کد خبر 270198
۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴

همسر شهید رحیمی در گفتگو با «حیات»:

اهمیت به مسائل بین‌المللی جهان اسلام بنای زندگی شهید بود/ باید برای حفظ وحدت میان مسلمان بکوشیم

اهمیت به مسائل بین‌المللی جهان اسلام بنای زندگی شهید بود/ باید برای حفظ وحدت میان مسلمان بکوشیم

همسر شهید رحیمی گفت: شهید سیدمحمدعلی رحیمی از همان ابتدای جوانی، اهمیت بسیاری برای مسائل بین‌المللی جهان اسلام قائل بود؛ آنچنان که بنای زندگی‌اش را بر همین اصل استوار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ شهید سیدمحمدعلی رحیمی،  در ۱۹ تیر ۱۳۳۶ در اهواز به دنیا آمد و در ۲ اسفند ۱۳۷۵ در پاکستان؛ در حالی که مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران واقع در دهلی نو (به مدت هفت سال) و رایزن فرهنگی ایران در پاکستان بود؛ توسط گروهک وهابی جنگهوی به شهادت رسید.

مریم قاسمی‌زهد؛ همسر شهید سیدمحمدعلی رحیمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره شهید رحیمی گفت: از همان ابتدای جوانی، اهمیت بسیاری برای مسائل بین المللی جهان اسلام قائل بود؛ آنچنان که بنای زندگی‌اش را بر همین اصل استوار کرد. از جمله مواردی که بر انجام آنها تاکید داشت می‌توان به ضرورت صدور انقلاب اسلامی به دیگر کشورها و از سویی برقراری هرچه بیشتر وحدت میان مسلمانان جهان اشاره کرد؛ البته این دغدغه را شهید رحیمی از توجه به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) داشت و دنبال می‌کرد.

وی ادامه داد: با چنین نگاهی، در سال‌های ابتدای فعالیت‌های خود، چندین سفر به  کشورهای هند، پاکستان و .... رفت و با هزینه شخصی خود، تحقیقات بسیاری انجام داد. او این جغرافیا را به دلیل تعداد قابل توجه جمعیت مسلمانان در شبه قاره انتخاب کرد. شهید رحیمی بعد از آن که فهمید از کانال فعالیت‌های دولتی چندان موفق به پیشبرد اهداف خود نمی‌شود، به بهانه تحصیل و با مرخصی بدون حقوق راهی مهاجرت به هند شد. در نهایت نیز با پیگیری‌ و نشان دادن توانایی‌های خود مشغول به فعالیت در خانه فرهنگ دهلی، به عنوان کارمند محلی شد؛ البته تحصیل را هم رها نکرد و آن را ادامه داد.

همسر شهید بیان کرد: شهید رحیمی، بعد از سال‌ها کار صادقانه در هند، نه تنها توانایی خود را نشان داد بلکه جایگاه کاری‌اش را نیز تثبیت کرد، او با سفرهایی که برای بررسی وضعیت مدارس دینی و شرایط مسلمانان به کشورهای مختلف، به خصوص کشورهای آفریقایی انجام داد، خطر گروه های تکفیری را گوشزد کرد. او طبق مدارک و اسنادی که موجود است تاکید کرد که کشورهای استعمارگر با اقداماتی از جمله احداث مدارس و مراکز بهداشتی در صدد تربیت فرزندان مسلمانان برای فعالیت در گروه‌های افراطی و تکفیری هستند؛ خطر بزرگی که برای مقابله با آنها دست به ارائه راهکارهایی با کمترین هزینه ممکن زد.

اهمیت به مسائل بین‌المللی جهان اسلام بنای زندگی شهید بود/ضروری است برای حفظ وحدت میان مسلمان بکوشیم

قاسمی‌زهد تاکید کرد: در نهایت قرار شد که ایشان عهده‌دار مسئولیت خانه فرهنگ در مولتان پاکستان شده و هر آنچه که طی سال‌ها تلاش و فعالیت تحقیقی، آموخته و تجربه کرده بودند را آنجایی اجرایی کنند. تلاش شهید رحیمی در مولتان به ثمر نشست، مسئله‌ای که مصادیق مختلفی از آن را می‌توان در گفته‌های ساکنان مولتان یافت؛ آنچنان که به اذعان اهالی این شهر پاکستان، شهید رحیمی آن انقلابی مثال زدنی به پا کرد. همین امر نگرانی آنهایی که دشمن شکل گیری وحدت میان مسلمانان هستند را به دنبال داشت؛ در نتیجه تصمیم به حذف فیزیکی مردی گرفتند که سال‌ها زندگی شخصی و کاری‌اش را صرف ایران و مسلمانان کرده بود.

وی تشریح کرد: او در زمان حضورش در مولتان، هر ساله روز قدس را به شکل ویژه و به عنوان عاملی وحدت بخش میان مسلمانان برگزار می‌کرد. شهید رحیمی بزرگان اهل سنت و شیعیان پاکستان را ترغیب کرد که خارج از خانه فرهنگ دست به برپایی این مراسم زده و از او نیز به نیز به عنوان مهمان دعوت کنند. اگر با فضای فکری و سیاسی غالب بر پاکستان آشنا باشید از اهمیت کاری که با پیشنهاد وهم‌فکری وی برای برپایی سالانه مراسم روز قدس، آن هم با حضور اهل تسنن و شیعه انجام شده می دانید؛ اقدامی که بازتاب زیادی نیز در رسانه‌های آن زمان داشت.

اهمیت به مسائل بین‌المللی جهان اسلام بنای زندگی شهید بود/ضروری است برای حفظ وحدت میان مسلمان بکوشیم

قاسمی‌زهد در پایان گفت: برای پاسداشت فعالیت‌ها و اقدامات شهدای اقتدار فرهنگی افرادی همچون سید محمدعلی رحیمی که جان خود را برای این آب و خاک گذاشتند، ضروری است که برای حفظ وحدت میان مسلمان بکوشیم. تلاش برای برقراری و حفظ وحدت میان مسلمانان جهان امری ضروری برای همه  دوران‌ها است، هرچند که این مسئله امروز، بیش از هر زمانه دیگری احساس می‌شود؛ از این طریق زحمات شهدا به ثمر می‌نشیند و راهشان ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha