کد خبر 270700
۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹

طاهری در گفتگو با حیات مطرح کرد:

اتحاد کشورهای اسلامی راه مقابل با اسرائیل/ تربیت نیروی انسانی قوی و کارآمد پیش شرط‌ حل مشکل فلسطین

اتحاد کشورهای اسلامی راه مقابل با اسرائیل/ تربیت نیروی انسانی قوی و کارآمد پیش شرط‌ حل مشکل فلسطین

کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: اگر بین کشورهای اسلامی انسجام وجود داشته باشد، از این انسجام می‌توان به عنوان اهرم فشار علیه اسرائیل و آمریکا برای استقلال فلسطین استفاده کرد.

احمدرضا طاهری تحلیلگر مسائل منطقه‌ و مسئول دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی زاهدان در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات، درمورد ایجاد وحدت در امت اسلامی اظهار کرد: برای ایجاد وحدت بین مذاهب، شناخت کافی از مذاهب یکدیگر شرط اصلی است. در بسیاری از موارد تفرقه از سوی افرادی بوجود می آید که شناخت و علم کافی از مذاهب ندارند و توسط تفرقه اندازان استفاده ابزاری می شوند. وقتی که یک فرد شناخت و دانش کافی داشته باشد تحت تاثیر نظرات اختلاف برانگیز قرار نمی گیرد. 

طاهری بیان کرد: برای تقویت وحدت نیاز به آموزش صحیح است. یعنی این که آموزش بنحوی باشد که خروجی آن منجر به صلح و انسجام گردد و نه جنگ و خشونت. 

وی افزود: باید به این مسئله نیز توجه نمود که وحدت نباید در حد تئوری باشد. بلکه عملی کردن آن مواردی که باعث تقویت وحدت می شود می بایست مدنظر قرار گیرد. این عوامل را نمی‌توان صرفا محدود به حوزه مذهب دانست بلکه روی ابعاد مخلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه نیز باید بیشتر کار کرد.

طاهری درباره موانع و چالش های ایجاد عنوان کرد: تعصبات بی جا، عدم دانش کافی از آموزه های اسلامی، نداشتن ذهنی باز و دوراندیش، منافع گروهی، سازمانی، سلیقه ای و یا هر نوع مسئله ای که بطور عمد یا غیرعمد مقابل وحدت ملی قرار می‌گیرد، از جمله اساسی ترین موانع ایجاد وحدت بشمار می روند.

طاهری در پاسخ به این سوال که وحدت چگونه به حل مشکل فلسطین و غزه کمک می کند؟ تصریح کرد: حدود ۵۷ کشور اسلامی در دنیا وجود دارد و تقریبا ۲۵ درصد جمعیت دنیا را مسلمانان تشکیل می دهند. ولی مشکل کشورهای اسلامی این است که در مجموع وحدت ندارند. عدم اتحاد جهان اسلام در ارتباط با حل مسئله فلسطین نیز مستثنی نیست. باید این مسئله را ریشه یابی کرد.

وی با اشاره به موانعی که باعث می‌شود کشورهای اسلامی نتوانند درباره فلسطین عملا اتحاد داشته باشند گفت: اگر بین کشورهای اسلامی انسجام وجود داشته باشد، از این انسجام می‌توان به عنوان اهرم فشار علیه اسرائیل و آمریکا برای استقلال فلسطین استفاده کرد.

کارشناس مسائل منطقه‌ ادامه داد: بطور کلی این عدم انسجام در جهان اسلام به خاطر مسایل اقتصادی و سیاسی است. ولی ریشه این مسائل را می‌توان در نیروی انسانی یافت. کشورهای اسلامی باید سعی کنند نیروی کارآمد انسانی تربیت کنند تا در حوزه های علمی، تکنولوژی و اقتصادی قوی شوند.

طاهری تاکید کرد: این کشورها وقتی نیروی انسانی قوی داشته باشند در ابعاد مختلف توسعه نیز پیشرفت می‌کنند و وقتی پیشرفت کنند قدرتمند می شوند و زمانی که قدرت داشته باشند می توانند خواسته‌های خود را عملی کنند.

وی افزود:یکی‌ از مهمترین خواسته های جهان اسلام تاسیس کشور فلسطین است. ولی جهان اسلام تااکنون نتوانسته در خصوص استقلال فلسطین نظر خود را دیکته کند،زیرا در مقابل آن‌ها یهودی‌ها قرار دارند. جمعیت یهودی‌های دنیا حدود ۱۶ میلیون نفر است. به لحاظ جمعیتی آنها حتی یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل نمی‌دهند ولی به لحاظ نیروی انسانی در دنیا تأثیرگذار می‌باشند و انسجامی که بین آن‌ها وجود دارد آنها را قدرتمند کرده است. 

وی ادامه داد: مسلمانان دنیا در هر کجا که زندگی می‌کنند باید ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را ارتقا دهند و انسجام بین خود را حفظ کنند تا به عنوان یک وزنه سنگین در جوامع در نظر گرفته شوند. این موجب می‌شود که مسلمانان در تصمیم گیری‌های مهم جهانی روی دولت‌ها تاثیر بگذارند. درست مانند نفوذی که یهودی‌ها در آمریکا و دیگر کشورهای غربی دارند. 

طاهری خاطرنشان کرد: بنابراین، برای مقابله با دشمنان اسلام و نفوذ در سطح جهانی و حل مشکلاتی چون مسئله فلسطین، تربیت نیروی انسانی قوی و کارآمد یکی از پیش شرط‌های اساسی کشورهای اسلامی بشمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha