کد خبر 270725
۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲

توکلی زاده خبر داد:

فعال‌سازی بخش فارسی کتابخانه زبان‌های خارجی مسکو/ تشکیل مجمع شهرداران عضو بریکس

فعال‌سازی بخش فارسی کتابخانه زبان‌های خارجی مسکو/ تشکیل مجمع شهرداران عضو بریکس

حضور هیاتی از شهرداری تهران در مجمع شهرهای آینده سازمان عضو قدرت‌های نوظهور جهان «بریکس» در مسکو و کسب جایزه جهانی نوآوری در این اجلاس به عنوان بخشی از دستاورد سفر این هیات در رویداد بود.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، حضور هیات اعزامی شهرداری تهران در این اجلاس حاشیه‌هایی داشته بخشی از آنها فعال‌سازی بخش فارسی کتابخانه زبان‌های خارجی مسکو و تشکیل مجمع شهرداران عضو بریکس است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این باره گفت: حضور هیات اعزامی شهرداری تهران در این مجمع با حضور کشورهایی مانند قرقیزستان، تاجیکستان، بلاروس، قطر، بحرین، مالزی، اندونزی، فیلیپین، چین، امارات و برخی دیگر از کشورها برگزار شد.

محمدامین توکلی‌زاده در توضیح این رویداد و برنامه‌های هیات اعزامی از سوی شهرداری تهران اظهار کرد: در نخستین روز حضور در اجلاس بریکس، به دعوت شهرداری مسکو از موزه جنگ این شهر ساخت سال ۱۹۹۳ در میدان پیروزی بازدید شد.

وی ادامه داد: موزه دارای ۲ بخش مختلف بود که در یک بخش تجهیزات جنگی استفاده شده در دفاع از مسکو در جنگ جهانی دوم در مقابل ارتش آلمان نازی به نمایش گذاشته و بخش دوم نیز مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بود که در موزه برای تبیین این رویداد طراحی و اجرا شده است.

کلاس درس برای دانش‌آموزان در موزه

معاون شهردار تهران، استفاده از فناوری و تدریس هویت ملی و تاریخی به دانش‌آموزان را ۲ نکته برجسته در بازدید از این موزه ارزیابی کرد و گفت: دست‌اندرکاران موزه تورهایی را برای بازدید دانش‌آموزان از موزه جنگ برگزار کردند و سوالاتی را به دانش‌آموز ارایه و پاسخ آن را به عنوان کار درسی از آنان دریافت م‌کردند تا به عنوان نمره درسی از آن استفاده شود.

توکلی‌زاده افزود: این روش آموزشی تاثیر بسزایی در تقویت هویت ملی دانش‌آموزان و آشنایی آنان با قهرمانان و کسانی که در راه دفاع از کشورشان از جان گذشتگی کرده‌اند بر جای می‌گذارد؛ اینکه نسل نوجوان‌ و جوان روسیه با فداکاری پیشینیان خود آشنا می‌شوند موضوع مهمی است که روس‌ها به آن توجه زیادی دارند و این مسأله را در قالب برگزاری کلاس‌های درسی دنبال می‌کنند تا با این روش نسل جدید ارتباط خود را با هویت ملی خود حفظ کند.

تلفیق هنر، رسانه و تکنولوژی برای انتقال مفاهیم تاریخی

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ترسیم عینی گذشته مسکو در مقابل تهاجم ارتش آلمان نازی به بازدیدکنندگان از موزه جنگ را راهبرد موثر دیگری دانست که در این موزه دنبال می‌شود، تصویرسازی و ترسیم فعالیت‌های مردمی، ابداعات و نوآوری در پزشکی و تعمیر تسلیحات جنگی در کنار روایت‌های مستند و مسلط وقایع با استفاده از گروه‌های هنری از ویژگی‌های موزه جنگ مسکو بود که به انتقال مفاهیم به مخاطب کمک زیادی می‌کرد. این روش نیز می‌تواند در بیان پیام و انتقال مفاهیم در موزه‌های ایران و تهران نیز به شکل جدی دنبال شود.

ملاقات با سفیر

معاون شهردار تهران، به فعالیت سفارت کشورمان در مسکو و دیدار مفصل با نماینده عالی سیاسی کشورمان در روسیه اشاره کرد و گفت: جلالی سفیر کشورمان درباره بریکس اطلاعات مفصل و جامعی را در اختیار هیات اعزامی شهرداری تهران قرار داد. از کارکرد بریکس که بعد از تحریم‌ها علیه روسیه برای مقامات این کشور دارای اهمیت دوچندانی شده است صحبت و از اینکه کشورهای بسیاری در موضوعات متنوع در این رویداد شرکت دارند در حال انعقاد تفاهم همکاری با روسیه هستند آمارهای قابل توجهی ارایه کرد.

توکلی‌زاده عضویت ایران در بریکس را حاصل تلاش‌های شهید رئیسی دانست و با گرامیداشت یاد شهید جمهور ادامه‌ داد: روسای جمهور کشورهای عضو بریکس در این رویداد حاضر خواهند شد و از ایران نیز دکتر پزشکیان رییس جمهور شرکت خواهد کرد.

حضور فعال تهران در مجمع شهرداران بریکس

معاون شهردار تهران، حضور نمایندگان و شهرداران کشورهای عضو بریکس را فرصت مغتنمی برای افزایش ارتباطات و همکاری شهرداران شهرهای عضو این سازمان ارزیابی کرد و افزود: شهرداران عضو بریکس مجموعه‌های متنوعی را در اختیار دارند که می‌توان با هم‌افزایی با شهرداران در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و رسانه‌ای زمینه را برای رشد شهرداری‌های پایتخت کشورهای عضو بریکس فراهم کرد.

اتحادیه شهرهای بریکس تیرماه سال جاری در شهر قازان روسیه و با حضور هیاتی از شهرداران ایرانی به سرپرستی هیات شهرداری تهران و مجمع شهرداران آسیایی تاسیس شد و شهر تهران به عنوان نایب رئیس این مجمع انتخاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha