کد خبر 270690
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷

جزییات پذیرش دانشجو در آزمون ۱۴۰۴/ تعیین سهم کنکور و سوابق تحصیلی

جزییات پذیرش دانشجو در آزمون ۱۴۰۴/ تعیین سهم کنکور و سوابق تحصیلی

دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو جزییات نحوه پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را منتشر کرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛  سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اطلاعیه دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در خصوص پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را منتشر کرد.

در این اطلاعیه ضرایب سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ مصوب جلسه ۳۸ شورای سنجش نیز اعلام شد.

پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ بر اساس مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰، ماده واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰» جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ و ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ و مصوبات جلسه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود.

نکات اجرایی و فنی برای اجرای مصوبات یادشده و همچنین مصوبات جلسه ۳۸ مورخ ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ شورای سنجش و پذیرش دانشجو به شرح ذیل است:

تشریح سابقه تحصیلی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱- عناوین و ضرایب دروس سابقه تحصیلی پایه های یازدهم و دوازدهم نظام ۶-۳-۳ و دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ از طریق آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ به ترتیب مطابق جداول پیوست است.

سابقه تحصیلی طبق ماده ۱ مصوبه یاد شده، شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۶-۳-۳ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

تاثیر قطعی ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۴ و سهم ۴۰ درصدی نمره کل آزمون

۲- سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه های یازدهم و دوازدهم نظام ۶-۳-۳ در گروه های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ به ترتیب به میزان ۲۰ و ۴۰ درصد (درمجموع ۶۰ درصد) با تأثیر قطعی است.

همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی در این گروه ها، ۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی ۱۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۴۰ درصد) است.

داوطلبان نظام سالی واحدی برای ایجاد سابقه تحصیلی پایه یازدهم (نظام ۶-۳-۳) که به میزان ۲۰ درصد در نمره کل سابقه تحصیلی این گروه ها تاثیر قطعی دارد، باید طبق برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند. سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۴۰ درصد است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴

جزییات پذیرش دانشجو در آزمون ۱۴۰۴/ تعیین سهم کنکور و سوابق تحصیلی

سهم متفاوت نمره کل سابقه تحصیلی و کنکور در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴

۳- سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه های یازدهم و دوازدهم نظام ۶-۳-۳ در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ به ترتیب میزان ۱۰ و ۲۰ درصد (درمجموع ۳۰ درصد) با تاثیر قطعی است. همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی در این گروه ها، ۱۵ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی ۵ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۰ درصد) است.

داوطلبان نظام سالی واحدی برای ایجاد سابقه تحصیلی پایه یازدهم (نظام ۶-۳-۳) که به میزان ۱۰ درصد در نمره کل سابقه تحصیلی این گروه ها تاثیر قطعی دارد، باید طبق برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی در گروه های آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۷۰ درصد است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در گروه های آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴

جزییات پذیرش دانشجو در آزمون ۱۴۰۴/ تعیین سهم کنکور و سوابق تحصیلی

همه داوطلبان باید سابقه تحصیلی داشته باشند و در غیراین صورت برای آنها صفر منظور می شود

۴- همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل مورد نیاز گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش، طلاب حوزه های علمیه، داوطلبانی که نمره خود را قبل از خرداد سال ۱۳۸۴ اخذ کرده اند، فارغ التحصیلان مدارس بین الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و سایر داوطلبان فاقد سابقه تحصیلی یا دارای سابقه تحصیلی ناقص) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

در صورتیکه داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیش بینی می کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سابقه تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ و سپس تراز می شود. این نمره پس از تبدیل به نمره تراز در نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه خواهد شد.

برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست. تراز هر یک از دروس سوابق تحصیلی به صورت مجزا در هر درس، دیپلم و سال محاسبه می شود.

توجه ۱: برای فارغ التحصیلان نظام سالی واحدی، نمرات دروس عمومی و تخصصی دیپلم که در امتحانات نهایی خرداد سال ۱۳۸۴ و پس از آن اخذ شده و نمرات دروس عمومی و تخصصی پیش دانشگاهی که در امتحانات نهایی خرداد سال ۱۳۹۱ و پس از آن اخذ شده، به عنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته می شود.

توجه ۲: تمامی فارغ التحصیلان نظام سالی واحدی، برای ایجاد سابقه تحصیلی پایه یازدهم (نظام ۶-۳-۳) باید طبق برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

توجه ۳: از نوبت امتحانی خرداد سال ۱۴۰۲ و پس از آن، سابقه تحصیلی، صرفا شامل نتایج آزمون های نوبت خرداد است.

توجه ۴: تراز یک نمره معین، می تواند در دروس و سال های مختلف یا نوبت های مختلف آزمون متفاوت باشد. سال مدنظر در محاسبه نمره تراز، سال اخذ آزمون است و به سال فارغ التحصیلی و یا مولفه های دیگر ارتباطی ندارد. عدم شرکت در امتحانات نهایی فارغ از علت آن همچون غیبت موجه، به منزله درج نمره خام صفر و لحاظ تراز آن در محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی است.

توجه ۵: نمره کل سابقه تحصیلی یک مرتبه در هر سال و صرفا برای پذیرش در همان سال معتبر است و برای سال های بعد باتوجه به ضرایب جدید محاسبه خواهد شد. برای داوطلبانی که در آزمون ترمیم نمره دروس سوابق تحصیلی شرکت می کنند (در یک درس، دارای چند نمره هستند)، بیشترین نمره تراز هر درس برای محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ می شود. درضمن برای داوطلبانی که دارای بیش از یک دیپلم هستند، نمره کل سابقه تحصیلی بر اساس بیشترین نمره تراز دروس مؤثر و معتبر محاسبه می شود.

۵- عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی(کنکور) همانند آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به تفکیک گروه های آزمایشی به شرح جداول ذیل است:

جزییات پذیرش دانشجو در آزمون ۱۴۰۴/ تعیین سهم کنکور و سوابق تحصیلی

* در رشته های دارای آزمون عملی، نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته های مرتبط با آن رشته محاسبه خواهد شد.

* ضریب آزمون درس بهیاری برای دیپلم های بهیاری که در گروه علوم تجربی برای ورود به رشته های «پرستاری»، «تکنولوژی اتاق عمل»، «هوشبری» و «فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی» ویژه بهیاران شرکت می کنند، ۱۲ است. تاثیر نمره این درس در نمره کل مربوط به پذیرشِ کدرشته محل های ویژه بهیاران به صورت تاثیر قطعی است.

نمرات خام مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی سال ۱۴۰۴ اطلاع رسانی می شود

۶- نمرات خام مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی سال ۱۴۰۴به داوطلبان اطلاع رسانی می شود. در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبت های معتبر هر داوطلب (نوبت های اول و دوم سال ۱۴۰۴ و نوبت های اول و دوم سال ۱۴۰۳ درصورتی که داوطلب در جلسه آزمون آنها حاضر بوده است)، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی بین حداکثر ۴ نمره کل آزمون اختصاصی، با سهم ۴۰ درصد در گروه های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و سهم ۷۰ درصد در گروه های هنر و زبان های خارجی در نمره کل نهایی لحاظ و در کارنامه ملاک انتخاب رشته اطلاع رسانی می شود.

نمره کل نهایی در گروه های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی حاصل از ۶۰ درصد نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی و ۴۰ درصد بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی گروه آزمایشی درخواستی است.

نمره کل نهایی در گروه های هنر و زبانهای خارجی حاصل از ۳۰ درصد نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی و ۷۰ درصد بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی گروه آزمایشی درخواستی است.

در سال ۱۴۰۴ نمره کل سابقه تحصیلی سنوات قبل معتبر نبوده و نمره کل سابقه تحصیلی جدید توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه می شود

۷- با توجه به اضافه شدن سوابق تحصیلی پایه یازدهم و تغییر ضرایب و میزان تاثیر سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۴ نمره کل سابقه تحصیلی سنوات قبل معتبر نبوده و نمره کل سابقه تحصیلی جدید توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه می شود.

بر این اساس نمره کل نهایی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ که اجازه شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را دارند، برای پذیرش در سال ۱۴۰۴ تغییر می کند. ملاک علمی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال ۱۴۰۴، نمره کل نهایی مربوط به سال ۱۴۰۴ است. رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ساخته می شود.

الزام ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ برای متقاضیان اعمال نمره سال ۱۴۰۳

۸- داوطلبانی مجاز به شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ که تمایل به انتخاب رشته بر اساس نتایج علمی دارای اعتبار آزمون اختصاصی سال ۱۴۰۳ را دارند، باید حداقل در یک نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ثبت نام کنند.

ممنوعیت شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ برای تمامی پذیرفته شدگان چهار رشته و دوره های روزانه سال ۱۴۰۳

۹- پذیرفته شدگان تمام دوره های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی، اعم از رایگان و غیررایگان و همچنین پذیرفته شدگان تمام دوره های آموزش رایگان (شامل دوره های روزانه، محروم، فرهنگیان/ تربیت معلم، بورسیه) رشته محل های پذیرش با آزمون سال ۱۴۰۳ چه در دانشگاه یا موسسه قبولی ثبت نام کرده و چه ثبت نام نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را ندارند.

این داوطلبان در صورت تمایل به شرکت مجدد در آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ و بعد از آن، باید قبل از شروع زمان ثبت نام نوبت اول آزمون، از دانشگاه یا موسسه قبولی انصراف قطعی دهند.

همچنین تمام پذیرفته شدگان مشمول دوره های مذکور در سال ۱۴۰۲ و قبل از آن، در صورت تمایل به شرکت مجدد در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ باید قبل از شروع زمان ثبت نام نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ از دانشگاه یا موسسه قبولی انصراف قطعی دهند.

ضرایب سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴-مصوب جلسه۳۸ شورای سنجش در لینک زیر قابل دریافت است:

ضرایب سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴-مصوب جلسه ۳۸ شورای سنجش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha