کد خبر 270981
۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲

ظرفیت ۲۰ میلیون هکتاری آبخیزداری اقتصادی در کشور

ظرفیت ۲۰ میلیون هکتاری آبخیزداری اقتصادی در کشور

معاون برنامه‌ریزی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از وجود ظرفیت ۲۰ میلیون هکتاری آبخیزداری اقتصادی در حوزه آبخیز البرز، زاگرس و سایر مناطق کشور خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، پرویز گرشاسبی، معاون برنامه‌ریزی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: حدود ۲۰ میلیون هکتار از ۱۶۴ میلیون هکتار حوزه‌های آبخیز کشور در حوزه‌های آبخیز بحرانی که در پایین‌دست آن مناطق شهری، صنعتی، آموزشی، نظامی و سایر مراکز با اهمیت ملی و اقتصادی حساس قرار دارد که می‌توان آن را با کاشت درختان، درختچه‌ها و گیاهان دارویی و صنعتی با تلفیق پروژه‌های آبخیزداری احیا کرد.

وی با بیان اینکه تنها در غرب شهر کرج بالغ بر ۲۰ هزار هکتار از این حوزه‌های آبخیز وجود دارد، افزود: طبق قانون این اراضی چه در کوهپایه و یا بیابان و سایر مناطق طبیعی به صورت احاله مدیریت و در قالب اجاره مطابق دوره بهره‌برداری طرح در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن سرمایه‌گذاری، پس از آن قابل تمدید است.

معاون برنامه‌ریزی پژوهشکده خاک و آبخیزداری با تأکید بر اینکه مجریان طرح‌ها تنها در صورت وجود انگیزه درآمدزایی و کاهش مخاطرات سیل و رسوب ناشی از این حوضچه‌ها به این موضوع وارد می‌شوند، ادامه داد: پس از تهیه طرح و تصویب آن در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرارداد اجرا منعقد می‌شود. درآمدزایی طرح و حل مشکل حوزه آبخیز از نظر سیل‌خیزی و سایر مخاطرات در اولویت این طرح است و در طول دوره اجرا، پرداخت حداقل ۱۰ درصد سود خالص ناشی از اجرای طرح توسط مجری به دولت برای سرمایه‌گذاری اقدامات آبخیزداری از ویژگی‌های بارز این طرح به شمار می‌رود.

گرشاسبی تصریح کرد: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و قانون برنامه هفتم توسعه، سرمایه‌گذارانی که در بخش آبخیزداری سرمایه‌گذاری کنند با معافیت مالیاتی به ارزش سرمایه هزینه شده در پروژه‌های آبخیزداری به تأیید وزارت جهاد کشاورزی برخوردار می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha