کد خبر 270257
۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲

پزشکیان در نشست خبری مطرح کرد:

مبنای کارمان را بر وحدت و انسجام و وفاق گذاشتیم/ نامه‌ای را برای حل موضوع FATF به مجمع تشخیص می‌نویسم

مبنای کارمان را بر وحدت و انسجام و وفاق گذاشتیم/ نامه‌ای را برای حل موضوع FATF به مجمع تشخیص می‌نویسم

رئیس‌جمهور در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: مبنای کارمان را بر وحدت و انسجام و وفاق گذاشتیم؛ البته کار سختی است .

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ رئیس جمهور در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اولین کار رسول خدا بستن پیمان برادری میان قبایلی بود که صد سال با هم در جنگ بودند. این کار به زبان راحت است ولی در عمل خیلی دشوار است.

پزشکیان گفت: مبنای کارمان را بر وحدت و انسجام و وفاق گذاشتیم؛ البته کار سختی است . در این مملکت چرا باید با هم دعوا کنیم و اختلاف داشته باشیم.همه تلاش خودمان را کردیم که با وفاق جلو بیاییم.

وی ادامه داد: در انتخاب تیم جناح و دسته را در نظر نگرفتیم. نیامدم اینجا سخنرانی کنم آمدم به سوالات خبرنگاران جواب بدهم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در همان دوران دانشجویی در عراق مطرح می کردم که چرا نباید رفتار مسلمانان با هم طوری نباشد که دیگران حسرت ما را بخورند؟

پزشکیان بیان کرد: همه مسلمانان با هم برادرند؛ چرا نباید مسلمانان راحت به کشورهای اسلامی صفر کنند؟

رئیس جمهور عنوان کرد:مسلمانان باید نگاه و زبان مشترک پیدا کنند. باید با وحدت به ید واحده در برابر دشمنان تبدیل شویم. می‌توانیم ارتباطات کشورهای اسلامی را تسهیل کنیم باید جنگ و دعوا در کشورهای اسلامی را کنار بگذاریم.

پزشکیان تصریح کرد: چاره‌ای نداریم جز آنکه مسئلهFATF را حل کنیم. نامه‌ای را برای حل موضوع FATF به مجمع تشخیص می‌نویسم.باید دوباره FATF مطرح شود تا بتوانیم آن را حل کنیم.باید روابط با همسایگان را بهبود ببخشیم.

پزشکیان گفت: چین شریک استراتژیک ما خواهد بود و می‌توانیم توافقنامه 25 ساله ایران و چین را اجرایی و عملیاتی کنیم.

 وی افزود: ما همان شاه راه‌هایی که قبلا در مسیر ابریشم وجود داشت را می‌خواهیم بسازیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اکثر تولیدکنندگان به خاطر نبود FATF گلایه دارند. اولی کار برای رونق تولید ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران داخلی است.بدون سرمایه گذاری خارجی حل مشکلات امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: ناترازی پول و بنزین و برق و محیط زیست و.... در کشور داریم.همه برای حل ناترازی ها به دولت کمک کنند.

پاسخ پزشکیان به سوال یک خبرنگار درباره سن بالای کابینه بیان کرد: حرف شما درست است و قرار بود میانگین سن وزرا 55 سال باشد. ولی مشکل کار ما بی ثباتی در مدیریت و عمر محدود مدیران است.

وی ادامه داد: چون مدیران ما پله به پله بالا نمی آیند تعدادشان با توجه به ثبات سازمانی در آن سیستم خیلی کم است.

رئیس جمهور گفت: باید به جوانان میدان داده شود تا ضمن آموزش دیدن پله پله بالا بیایند، مدیران باید در حین بالا آمدن آموزش لازم را ببینند.

پزشکیان عنوان کرد: ایران نمی‌تواند موشک‌ هایپرسونیک به یمن ارسال کند. ما از این موشک‌ها نداریم .رفتن نیروی انسانی به یمن یک هفته طول می‌کشد.چگونه موشک به آنجا فرستاده شده ولی آن‌ها ندیدند؟ ما و یمن با هم هماهنگیم و نسبت به اسرائیل که دارد نسل کشی می‌کند نگاه مشترک داریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران نمی‌تواند به یمن موشک ارسال کند و ما از آن موشک‌ها در ایران نداریم. ما قدرت موشکی داریم اما یمنی‌ها این تکنولوژی را دارند و خودشان در یمن تولید می‌کنند.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فرایند انتقال پایتخت و معضل مسکن گفت: توسعه خیلی ساده است، توسعه تعادل بین منابع و مصارف است.باید بین داشته و نیازها تعادل ایجاد کنیم.

وی افزود: توسعه تعادل بین منابع و مصارف است. اگر بین نیازها تعادل ایجاد نکنیم روزی نابود خواهیم شد.آب های زیرزمینی در تهران در حال اتمام است، باران نیاید و سدها خالی شود با بحران روبرو خواهیم شد.

پزشکیان خاطر نشان کرد: ادامه شرایط فعلی در تهران امکان پذیر نیست.امکانات و شرایطی در سواحل جنوب داریم که خیلی از کشورها حسرت آن را می خورند.باید تمرکز را از مراکز به سمت جایی هدایت که امکان ماندن است.

رئیس جمهور تصریح کرد : به خاطر عدم التزام به اسلام برای نمایندگی مجلس رد صلاحیت شدم. در تمام زندگی یادم نمی‌آید حتی یک هفته مرخصی رفته باشم.

وی ادامه داد: چیزی که شما میگوئید فتنه، شما تصور میکنید حق با شماست و طرف مقابل فکر میکند حق با اوست. وقتی آدم تواندمندی می خواهد کمک کند او را به خاطر گذشته اش کنار بگذاریم؟ قرار نیست به خاطر اشتباه، آدم ها را کنار بگذاریم.اگر خلاف سیاست های نظام و رهبری عمل کردند برخورد می‌کنیم.وقتی مشهد رفتم گریه‌ام گرفت چون وقت نکرده بودم با خانواده‌ام مشهد بروم.

پزشکیان گفت: در گفتگو با ولیعهد عربستان سعودی از او دعوت کردیم به ایران بیاید، ما هم اگر فرصتی شد به عربستان خواهیم رفت.

وی ادامه داد: چرا کشورهای اسلامی نباید با هم رفت و آمد داشته باشند؟چرا باید با هم اختلاف داشته باشیم؟ از هر حرکتی که بتواند ایران و عربستان و دیگر کشورهای اسلامی را بهم نزدیک کند استقبال می‌کنم.اگر کشورهای اسلامی دست به دست هم بدهند اسرائیل جرات نمی‌کند این جنایات را مرتکب شود.

پزشکیان به سوالی درباره گران شدن نان بیان کرد: سفره های مردم نباید دچار مشکل شود. بدهی گندم کاران و حقوق بازنشستگان را داشتیم و تلاش می‌کنیم حل کنیم. اینها به ما به ارث رسیده است.هرچقدر پول چاپ کنیم قدرت خرید کمتر خواهد شد.

پزشکیان بیان کرد: ترکیه دوست، برادر و قوم و خویش ماست. حتما به ترکیه خواهیم رفت و از سرمایه گذاران و دانشگاهیان دعوت خواهیم کرد به ایران بیایند.

وی گفت: ما باید باهم داد و ستد داشته باشیم.ترکیه از طریق ایران می‌تواند با پاکستان و افغانستان ارتباط برقرار کند.

پزشکیان اظهار کرد: جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرف. ما نگفتیم توطئه‌گر  وجاسوس برگردد. با زور و دعوا و اخراج و تبعید مشکلات کشور حل نمی‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: رهبر انقلاب بارها و بارها توصیه کردند که جهاد تبیین کنیم ولی این کار را نکردیم.کرسی آزاداندیشی به این معنی نیست که اگر مخالف کسی صحبت کردم ضدانقلاب شوم و از دانشگاه اخراج شوم.

وی افزود: به عنوان مسلمان باید همه حرف ها را بشنویم و از بهترین حرف تبعیت کنیم.از کرسی آزاداندیشی و آزاداندیشی دفاع خواهیم کرد.جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت.ما نگفتیم توطئه‌گر برگردد؛ او باید به قوه قضائیه سپرده شود و محاکمه شود؛ اگر کسی حرفی زده نباید رد شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: با گفتگو شنیدن حرف درست است که مملکت درست می‌شود. قابل قبول نیست کسانی که در مناطق محرومند نتوانند دانشگاه بیایند.

وی ادامه داد: روند اصلاح بسته به هدف به زمان نیاز دارد. با برادران سازندگی در سپاه تصمیم گرفتیم مشکل مدارس تمام مناطق محروم را در یک سال حل کنیم.

رئیس جمهور گفت: ما می‌خواهیم در عرض یک سال مشکل مدارس تمام مناطق دور افتاده را با نگاه بسیجی حل کنیم.

پزشکیان گفت: دشمنان با ترور شهید هنیه دلشان می‌خواهد ما را به جنگ منطقه‌ای بکشانند. تا الان خویشتنداری کردیم و حق دفاع ما محفوظ است.

رئیس جمهور عنوان کرد: ما نمی خواهیم تحریم بشویم و با کسی هم دعوا نداریم. ان شاءالله چارچوب هایی که در رابطه با فیلترینگ هست را از بین می‌بریم. 

وی افزود: می‌گویند ایران موشک نداشته باشد تا مثل غزه روی سر ما بمب بریزند.برای حفظ امنیت نیاز به قدرت دفاعی داریم.

رئیس جمهور بیان کرد: دشمنان از ما چیزی ساختند که این طوری نیست و غلط است.ما می خواهیم با همسایگان زبان مشترک ایجاد کنیم تا دشمنان بدانند ما در منطقه می‌توانیم صلح و امنیت و آرامش داشته باشیم و ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: باید با کشورهای منطقه تعامل داشته باشیم. قدرت های خارجی نمی گذارند این تعامل شکل بگیرد.سعی می‌کنیم ارتباط با همسایه‌ها را قوی تر کنیم. ما دنبال سلاح اتمی نیستیم؛ آن‌ها هستند که ما را تهدید می‌کنند.اگر می توایند اسرائیل را خلع سلاح کنید.

پزشکیان بیان کرد: ایران هیچگاه در طول زمان شروع کننده جنگ نبوده است.ما قدرت دفاعی خودمان را از دست نخواهیم داد مگر آنکه همه خلع سلاح شوند.

پزشکیان تصریح کرد: با آمریکا اگر حق و حقوق ایران را رعایت کند دعوا نداریم. ما با کسی دعوا نداریم.ما می‌خواهیم امنیت را از ما نگیرند و ما را تحقیر نکنند؛ ما زیر بار تحقیر نمی‌رویم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها از ما آدم‌هایی جنگ طلب ساخته‌اند؛ ما صلح‌طلبیم نمی‌شود هر وقت می‌خواهند بیایند خاک ما را بگیرند و ما ذلیلانه سر خم کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در سفر به آمریکا از حقوق ملت خودمان دفاع می‌کنیم.آن‌ها با ما کاری می‌کنند مجبور باشیم از خودمان دفاع کنیم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها اول باید برادری خود را ثابت کنند و بعد از ما ارثیه بخواهند. همه راه ها را آنها بر روی ما بستند. آمریکا اگر حقوق و ایران را رعایت کند با آن‌ها دعوا نداریم.


پزشکیان بیان کرد : این طور نیست که اگر با دنیا گفتگو، صلح و معامله کنیم دوستان خود مثل چین و روسیه را فراموش کنیم.:ارتباط ما با چین و روسیه بسیار خوب بوده و با قدرت ادامه خواهیم داد. اگر در بریکس و پیمان‌های دیگر با هم تعامل کنیم تحریم های ظالمانه اثرگذار نخواهد بود.ما دوست نداریم با برخی کشورها قطع رابطه داشته باشیم ولی دوست نداریم کسی به ما زور بگوید و ما زیر بار زور برویم.

وی گفت: اقتصاد ما مریض است و مداخلاتی را طلب می‌کند. رسانه باید کمک کند روش های درمان را اجرایی کنیم.ممکن است داروهای ما و مداخلات در اقتصاد تلخ باشد اما باید بپذیریم برای آینده بهتر است. کمک کنید بیماری ناترازی را درمان کنیم، ناملایمات را بپذیرید و تحمل کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در نهاد ریاست جمهوری 4000 نیرو دارم شاید 400 نفر کافی باشد. هر کس آمده یک لشکر با خودش آورده است.نیروی های اضافه مقصر نیستند ما آنها را استخدام کردیم و مشکل از ماست که به آنها کار نداده ایم.

پزشکیان اظهار کرد: باید این ناترازی‌ها را که به دلیل عدم داشتن علم مدیریت به وجود آمده حل کنیم.اگر با مردم صادق باشیم و در عمل آن را نشان بدهیم خیلی از مشکلات حل می شود.

وی تصریح کرد: من و مسعود بارزانی هر دو در مهاباد به دنیا آمدیم. در عراق خیلی با هم صمیمی بودیم و دو طرف مرز باهم قوم و خویش هستند.

رئیس جمهوری عنوان کرد: از نظر علمی، سیاسی و امنیتی باید به هم کمک کنیم.آمریکا می‌خواهد ما با یکدیگر دعوا کنیم و ما اگر عاقل باشیم دعوا نخواهیم کرد.

پزشکیان در پاسخ به گلایه خبرنگار اندیشه پویا گفت: باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟. قرار نبود برخورد کنند. پیگیری می‌کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار پیرامون شفافیت مالی ستاد انتخاباتی صریح کرد: تعدادی به بچه های ستاد ارز دادند اما گفتیم پس دهند. من برای مردم اینجا هستم برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن اینجا نیستم.

وی گفت: مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم.اگر نتوانیم موفق باشیم همه ما ضرر خواهیم کرد.همه باید کمک کنند آرامش و وحدت و انسجام شکل بگیرد.

پزشکیان تاکید کرد: ادامه زندگی در جایی که سرمایه اجتماعی نیست ممکن نیست بی ربط است.هر طرف ما باید کوتاه بیایند.

پزشکیان بیان کرد: اینکه مشارکت 40 درصدی در دور دوم 50 درصد شود دستاورد بزرگی است. برای خارج‌نشین‌ها خیلی سخت بود.مردم پای صندوق نیایند کل نظام و ایران زیر سوال میرود.دشمن زمین و زمان را بهم ریخت که مردم پای صندوق رای نروند.

وی افزود: حدود 60 تا 70 میلیون تومان حقوق ماهیانه وزیران است.از من گذشته دنبال پول و... باشم. هدف ما ایجاد وحدت و انسجام است.

پزشکان عنوان کرد: از خدا می‌خواهیم ایران و مصر رابطه داشته باشند. در اولین فرصت ممکن با مسئولان و مقامات و وزرا و رئیس جمهور ارتباط خواهیم گرفت و گفتگو می کنیم.

وی ادامه داد: مسلمانان با هم برادر هستند؛ شیطان بین ما مسلمانان دعوا راه انداخته است. از ارتباط با مصر استقبال خواهیم کرد.

پزشکیان گفت: ما به چارچوب‌های قانونی عمل کردیم ولی آنها برجام را پاره کردند.می‌خواهند صلح شود عمل کنندمذاکرات هسته‌ای به این بستگی دارد که طرف مقابل می‌خواهد صلح کند یا نه.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما می‌خواهیم مشکل مان حل شود.ما پایبند همان چارچوب هایی هستیم که آنها می خواهند ولی آنها پایبند به همان چارچوب هایی نیستند که خودشان نوشتند.نمی شود ما عمل کنیم و آنها عمل کنند.

پزشکیان گفت: اسرائیل بی‌خود می‌کند ما را بزند؛ بزند ما هم می‌زنیم ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم ولی حاضر نیستیم به ما زور بگویند.

رئیس جمهور بیان کرد: حاضر نیستیم اسرائیل را تا دندان مسلح کنند و هرقت خواستیم حرف بزنند تهدید کنند که شما را می زند. بی خود می کند بزند، بزند ما هم می زنیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم از زنان در جایگاهی که باید باشند استفاده شود.در دولت ما چهار خانم حضور دارند، فکر کنم در هیچ دولتی چهار خانم حضور نداشتند.

پزشکیان گفت: از زمانی که آمدیم چیزی به روسیه علیه اوکراین ارسال نکرده ایم.ما می گوییم با هم صلح کنید و دعوا نکنیدولی آنها می‌خواهند ما را تحریم کنند.

وی افزود: باید در منطقه صلح کنیم تا پیشرفت کنیم.با دعوا هیچ کشوری توسعه پیدا نمی کند.دعوا نه به نفع ما و منطقه و نه به نفع اروپا و نه به نفع دنیاست.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم جنگی را در دنیا تقویت کنیم، اروپا و آمریکا هستند که جنگ اوکراین را تقویت می کنند.هیچ کشوری نباید به کشور دیگری تجاوز کند.اینکه روسیه چرا به اوکراین رفته اول باید از اروپا بپرسید چرا به مرز روسیه نزدیک شده است؟

پزشکیان اظهار کرد: مشکل آقای کروبی حل  شده است. برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم.ولی نباید با نظام درافتاد.دیگر باید چه کار می کردیم؟ همین که یکی حل شده است یک قدم است، آن یکی قدم هم بگذارید باشد.

پزشکیان گفت: ما نه در فکر کشورگشایی هستیم و نه در فکر صدور انقلاب. پیام صریح ما به دولتمردان آمریکا این است که به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای کشور ما توطئه نچینند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر دست از سر ما بردارند، رفتار و زندگی ما برای خیلی از جاها الگو است اما آنها افراد خوب و دانشمندان ما را ترور می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha