به گزارش پایگاه خبری حیات به نقل از برنا، غلامحسین محمدی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور امروز سه شنبه ۱۹ فروردین ماه در نشست خبری اظهار کرد: در سازمان آموزش فنی و حرفهای سیاستهای را در گذشته شاهد بودیم که این سازمان را به سازمانی مهم در حوزه آموزشهای فراگیر در کشور تبدیل کرده است، طبق قانون این سازمان زیست بوم آموزشهای غیر رسمی است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، وی افزود: ما نمیتوانیم به مسئله آموزش توجه کنیم، اما به خاستگاه، کاستیها و چالشهای پیش رو آن توجه نکنیم و این مسیله تاریخی است و باید نسبت به ریشه مسائل آگاهی داشته باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه در تابستان و پاییز ۱۴۰۳در صنعت نوساناتی روبهرو بودیم، گفت: در هر دو فصل شاهد کمبود نیروکار ماهر هستیم و جزو ریسکهای سیستماتیک بازار کار ما شده که هم بهرهوری کسبوکارها را کاهش داده و همچنین بازر اقتصادی و عرضه و تقاضا را با تنش روبهرو کرده است.
محمدی بابیان اینکه کمبود نیروی ماهر در دنیا وجود دارد و تنها در کشور ما این مشکل وجود ندارد عنوان کرد: در گزارشات شرکتهای مشاور بینالمللی معمولاً یکی از سه تا آیتم اصلی نیروی انسانی است که بخش عمده آنها به سوی اهمیت مهارت میروند.
وی افزود: کمبود نیروی مهارتی ماهر در بازار کار ناشی از فقر مهارتی است که فقر مهارتی یعنی فرد برای کسب یک شغل مهارت کافی ندارد یا دانش و مهارت آن در رشتهای مهارت دارد در جای دیگری است و نیروی کار در آنجا نیست.
محمدی بیان کرد: عدم دسترسی به آموزش مهارت، تغییر سریع بازار کار، عدمهماهنگی بین آموزش و صنعت از عوامل ایجاد فقر مهارتی است. در ایران یکی از مشکلات ما در کسب و کارها کمبود نیروی ماهر است، پیش بینی میشود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۷۰ میلیون شغل ایجاد و ۹۲ میلیون شغل حذف میشود که بخش عمدهای از آنها به دلیل ارتقا مهارت حذف میشوند و اگر از هر ۱۰ کارگر ارتقا مهارت پیدا نکند، ۶ کارگر حذف میشوند و ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی کارگرانمنسوخ و باید جایگزین شود. بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد از نیروی کار باید ارتقا مهارت پیدا کنند تا بتوانند کار فعالی خود را نجات دهند. افراد باید مهارت خود را ارتقا و مهارت چندگانه داشته باشند تا بتوانند نقش خود را در بازار کار حفظ کنند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای گفت: مهارتهای برتر در دید کار فرمایان، تفکرخلاق، سواد فناروی، تاب آوری، کنجکاوی، انعطاف پذیری، رهبری اجتماعی، هوش مصنوعی، یادگیری مادام العمر مورد توجه قرار گرفته است. بیش از ۸۵ درصد از کارفرمایان ارتقای مهارت نیروی کار را در اولویت مسائل خود قرار دادهاند. ۷۰ درصد از کارفرمایان نیرویهای انسانی با مهارت جدید را استخدام میکنند.
وی ادامه داد: برنامه ریزی متناسب با دنیای جدیدی کار صورت بگیرد و نظام آموزشی ما پاسخگوی نیازها نیست و در جغرافیای ایران آموزش و خروجی آن، با بازار کار تناسب ندارند. رتبه نظام آموزشی در شاخص میانگین سالهای تحصیلی ۶۱ و رتبه کشور در مجموعه مهارتهای فارغ التحصیلان ۱۳۶ است. همچنین رتبه ما در شاخص سرمایه گذاری سازمانها در آموزش نیروی کار ۱۳۴ و رتبه در شاخص کیفیت آموز در سازمانها ۱۱۵ است که نشاندهنده این موضوع است؛ در نظام آموزشی هزینه زیاد آموزش کیفیت پایینی دارد و در شرکتها هم هزینه و برای آموزش و کیفیت پایینی دارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای عنوان کرد: مهارت تضمینی کننده تثبیت شغل است. مادر آموزش عالی از جمله دانشگاه های علمی کاربردی آموزش عالی، دانشگاه فنی حرفه ای و همچنین در سازمان آموزش فنی حرفه ای به عنوان متولی آموزش های غیر رسمی یک چالشی هم داریم که رشتهها تناسبی با نیازهای اولویت دار ندارد و در آموزش عالی که این تناسب حدود ۲۱ درصد است و در حال حاضر حدر فنی حرفه ای تناسب حدود ۳۷ درصد است ولی به طور میانگین ۲۸ د قرار دارد که اولین گام در این راستا تغییر نگرش یعنی ایجاد تناسب بین تقاضا و عرضه آموزشی است
محمدی بیان کرد: برای آموزش برای بازارکار بایدمدل چرخه اشتغال مبتنی بر شایستگی راه اندازی کنیم که در این مدل مشخص می شود که بازار اشتغال به چه نیرویی با چه مهارتی نیاز دارد که این مدل در ایران وجود نداشت، با شکل گیری این مدل صلاحیت فرد سنجیده شده و متناسب با آن آموزش داده می شود و به موقعیت شغلی دست می یابد. در برنامه هفتم توسعه مکلف شدیم که بازارهای را متصل کنیم. ما عقیده داریم برای راه اندازی در ایران به هم آفرینی داشت باشیم و معنی این هم آفرینی این است که نگاه های بخشی خود را کاهش دهیم و این زنجیره ارزش را تشکیل دهیم که این زنجیره از در خواست آموزش یک فرد آغاز و با استخدام این فرد در موقعیت پایان می یابد و برای کارایی این زنجیره باید با همدیگر ارتباط داشته باشیم.
وی افزود: برنامه ما در این دوره مبتنی بر این طرح هم آفرینی تعریف کردیم و هدف ما شکل دادن به نظام فنی حرفه ای تقاضا محور، مشارکت جو و تنظیم گر است.
محمدی با بیان اینکه در شش ماه گذشته از ۱۳ استان بازدید انجام رفته است، عنوان کرد: جلساتی را با اموزش و پرورش و دانشگاه ها برگزار کردیم تا بتوانیم از همه ظرفیت های ساختاری کشور استفاده کنیم و نباید با بخشی نگری منجر این موضوع شویم که برخی از مردم از آموزش مهارت بی بهره باشند. یکی از رویکردهای اصلی ما توسعه مراکز آموزشی هیئت امنایی است که تفاوت چندانی با مدارس هئیت امنایی در آموزش و پرورش ندارد و وجه تفاوت این مراکز با مدارس هئیت امنایی این است که مساحت بزرگتری ، ظرفیت تولید و ارایه خدمت دارند و می تواند خروجی های بزرگتری داشته باشند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: طرحی برای تامین اعتبار مالی و تقاضا محور طرح های متنوعی از جمله کنسرسیوم مهارت در ۷ استان اجرایی شده است. در این طرح با ارتباطی با اعضای زیست بوم برای سرمایه گذاری در اموزش مهارت تقاضا محور شکل میگیرد و در استان هایی ازجمله کرمان ۸۰ درصد از مهارت آموختگان شاغل شده اند و در این استان ۴۶ شرکت عضو کنسرسیوم هستند.
وی ادامه داد: طرح دیگر با عنوان یکصد فرصت آموزشی و سرمایه گذاری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای راه اندازی کردیم که در این طرح به فعالین اقتصادی و سازمان ها اجازه می دهد که از زیر ساخت های فنی و حرفه تحت قراردادها بلند مدت استفاده کنند و نیروهای خود و دیگران را تربیت کنند.
محمدی بیان کرد: اقدام بعدی سازمان آموزش و فنی توسعه زیر ساخت های آموزشی مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور است که متناسب با نیاز های کشور صورت گرفت ما در ایران ۱۲ میلیون متر مربع و ۷۰۰ مرکز دولتی، ۴ هزار و ۵۰۰ کارگاه داریم و ۱۵ هزار آموزشگاه خصوص داریم و برای تجهیز این ظرفیت به ۲۰ همت نیاز دارد که این بودجه را نداریم و دراین راستا ۵ درصد از مسئولیت اجتماعی نفت را دریافت کردیم و با بخش نامه وزیر کار بودجه مسیولیت اجتماعی شرکت های زیر مجموعه وزارت کار به امر توسعه هنرستان و آموزش فنی و حرفه ای فنی و حرفه ای اختصاص پیدا کند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای عنوان کرد: همه زیر ساخت های آموزشی متعلق به فرزندان این کشور است و طرح همنوا را در این راستا اجرا کردیم که آموزش و پرورش در این زمینه همکاری کرده است ،در این طرح درهای کارگاه ها به روی دانش آموزان هنرستانی بازکرده ایم.
وی افزود: یکی از مسائل جدی دیگر بحث حوزه اقتصاد دیجیتال است و براساس برنامه هفتم توسعه باید ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال تربیت کنیم و دراین راستا سندی یه نام سند اقتصاد قومی وجود دارد که ما استفاده از ان صنعت چنین کاری رو انجام دهیم. ۳۱ مرکز آموزشی رو در کشور یعنی در هر استان در یک مرکزد در زمینه توسعه مهارتهای اقتصادی دیجیتال و راهاندازی کردیم ما در این مراکز رشته های هوش مصنوعی، بلاک چین، امنیت سایبری دادههای بزرگ فضای ابری آموزش می دهیم که در آینده آموزش ۱۰ تا رشته هم اضافه می شود.
محمدی گفت: ما در طرح کارافن به دنبال توسعه زیر ساخت خود اشتغالی کارآموزان هستیم، تعدادی زیادی از افراد مهارتی دارد اما توانایی راه اندازی کسب و کار خود را ندارند، این طرح در همه استان ها در حال راه اندازی است و در این راستا با سه پلتفرم را قرارداد منعقد کرده ایم.
وی افزود: ما در راستای وفاق ملی طزحی با عنوان میثاق مهارت راه اندازی کردیم کم که در این طرح باید همه بخش ها برای آموزش مهارت بکوشند چراکه مهارت کلید تغییر در زندگی انسان ها است و باید امکانات آموزش مهارت را فراهم کنیم.
نظر شما