کد خبر 270636
۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۱

با آغاز هفته دفاع مقدس؛

معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

یکی از ژانرهایی که صنعت فیلم‌سازی ایران به‌خوبی از پس آن برمی‌آید، فیلم‌های جنگی است؛ ازاین‌رو انتخاب بهترین فیلم‌های جنگی دفاع مقدس ایرانی کاری دشوار به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ جنگ میان کشور ما و کشور عراق که میان سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ درگرفت، در تاریخ معاصر ما به‌عنوان فاجعه‌ای ناگوار ثبت ‌شده است. اهمیت این واقعه تاریخی، کارگردانان بسیاری را به ساخت آثار مهمی پیرامون جنگ ایران و عراق و دوران پس از آن ترغیب کرد که این مسئله سبب پیدایش ژانر سینمای دفاع مقدس و تولید فیلم‌های مهم و تاثیرگزار شد.

در این گزارش تلاش کردیم تا به معرفی ۱۰ فیلم برتری که با موضوع جنگ ایران و عراق ساخته شده است، بپردازیم؛ پس با پایگاه خبری حیات همراه باشید تا ۱۰ فیلم از بهترین‌های دفاع مقدس سینمای ایران را بشناسیم.

۱- آژانس شیشه‌ای

۳۱ ام/ معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

آژانس شیشه‌ای با دریافت ۹ سیمرغ بلورین در شانزدهمین جشنواره سینمایی فیلم فجر رکورد بیشترین دریافت جایزه را در تمام ادوار برگزاری این جشنواره سینمایی برای خود به ثبت رسانده است. اثر شاخص ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که به اثرات جنگ پرداخته و مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده است.

از نگاه اکثر منتقدان سینمایی، فیلم آژانس شیشه‌ای، بسیار حرفه‌ایِ خوش‌ساخت و صریح است که توانسته با ضرب‌آهنگ تندِ خود، لحظات هیجان‌انگیزی را رقم بزند.

۲- ایستاده در غبار

۳۱ ام/ معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

ایستاده در غبار که در سی و چهارمین دورۀ جشنواره فیلم فجر توانست ۳ سیمرغ بلورین ازجمله سیمرغ بهترین فیلم را کسب کند، ساخته‌ی محمدحسین مهدویان یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌هایی است که با موضوع جنگ ایران و عراق پرداخته است. این فیلم که روایتی مستند دارد، به زندگی شهید احمد متوسلیان فرمانده لشکری که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند، پرداخته است.

۳- لیلی با من است

۳۱ ام/ معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

لیلی با من است به کارگردانی کمال تبریزی برنده جایزه بهترین فیلمنامه از چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر یکی از فیلم‌هایی است که در ژانر کمدیِ جنگی ساخته شده و مخاطبان بسیاری را با خود همراه نموده است. این فیلم روایت صادق مشکینی (با بازی پرویز پرستویی)، فیلمبردار تلویزیونی است که شدیداً از جنگ می‌ترسد؛ او برای آنکه بتواند از صندوق تلویزیون وام بگیرد تا خانهٔ نیمه‌ساخته‌اش را تکمیل کند، مجبور می‌شود تا برای فیلمبرداریِ فیلمی مستند از اسرای عراقی، به منطقهٔ جنگی برود.

۴- پرواز در شب

۳۱ ام/ معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

فیلم پرواز در شب به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور در پنجمین جشنواره سینمایی فجر توانست لوح زرین بهترین فیلم برگزیده را دریافت نماید. این فیلم داستانِ یک گردان از نیروهای ارتش ایران است که در محاصره قرار می‌گیرند و ارتباط آن‌ها با قرارگاه مرکزی قطع می‌شود. در میان این گردان چهار نفر از رزمندگان انتخاب می‌شوند تا برای درخواست کمک، خود را به قرارگاه برسانند. این فیلم که مقاومت جوانان ایرانی در برابر محاصره عراقی‌ها را به تصویر کشیده است، یکی از بهترین فیلم‌های دفاع مقدس و جنگ تحمیلی محسوب می‌شود.

۵- تنگه‌ی ابوقُرَیب

۳۱ ام/ معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

تنگۀ ابوقریب ساختۀ بهرام توکلی، با دریافت ۶ سیمرغ بلورین از سی و ششمین جشنواره سینمایی فیلم فجر توانست در میان فیلم‌های رکورددار دریافت بیشترین سیمرغ، نام خود را ثبت نماید. این فیلم روایتی از مقاومت سربازان ایرانی و دفاع گردان عمار یاسر در برابر لشکرکشی رژیم بعث عراق در موقعیت تنگهٔ استراتژیک ابوقریب دهلران در روزهای پایانی جنگ تحمیلی است.

۶- روز سوم

۳۱ ام/ معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

روز سوم به کارگردانی محمدحسین لطیفی یکی دیگر از فیلم‌های پرفروش دربارۀ موضوع دفاع مقدس است که جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن (باران کوثری) را در بیست و پنجمین دورۀ جشنواره فیلم فجر به دست آورد. روز سوم سرگذشت سمیره (با بازی باران کوثری) و رضا (با بازی پوریا پورسرخ)، خواهر و برادری که به همراه سایر همشهریانشان آخرین روزهای مقاومت در بخش غربی خرمشهر را سپری می‌کنند، روایت می‌کند.

۷- شیار ۱۴۳

۳۱ ام/ معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

شیار ۱۴۳ در سی‌ودومین جشنواره سینمایی فیلم فجر توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود نماید. همچنین مریلا زارعی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را کسب نمود. این فیلم به کارگردانی نرگس آبیار روایت مادری است که پسرش در جنگ مفقود شده و او منتظر دریافت خبری از پسرش، روزگار را می‌گذراند.

۸- بوی پیراهن یوسف

۳۱ ام/ معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

بوی پیراهن یوسف یکی دیگر از فیلم‌های پرمخاطب با موضوع جنگ ایران و عراق است که توسط ابراهیم حاتمی کیا ساخته شده است. ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا روایت افرادی است که عزیزانشان در جنگ مفقود شده‌اند و منتظر آمدنشان هستند و آن‌ها هرروز با اخباری ضدونقیض سروپنجه نرم می‌کنند.

۹- دوئل

۳۱ ام/ معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش یکی دیگر از برترین فیلم‌های ساخته شده پیرامون جنگ ایران و عراق است که با دریافت ۸ سیمرغ بلورین در رتبه دوم رکوردداران دریافت سیمرغ قرار دارد.  فیلم دوئل به‌عنوان یکی از گران‌ترین فیلم‌های ساخته‌ شده مستقل در ایران شناخته می‌شود. دوئل روایت تلاش عده‌ای در بحبوحۀ جنگ است که از خروج یک گاوصندوق از کشور جلوگیری می‌کنند.

۱۰- از کرخه تا راین

۳۱ ام/ معرفی بهترین فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران

فیلم از کرخه تا راین در پانزدهمین جشنواره سینمایی فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را کسب نماید. موسیقی ماندگار این فیلم ساخته مجید انتظامی است که از نقاط قوت از کرخه تا راین به‌حساب می‌آید. ابراهیم حاتمی کیا در این فیلم به سرگذشت چند قربانی استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در جنگ ایران و عراق می‌پردازد که برای معالجه به آلمان اعزام می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha