کد خبر 270882
۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰

این خبر به روز می‌شود؛

تعداد جان‌باختگان حادثه معدن طبس به ۵۱ نفر افزایش یافت/ اعلام ۳ روز عزای عمومی در خراسان جنوبی

تعداد جان‌باختگان حادثه معدن طبس به ۵۱ نفر افزایش یافت/ اعلام ۳ روز عزای عمومی در خراسان جنوبی

در پی انفجار شب گذشته در معدن زغال‌سنگ طبس تاکنون ۵۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲۰ نفر نیز مصدوم شده‌اند.‌

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ حادثه معدن طبس ‌به دلیل تصاعد آنی گاز متان در محل یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ سبب انفجارهای شدید ‌شد که تاکنون ۵۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲۰ نفر نیز مصدوم شده‌اند که جهت مداو به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

در زمان حادثه انفجار ۶۹ کارگر در بلوک C و B این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند که جسد ۲۰ کارگر از بلوک B خارج شد و بلوک B کاملا تخلیه و بسته شد و جانباختگان و مصدومان منتقل شده‌اند، اما با وجود تلاش امدادگران، تمام ۳۰ کارگر محبوس در بلوک C  جان باختند و مجموع جانباختگان این معدن به ۵۰ نفر رسید.

طبق گزارش خبرنگار تسنیم، جسد ۱۸ ‌کارگر دیگر در بلوک C معدن ذغالسنگ باید از معدن خارج شوند که به علت حجم بالای گاز متان، تاکنون امدادگران موفق به حضور در بلوک C معدن نشده‌اند و در حال حاضر امدادگران در تلاشند تا خود را به عمق ۷۰۰ متری معدن برسانند تا بتوانند اجساد این کارگران را خارج کنند.

دستور ویژه وزیر کشور

وزیر کشور به درپی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجو طبس دستوراتی به استاندار خراسان جنوبی صادر کرد.

اسکندر مؤمنی در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، جویای آخرین وضع حادثه‌ انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس شد.

مؤمنی در این تماس دستور داد از همه امکانات استانی به‌ منظور تسریع در عملیات امداد و نجات استفاده شود. 

وزیر صمت؛گزارش کارشناسی حادثه معدن طبس به مردم ارائه می‌شود

 وزیر صمت ظهر یکشنبه با حضور در محل حادثه طبس ضمن تسلیت به خانواده‌های داغ‌دیده حادثه طبس در جمع خبرنگاران گفت: کارهای شرکت خصوصی که این معدن زغال‌سنگ را بر عهده دارد، در دست بررسی است.

افزایش فوتی‌های معدن به ۵۶ نفر و ۲۰ مصدوم

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان‌جنوبی در تشریح آخرین جزئیات حادثه‌ی انفجار معدن زغال‌سنگ معدنجوی شهرستان طبس، گفت: بر اثر حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس، متاسفانه تا این لحظه ۵۶ نفر فوتی و ۲۰ نفر نیز مجروح شده‌اند و تعداد فوتی‌ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود: انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس ناشی از گاز متان بوده است. بر اثر وقوع رخداد انفجار ناشی از گاز متان در معدن، تا این لحظه ۵۱نفر فوتی و ۲۰مجروح از معدن خارج شده‌اند. احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی با بیان این‌که تعداد فوتی‌ها و مصدومین حادثه‌ی معدن طبس هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست، افزود: تعدادی از کارگران معدن که مصدوم یا دچار مسمومیت گاز شده بودند، با کمک نیروهای امدادی احیا و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

۳ روز ‌در خراسان جنوبی عزای عمومی اعلام شد

در پی حادثه تأسف برانگیز در معدن معدنجو طبس و ‌جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران شریف آن خطّه، امام جمعه و استاندار خراسان جنوبی این ضایعه جانگداز را به مردم گرانقدر استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس به ویژه خانواده‌های داغدار تسلیت گفته و ‌از روز دوشنبه دوم مهر ‌ماه، سه روز در استان خراسان جنوبی، عزای عمومی اعلام ‌شد.

دستور ویژه وزیر بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

وزیر بهداشت در پی حادثه معدن طبس، به روسای سازمان اورژانس کشور و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دستور داد تمامی امکانات برای خدمت رسانی شایسته به مصدومان این حادثه بسیج و به کار گرفته شود.

محمدرضا ظفرقندی در تماس با دکتر میعادفر، رییس سازمان اورژانس کشور خواستار حضور حداکثری نیروها و ناوگان اورژانس در محل حادثه و انتقال مصدومان به مراکز درمانی شد.

وی همچنین در تماس با دکتر سید محمد موسوی میرزائی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اهمیت خدمت رسانی شایسته به مصدومان این حادثه، بر آمادگی مراکز درمانی و حضور نیروهای متخصص برای ارائه خدمات درمانی تاکید کرد.

آغاز تحقیقات مقدماتی و جمع‌آوری ادله میدانی حادثه معدن طبس

تشکیل پرونده قضایی و آغاز تحقیقات مقدماتی و جمع آوری ادله میدانی توسط دادستان عمومی و انقلاب شهرستان طبس و دادگاه بخش دیهوک تحت نظارت رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان جنوبی انجام شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان طبس از لحظات اولیه پس از وقوع حادثه در محل حاضر و سایر مقامات عالی قضایی استان از سحرگاه یوم جاری به محل مراجعه و اقدامات قضایی انتظامی بدون فوت وقت در حال انجام است.

به محبوسان بلوک C معدن طبس دسترسی پیدا نکردیم

منابع کارگری در معدن زغال سنگ طبس گفتند: همه نیروهای امدادرسان، بدون وقفه مشغول کار در بلوک C هستند با این وجود، هنوز نتوانسته‌ایم به محبوسان دسترسی داشته‌باشیم.

در بلوک C تراکم گاز متان بسیار زیاد است و به نظر می رسد تا پایان امروز وضعیت آن مشخص می‌شود. طبق اظهارات مقامات مسئول هنوز  ۲۲ معدنچی در تونل، محبوس هستند.

با مقصرین انفجار معدن زغال سنگ برخورد کنید ‌

رئیس قوه قضاییه خطاب به رئیس کل دادگستری ‌ خراسان جنوبی ‌دستور داد تا ضمن همکاری و مساعدت با دستگاه‌های مسئول به منظور تسهیل و تسریع در روند امدادرسانی و جستجوی مفقودین و درمان مصدومین این حادثه دلخراش، به سرعت ابعاد مختلف حادثه را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد و با مقصرین و خاطیان احتمالی، برخورد مقتضی و قانونی را به عمل آورد.‌

مصدومیت ۲۴ کارگر در انفجار معدن طبس

از ۲۴ مصدوم انفجار معدن زغالسنگ طبس تا صبح امروز، ۱۶ نفر برای دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی به مراکز درمانی منتقل شدند و ۸ نفر نیز به صورت سرپایی در محل درمان شدند.

برای این حادثه ۱۳ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد اورژانس مشارکت دارند و امکانات اورژانس تا اعلام پایان حادثه، در محل حضور خواهند داشت.

۲۲ کارگر هنوز در معدن طبس گرفتارند

اکنون شاهد تراکم فراوان گاز متان در بلوک C هستیم و سعی گروه امداد بر این است با ایجاد کانالی وارد این بلوک شده و کار امداد و نجات را انجام دهند. در ۲ بلوک B و C شرکت معدنجوی تعداد ۶۹ نفر کارگر زحمتکش مشغول استخراج زغالسنگ بودند که دچار حادثه نشت گاز متان شدند.‌

تا این لحظه کار بلوک B تمام شده و از ۴۷ نفرکارگر این بلوک ۳۰ نفر فوت کردند و ۱۷ نفر نیز مصدوم و به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس انتقال پیدا کردند.

فضای متراکمی که گاز متان ایجاد کرده جوری نیست که هر فردی بتواند داخل برود و امدادرسانی کند، باید این گازها تخلیه شود و بعد کار امداد و نجات صورت بگیرد.

جزئیات انفجار معدن طبس از زبان استاندار

دیشب ساعت ۲۱ انفجار در معدن رخ داد.از ساعت ۱۲ شب مدیران مرتبط در محل معدن حضور پیدا کردند.عملیات امداد و نجات از دیشب شروع شد اما هر کسی نمی‌تواند این عملیات را انجام دهد چرا که در معدن گاز متان وجود دارد.از ۴۷ نفری که دیشب در بلوک B بودند ۳۰ نفر فوت کردند.در بلوک C تراکم گاز متان بسیار زیاد است و تا ۳-۴ ساعت آینده وضعیت آن مشخص می‌شود.

تاکید عارف بر پیگیری فوری وضعیت معدن و حادثه دیدگان

معاون اول رئیس جمهور در تماس های تلفنی جداگانه با وزرای صمت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار خراسان جنوبی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت مجروحان حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس را پیگیری کرد.

در این تماس‌های تلفنی جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی، سیدمحمداتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیر حسین کلیوند رئیس جمعیت هلال احمر ضمن تشریح زوایای حادثه رخ داده در معدن معدنجوی طبس و ارائه آخرین آمار جانباختگان و خسارت های مادی وارد شده، از تلاش‌های حداکثری همه بخش ها برای زنده یافتن سایر معدن کاران خبر دادند.

آماده‌باش فرودگاه‌های خراسان جنوبی جهت امداد رسانی

عظیم طهماسبی مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی اظهار داشت: پس از اعلام حادثه معدن دستور آماده باش نیروهای عملیاتی فرودگاه‌های بیرجند و طبس صادر شد و تمام همکاران عملیاتی فرودگاه‌های استان آمادگی کامل جهت ارائه سرویس هوانوردی به پروازهای امدادی و غیر امدادی را دارند.

مدیر کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی گفت: تا ساعاتی دیگر پرواز وزیر کشور، وزیر صمت و دیگر مقامات کشوری وارد فرودگاه شهدای طبس خواهد شد و پروازهای امدادی فعال از فرودگاه بیرجند اعزام و در منطقه در حال دریافت سرویس هوانوردی از همکارانم در فرودگاه طبس هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان عملیات یاد شده فرودگاه‌های استان به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت رسانی خواهند بود.

۳۰ فوتی و ۱۷ مصدوم، آمار جدید انفجار معدن طبس

تاکنون  ۳۰ نفر فوتی و ۱۷ نفر مصدوم در این حادثه داشته‌ایم. عملیات نجات ادامه دارد.انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌های شدید نبوده است، بلکه تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیروها در معدن زغال‌سنگ شده است.

افزایش تعداد جان‌باختگان معدن زغال سنگ به ۲۸ نفر

با پیدا شدن ۹ پیکر دیگر از معدن‌چیان، تعداد فوتی‌های حادثه معدن زغال سنگ طبس به ۲۸ نفر رسید.۱۷ نفر مصدوم نیز به بیمارستان اعزام شده است.  ۲۴ نفر هم تاکنون مفقود هستند.

اسامی مصدومان حادثه معدن معدنجوی طبس

میثم معینی، بستری در بخش icu
هادی محمدنژاد، بستری در بخش داخلی
مهدی علی‌زاده، بستری در بخش icu
حسین کرمی، بستری در بخش داخلی
حجت عصمتی، بستری در بخش icu
مجتبی حسین‌پور، بخش داخلی
حسن قلی‌نژاد، بستری در بخش داخلی
علیرضا کدهی، بستری در بخش ccu
امیر سلطانی، بستری در بخش icu
علی عباس‌زاده، بستری در بخش داخلی
ناصر آخوندی، بستری در بخش ccu
کاظم نخعی، بستری در بخش icu
هادی نوباغی تحت نظر در بخش اورژانس
رمضانعلی دهقان‌نژاد تحت نظر در بخش اورژانس
محمد بهمدی، بستری در بخش جراحی عمومی

 یک مصدوم بدحال نیز با اورژانس هوایی طبس به بیمارستان اعزام شده است.

اخبار تکمیلی در خصوص اسامی مصدومین و آخرین وضعیت درمانی آنان به‌روزرسانی خواهد شد.

جزئیات دستورات قضایی حادثه طبس 

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: در رابطه با آخرین وضعیت حادثه معدن طبس اظهار کرد: به منظور بررسی حادثه به همراه مسئولان قضایی استان در محل حادثه حاضر شدیم.

محمدجعفر عبداللهی گفت: دستورات قضایی برای جست‌وجو و امدادرسانی به مصدومان صادر شده است. 

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی از بررسی قصور و ترک فعل‌های احتمالی رخ داده در حادثه انفجار در معدن طبس خبر داد .

حجت‌الاسلام علی نسائی زهان نیز در رابطه با حادثه انفجار معدن در شهرستان طبس اظهار کرد: بلافاصله بعد از این حادثه دستورات قضایی برای امدادرسانی صادر شد.

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی افزود: انفجار در عمق زمین داده است و منجر به بسته شدن راه‌ها و تجمع گاز شده است به همین دلیل افرادی هم که برای امدادرسانی در محل حاضر شده اند دچار آسیب می‌شوند به همین دلیل دستور داده شده است امدادرسانی به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیب به امدادگران وارد شود و حادثه جدیدی رخ ندهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر امدادگران از شهرستان معین در محل حاضر شدند و بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها در کل استان در آماده باش کامل هستند.

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر اولویت امدادرسانی به مجروحان و خارج کردن افراد از زیر آوار است، اما یقینا به قصور و تقصیر عوامل مربوطه رسیدگی و با ترک فعل‌های رخ داده شده در این زمینه برخورد می‌شود.

وی افزود: موضوع حادثه باید توسط کارشناسان بررسی و قصور و تقصیرها مشخص شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیگیر حادثه طبس شد

رئیس مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با محمد نصیری نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان، بشرویه و عشق آباد در مجلس شورای اسلامی پیگیری ابعاد حادثه معدنجو و چگونگی بروز و آخرین وضعیت وضعیت امدادرسانی به حادثه دیدگان شد. 

اطلاعیه وزارت کار درباره حادثه معدن زغال‌سنگ در طبس 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروز حادثه تلخ انتشار گاز و جان باختن شماری از کارگران معدن زغال‌سنگ معدنجو در طبس را به خانواده حادثه‌دیدگان و هموطنان تسلیت می‌گوید.

در پی بروز این حادثه، احمد میدری، وزیر کار به «علی‌حسین رعیتی‌فرد»، معاون روابط کار این وزارتخانه ماموریت داد تا برای بررسی علل بروز حادثه به این منطقه سفر کند. 

میدری امروز اول مهرماه به محل حادثه سفر می‌کند. تا لحظه تنظیم این اطلاعیه پیکر ۲۸ تن از معدن خارج شده است. وزارت کار به جامعه کارگری و هموطنان اطمینان می‌دهد که گزارش دقیقی از دلایل حادثه و تقصیر یا قصورهای احتمالی در زمینه رعایت اصول ایمنی معدن تهیه و منتشر کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha