کد خبر 273339
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۱۳

شهریه ۱۸۰ میلیون تومانی در برخی مدارس تهران

شهریه ۱۸۰ میلیون تومانی در برخی مدارس تهران

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به وجود شهریه‌های بسیار بالا در برخی مدارس خاص در تهران گفت: در برخی مدارس، شهریه‌ها تا بیش از ۱۸۰ میلیون تومان رسیده‌اند که به‌هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و با این مدارس برخورد شده و جلسات نظارتی برای کنترل این روند در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری حیات به نقل از آنا، احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی در چهارمین نشست کشوری معاونان امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) تربیت راهبران آموزشی در مدارس را جزء الزامات رسیدن به طرح مدرسه تراز دانست.

وی به جایگاه والای حضرت معصومه سلام‌الله علیها و گرامیداشت یاد و خاطره معلم علامه شهید مرتضی مطهری گفت: شهید مطهری نه‌تنها یک معلم کلاس درس، بلکه معلمی تمدن‌ساز بود که در حوزه اندیشه، معرفت و بصیرت، نقشی بی‌بدیل ایفا کرد و اگر امروز روز شهادت ایشان به‌عنوان روز معلم نامگذاری شده، به‌خاطر مبارزه‌اش با جهل و نادانی بوده و معلم در واقع مجاهد راه دانایی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی با نقل سخنان مقام معظم رهبری درباره شهید مطهری بیان کرد: شهید مطهری معلمی بود که شاگردانش هزاران برابر کلاس درس، در میدان قلم و بیان بودند و او سخنی را می‌گفت که نیاز زمانه بود.

محمودزاده با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به آموزش و پرورش تبیین کرد: رئیس‌جمهور از ابتدای دولت تاکنون بیش از ۲۷ جلسه درباره مسائل آموزش و پرورش برگزار کرده‌اند و این سطح از همراهی در تاریخ آموزش و پرورش کشور کم‌سابقه است.

با تربیت ۵۰۰ راهبر آموزشی، قرار است طی سه سال آینده، تمام مدارس کشور تحت ارزیابی و راهبری این مدل قرار گیرند

با تربیت ۵۰۰ راهبر آموزشی، قرار است طی سه سال آینده، تمام مدارس کشور تحت ارزیابی و راهبری طرح «مدرسه تراز» قرار گیرند

وی به تصویب و ابلاغ نقشه راه آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و متذکر شد: این سند، چارچوب حرکت آینده آموزش و پرورش را مشخص کرده و ما باید از این فرصت استثنایی بهره‌برداری کامل داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه آموزش و پرورش در کشور با چالش‌هایی در حوزه‌های سخت‌افزاری نظیر کمبود معلم، تجهیزات و فضاهای آموزشی مواجه است، افزود: باید هرچه سریع‌تر از این فضا عبور کرده و به ماموریت اصلی یعنی تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان بازگردیم و رسالت آموزش و پرورش، ساختن آینده کشور است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به نقش مهم خانواده‌ها، رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی در فرآیند تربیت پرداخت و عنوان کرد: تربیت دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی نیاز به هم‌افزایی تمام ارکان تربیتی دارد و مدارس غیردولتی نیز باید در چارچوب سند تحول بنیادین عمل کرده و با شاخص‌های مدرسه تراز همسو شوند.

محمودزاده با ارائه آماری از مدارس سما، تأکید کرد: در حال حاضر بیش از ۸۵۰ مدرسه با ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در مجموعه داریم و این حجم از دانش‌آموزان، ظرفیت بزرگی برای تربیت نیروی انسانی آینده کشور است.

وی به طرح‌های عملیاتی سال ۱۴۰۴ اشاره کرد که شامل ۵ راهبرد، ۱۲ برنامه و ۹۸ فعالیت مشخص است و تأکید کرد: مدارس غیردولتی باید هم در حوزه کیفیت آموزشی و هم در بحث عدالت تربیتی ایفای نقش کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به سه محور کلیدی برنامه‌های سازمان مدارس غیردولتی گفت: قانون‌گذاری و تنظیم مقررات درراستای همگام‌سازی آموزش با تحولات جهانی همچون فناوری، هوش مصنوعی و آموزش دیجیتال، سیاست‌گذاری مدیریتی در زمینه ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، تقویت انگیزه، معیشت و منزلت آنها و برنامه‌های تخصصی با معاونت‌های وزارت ازجمله ارتقای کیفیت، راهبری مدارس و اجرای برنامه‌های تراز تربیتی از اصلی‌ترین برنامه‌های پیش روی این سازمان است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با تأکید بر اجرای طرح «مدرسه تراز» اعلام کرد: با تربیت ۵۰۰ راهبر آموزشی، قرار است طی سه سال آینده، تمام مدارس کشور تحت ارزیابی و راهبری این مدل قرار گیرند.

محمودزاده با اشاره به چالش‌های آموزش زبان در مدارس غیردولتی بیان کرد: باید مراقب باشیم که محتواهای آموزشی وارداتی، متناسب با فرهنگ اسلامی - ایرانی ما باشند و ضمن حفظ کیفیت ارزش‌های بومی نیز حفظ شود.

وی در ادامه این با طرح موضوعات مهمی چون برنامه‌ریزی برای عدالت آموزشی، استفاده هوشمندانه از فناوری، صلاحیت حرفه‌ای معلمان و آموزش زبان با نگاهی انتقادی موارد مهمی را تبیین کرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تمرکز بر موضوع ترمیم شهریه، ارتقای کیفیت آموزشی و وضعیت نیروی انسانی به تبیین دقیق‌تر سیاست‌های راهبردی دولت در این حوزه پرداخت و ضمن تأکید بر لزوم واقعی‌سازی شهریه مدارس غیردولتی گفت: شهریه‌ای که تعیین می‌شود باید مبتنی بر کیفیت آموزشی مدرسه، سطح تربیتی، تجهیزات و امکانات واقعی آن باشد.

محمودزاده در ادامه توضیح داد: امروز نمی‌توانیم از مدرسه‌ای انتظار آموزش کیفی داشته باشیم، اما منابع و شهریه‌ای در اختیارش قرار دهیم که حتی کفاف پرداخت معلم و برنامه‌های تربیتی را ندهد.

تأکید بر تعیین شهریه براساس شاخص‌های واقعی

وی افزود: بیش از ۷۴ درصد مدارس غیردولتی شهریه‌ای زیر ۳۰ میلیون تومان دارند، در حالی که هزینه‌ واقعی آموزش یک دانش‌آموز بدون در نظر گرفتن فضا و امکانات حدود ۲۵ میلیون تومان است و این فاصله عددی، نشان‌دهنده فشاری است که بر کیفیت آموزشی تأثیر مستقیم دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی به تفکیک هزینه‌های شهریه پرداخت و اعلام کرد: شهریه باید از هزینه‌های فوق‌برنامه، خدمات جانبی مثل لباس فرم، غذا و ایاب و ذهاب جدا شود تا بار روانی آن بر خانواده‌ها کاهش یابد و شفافیت لازم برقرار شود.

ساعات تدریس معلمان غیردولتی

محمودزاده با اشاره به بند قانونی تعیین‌شده درباره ۳۰ ساعت تدریس هفتگی معلمان یادآور شد: این موضوع مطالبه جدی کمیسیون آموزش مجلس و وزارتخانه است و امسال باید برای همه معلمان اجرایی شود و اگر معلم را معمار آینده می‌دانیم، باید منزلت، معیشت و مهارت‌های حرفه‌ای او را نیز جدی بگیریم.

وی از برگزاری اولین دوره انتخاب معلمان نمونه مدارس غیردولتی در کنار دولتی‌ها خبر داد و اضافه کرد: امسال ۵۵ معلم نمونه کشوری معرفی و برای نخستین‌بار معلمان غیردولتی نیز در کنار معلمان دولتی تجلیل شدند و یکی از معلمان نمونه کشوری از مدارس سما برگزیده شد و این روند، حرکتی به سمت عدالت حرفه‌ای در جامعه معلمان است.

توجه به نیروی انسانی توانمند و آموزش‌های نوین

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت تقویت دانش‌افزایی معلمان، به‌خصوص در حوزه‌های تربیتی و فناوری‌های نو تأکید کرد و افزود: در حال برنامه‌ریزی برای آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان و معلمان هستیم و در این زمینه نیازمند همکاری جدی دانشگاه‌ها و به‌خصوص دانشکده‌های تربیتی هستیم تا نسل آینده آمادگی حضور در دنیای جدید را داشته باشد.

شهریه‌های نامتعارف و لزوم نظارت میدانی و سطح‌بندی مدارس غیردولتی

محمودزاده با اشاره به وجود شهریه‌های بسیار بالا در برخی مدارس خاص در تهران افزود: در برخی مدارس، شهریه‌ها تا بیش از ۱۸۰ میلیون تومان نیز رسیده‌اند که به‌هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و با این مدارس برخورد شده و جلسات نظارتی برای کنترل این روند در حال برگزاری است.

وی از اجرای طرح سطح‌بندی مدارس در چهار سطح (الف تا د) خبر داد و افزود: مدارس براساس شاخص‌هایی نظیر کیفیت آموزشی، نیروی انسانی، تجهیزات و فضا دسته‌بندی می‌شوند و شهریه متناسب با این سطح‌بندی تعیین خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آموزش‌های مهارتی و فنی - حرفه‌ای خاطرنشان کرد: باید دانش‌آموزان را از دالان کنکور به دالان اشتغال هدایت کنیم و برای این منظور، توسعه رشته‌های مهارتی، کاهش تراکم کلاس‌ها و ارائه مجوزهای هدفمند رشته‌ای در مدارس غیردولتی در دستورکار است.

فراخوان برای هم‌افزایی با مراکز دانشگاهی

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی از مسئولان مجموعه سما دانشگاه آزاد اسلامی و سایر نهادهای همکار خواست که با تمام ظرفیت در مسیر ارتقای کیفیت آموزشی، جذب و تربیت معلم و استفاده از فناوری‌های نوین همراه شوند

محمودزاده با قدردانی از مدیران، معلمان و اعضای شورای مؤسسان مدارس بر لزوم همگرایی ملی در تربیت نیروی انسانی آینده کشور تأکید و عنوان کرد: مدارس غیردولتی به‌عنوان بازوی توانمند نظام تعلیم و تربیت، باید در سطح بالایی از مسئولیت‌پذیری، کیفیت آموزشی و پاسخگویی عمل کنند و اعتماد خانواده‌ها نباید قربانی بی‌برنامگی یا سودجویی شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha