهی پذیرش از پایگاه نشر جهانی نشریات ISI یا JCR-ISC و نیز نشریات دارای ایندکس بین المللی |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
۲- ارائه پذیرش از دبیرخانه کنگره، کنفراس و یا سمینار در مورد مقالات ارائه شده به کنگره ها و کنفرانس ها به همراه ارائه کتاب خلاصه مقالات جهت بازدید کارشناس و تصویر صفحه مربوط به نویسنده |
جدول شماره (۲۷) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه صاحبان مقالات علمی و پژوهشی |
||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
مقالات علمی و پژوهشی |
مقالات چاپ شده در مجلات بین المللی ISC-ISI-JCR با بیشتر از Impact factor ١,٠٠٠ |
چنانچه غیر از این شاخصه، دو یا چند شاخصه دیگر از شاخصه های دستور العمل را کسب نموده باشد. سرآمد و در غیر اینصورت دانش پژوه |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
۹ |
مقالات چاپ شده در مجلات با ISC-ISI-JCR بین المللی کمتر از Impact factor ۱,۰۰۰ |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۸ |
جدول شماره (۸-۱) |
مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و یا ارائه خدمات تخصصی به اعضای هیئت علمی |
||||||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
|||||
اعضای هیئت علمی |
ارائه گواهی از دانشگاه و یا موسسات پژوهشی و فناوری مورد تایید وزارت علوم و بهداشت |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
|||||
جدول شماره (۸-۲) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه به اعضای هیات علمی |
|||||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
|||
اعضای هیات علمی |
اعضای هیات علمی با درجه استادیار |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
٧ |
|||
جدول شماره (۱۹) |
مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و یا ارائه خدمات تخصصی به مدرسین برجسته حوزه های علمیه |
|
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
مدرسین برجسته |
تایید شورای عالی حوزه علمیه قم خراسان و سایر حوزه های علمیه مورد |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و |
حوزه های علمیه |
تایید شورای عالی حوزه علمیه قم |
ارزیابی استان |
جدول شماره (۹-۲) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه به مدرسین برجسته حوزه های علمیه |
||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
مدرسین برجسته حوزه |
مدرس سطح ۳ با کار علمی ممتاز و شاخص |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
A |
جدول شماره (۱۱۰) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و با ارائه خدمات تخصصی به نفرات اول دانشگاهها در تمام مقاطع تحصیلی |
|||||||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
|||||
نفرات اول دانش آموختگان دانشگاهی مقطع کارشناسی و کارشناس ارشد (STRAIGHT) |
۱- گواهی از دانشگاه که به تایید وزارت علوم یا بهداشت رسیده باشد. |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
|||||
۲ - ریز نمرات کلیه واحدهای درسی انجام شده و معدل کل |
|||||||
جدول شماره (۱۰-۲) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه نفرات اول فارغ التحصیل دانشگاهها در تمام مقاطع تحصیلی |
|||||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
|||
نفرات اول فارغ التحصیلان دانشگاهی به تفکیک رشته در همه مقاطع |
نفر اول دانش آموختگان پایان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
١٠ |
|||
نفر اول دانش آموختگان پایان مقطع دکترا |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۱۰ |
||||
جدول شماره (۱۱۱) مدارک مورد نیاز و مرجع تشخیص جهت اعمال حمایت و با ارائه خدمات تخصصی به صاحبان پایان نامه های برتر دانشجویی |
||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
صاحبان پایان نامه های برتر دانشجویی |
تایید وزارت علوم و فناوری بهداشت و درمان ، مدیریت حوزه علمیه قم ، خراسان به ترتیب برای رشته های غیر پزشکی ، پزشکی و علوم حوزوی |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
جدول شماره (۱۱-۲) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه به صاحبان پایان نامه های برتر دانشجویی |
|||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
|
پایان نامه های سال دانشجویی |
پایان نامه برتر وزارتین علوم و بهداشت که نقش مهم و مسیر ویژه در توسعه مرزهای دانش داشته باشد. |
رتبه اول با نشان ویژه |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
۱۹ |
رتبه دوم با برگزیده |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۱۵ |
||
پایان نامه برتر سطح ۳ و ۴ حوزه |
رتبه اول با نشان ویژه |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۱۹ |
|
رتبه دوم با برگزیده |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۱۵ |
||
رتبه سوم با تقدیری |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۱۲ |
جدول شماره (۱۱۲) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و یا ارائه خدمات تخصصی به آفریبندگان آثار بدیع ادبی و هنری |
||||||||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
||||||
آفریبندگان آثار بدیع |
گواهی از نمایشگاه و یا نهاد برگزار کننده مورد تایید وزارت |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و |
||||||
ادبی، هنری |
فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ملی و یا بین المللی بودن مسابقه |
ارزیابی استان |
||||||
جدول شماره (۲۱۲) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه آفریبندگان آثار بدیع ادبی و هنری |
||||||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
||||
آثار بدیع ادبی و هنری و مدال آوران ورزشی |
کسب مدال در مسابقات و نمایشگاههای فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین المللی |
رتبه اول یا مدال طلا |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
|||
رتبه دوم با مدال نقره |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
V |
|||||
رتبه سوم یا مدال برنز |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
9 |
|||||
جدول شماره (۱۱۳) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و با ارائه خدمات تخصصی به نفرات اول تا سوم مسابقات ورزشی |
||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
نفرات اول تا سوم مسابقات ورزشی در |
گواهی از وزارت ورزش و جوانان مبنی بر ملی و یا بین |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و |
سطح ملی و بین المللی |
المللی بودن مسابقه |
ارزیابی استان |
جدول شماره (۲۰۱۳) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه نفرات اول تا سوم مسابقات ورزشی |
|||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
|
نفرات اول تا سوم مسابقات ورزشی در سطح ملی و بین المللی |
کسب مدال در مسابقات و نمایشگاههای فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین المللی |
رتبه اول یا مدال طلا |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
A |
رتبه دوم یا مدال نقره |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
V |
||
رتبه سوم یا مدال برنز |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۶ |
جدول شماره (۱۱۴) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و با ارائه خدمات تخصصی به دارندگان مدرک دکترای |
||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
دارندگان مدرک دکترای غیر پزشکی و فوق دکترا تخصص و فوق تخصص پزشکی ، طلاب سطح ۴ خارج فقه و اصول و اتمام دوره تحصیلی معادل phd |
ارائه گواهی از دانشگاه و یا شورای عالی حوزه علمیه قم و یا خراسان بر حسب مورد |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
جدول شماره (۲۱۴)
جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه به دارندگان مدرک دکترای
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
دانشجویان و فارغ التحصیلان تخصص پزشکی - فوق تخصصی PH.D و دارندگان بورد تخصصی و طلاب سطح ۴ معادل PH.D |
فوق تخصص پزشکی در صورت کار آفرین بودن |
سرآمد |
۷/۰۰۲/۰۰ |
۹ |
بورد تخصصی در صورت کار آفرین بودن |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰۰ |
A |
|
تخصص پزشکی در صورت کار آفرین بودن |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰ |
A |
|
فوق دکترا در صورت کار آفرین بودن |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
۹ |
|
P.H.D در صورت کارآفرین بودن |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۹ |
|
طلاب سطح ۴ معادل PH.D در صورت کار آفرین |
سرآمد |
۷/۰۰۰/۰۰ |
٩ |
جدول شماره (۱۱۵) مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و یا ارائه خدمات تخصصی به کار آفرینان برتر صاحبان شرکت های دانش بنیان |
||
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
کار آفرینان برتر صاحبان شرکت های دانش بنیان فناور و خلاق |
-۱- ارائه گواهی از وزارتخانه صمت |
شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزیابی استان |
ارائه گواهی از معاونت علمی و یا پارک علم و فناوری |
جدول شماره (۱۵-۲) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه به کار آفرینان برتر صاحبان شرکت های دانش بنیان |
||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
منتخبین کار آفرین و استارتاپ در رویدادهای سطح استانی |
کار آفرینان برتر صاحبان شرکت های دانش بنیان فناور و خلاق |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
٩ |
جدول شماره (۱۶-۳) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه طرح های تحقیقاتی و مقالات متقاضیان فرصت های مطالعاتی |
||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی |
امتیاز عملکرد |
ارائه خدمات به متقاضیان فرصت های مطالعاتی داخلی و خارجی) |
ارائه طرح متناسب با نیازهای علمی و پژوهشی کشور و استخراج مقاله از طرح |
سرآمد |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۳۵ |
ارائه طرح متناسب با نیازهای علمی و پژوهشی کشور |
٠٠٠/٠٠٠/۷ |
۲۸ |
جدول شماره (۱۱۷)
مدارک مورد نیاز و مرجع ارزیابی جهت حمایت و یا ارائه خدمات تخصصی به دانش آموزان شاهد و ایثارگر طرح شهاب
شاخص عملکردی |
مدارک مورد نیاز |
مرجع تشخیص |
دانش آموزان استعدادهای درخشان شاهد و ایثارگر طرح شهاب |
ارائه ارائه کارنامه تحصیلی و تأیید آموزش و پرورش |
شورای سیاستگذاری برنامه ریزی و ارزیابی استان |
ارائه گواهی نامه رسمی از مدرسه یا اداره آموزش و پرورش که تأیید می کند دانش آموز استعداد درخشان با مشمول طرح شهاب است. |
||
- ارائه مدرک تقدیر نامه و یا مستنداتی که مربوط به کسب رتبه در مسابقات علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری استانی و با کشوری دانش آموز باشد. |
جدول شماره (۲۱۷) جدول امتیاز عملکرد و مبلغ ریالی پایه به دانش آموزان شاهد و ایثارگر طرح شهاب |
||||
شاخص عملکرد |
دستاوردها با عنوان افتخار |
سطح عضو |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
امتیاز عملکرد |
دانش آموزان استعدادهای درخشان شاهد و ایثارگر طرح شهاب |
عضو طرح شهاب |
استعداد درخشان |
۷/۰۰۰/۰۰۰ |
۱ |
جدول شماره (۱۸-۱) مراحل و مرجع ارزیابی ارائه خدمات توانمند سازی به جامعه هدف |
|||
شاخص عملکردی |
ردیف |
عنوان فرآیند |
مرجع بررسی و تشخیص |
برگزاری کلاسهای آموزشی و توانمندسازی برای دانش پژوهان و سرآمدان شاهد و ایثارگر |
۱ |
بررسی و تعیین نیازمندهای آموزشی و مهارتی جامعه هدف |
شورای سیاستگذاری برنامه ریزی و ارزیابی استان |
۲ |
اخذ همکاری مراکز علمی و پژوهشی که بنیاد با آنها تفاهم نامه دارد. همچون جهاد دانشگاهی پارک ها بنیاد ملی نخبگان و .... جهت اخذ تخفیفات و برگزاری دوره کارگاه های آموزشی مشترک |
||
۳ |
برگزاری دوره |
||
تهیه گزارش و ارسال آن به ستاد مطابق با جدول ۱۷-۱) |
جدول شماره (۲۱۸) جدول مبلغ ریالی پایه کلاسهای آموزشی و توانمندسازی جامعه هدف |
|||
شاخص عملکرد |
برنامه برامه های توانمندسازی |
پایه ریالی دانش پژوهان و سرآمدان |
دوره دوره های حمایتی در طول سال |
برگزاری کلاسهای آموزشی و توانمندسازی برای دانش پژوهان و سرآمدان شاهد و ایثارگر |
برگزاری دوره دوره های آموزشی |
۲۰/۰۰۰/۰۰۰ |
برای هر نفر جمعاً |
جدول شماره (۱۹) نحوه محاسبه حق الزحمه شورای سیاستگذاری برنامه ریزی و ارزیابی اعضا - مبلغ |
||
ردیف |
عنوان دستاورد |
مبلغ قابل پرداخت به هزار ریال |
۱ |
بررسی و تأیید موضوع و مرجع برگزار کننده دوره ها و نظارت بر اجرای دقیق آن مطابق با موارد ذکر شده در دستور العمل |
٣٠٠٠ |
۲ |
بررسی و داوری کتاب تألیفی فارسی |
٢٢٠٠ |
۳ |
بررسی و داوری کتاب تالیفی خارجی |
٣.٠٠ |
۴ |
بررسی و داوری مقاله تألیفی فارسی |
٢٢٠٠ |
۵ |
بررسی و داوری مقاله تألیفی خارجی |
۳۰۰۰ |
۶ |
کتاب های برگزیده سال و جشنواره ها |
٣.٠٠ |
Y |
بررسی و داوری کتاب ترجمه شده خارجی به فارسی |
٣٠٠٠ |
A |
بررسی و داوری کتاب ترجمه شده فارسی به خارجی |
٣.٠٠ |
۹ |
بررسی و داوری مقاله ترجمه شده خارجی به فارسی |
٢٢٠٠ |
۱۰ |
بررسی و داوری مقاله ترجمه شده فارسی به خارجی |
٢٢٠٠ |
۱۱ |
بررسی و داوری طرح های تحقیقاتی و پژوهشی ارائه شده |
۲۲۰۰ |
۱۲ |
بررسی و داوری اختراع ها و اکتشافات |
١.٠٠ |
۱۳ |
بررسی و داوری مدارک نفرات برتر المپیادها علمی ورزشی، مدالهای ورزشی برگزیدگان مسابقات قرآنی ملی و بین المللی و نفرات برتر آزمونهای سراسری |
٢٠٠٠ |
۱۴ |
بررسی و داوری مدارک آثار بدیع هنری، ادبی |
۲۲۰۰ |
۱۵ |
بررسی و داوری مدارک استادان نمونه دانشگاهها و مدرسین برجسته حوزه های علمیه |
٢٠٠٠ |
۱۶ |
بررسی و داوری پایان نامه های برتر و برگزیده (دانشگاهی و حوزوی) |
٢٢٠٠ |
۱۷ |
بررسی و داوری مدارک متخصصان و فوق تخصص های پزشکی و طلاب حوزه های علمیه کار آفرین |
۲۲۰۰ |
۱۸ |
استاد و مدارک طرح های تحقیقاتی فرصت های مطالعاتی |
٣٠٠٠ |
انتهای پیام/
نظر شما