کد خبر 270156
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱

دستگیری ۳ متهم به کلاهبرداری اینترنتی در مشهد

دستگیری ۳ متهم به کلاهبرداری اینترنتی در مشهد

جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: ۶۰ فقره کلاهبرداری با ترفند «فیشینگ» (درگاه های جعلی اینترنتی) در مشهد کشف و سه متهم در این زمینه دستگیر شدند.

به گزارش گروه استانی حیات؛ سردار احمد نگهبان جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی افزود: در پی گزارش کلاهبرداری های سریالی از شهروندان با ترفند فیشینگ، پیگیری موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا مشهد قرار گرفت.

وی اضافه کرد: طبق اظهارات مال باختگان، این افراد در یک شبکه اجتماعی خارجی با دریافت پیامک های جعلی سامانه «ثنا» به درگاه جعلی کشانده شده و با دستیابی به رمزهای اینترنتی توسط افراد کلاهبردار، حساب شان خالی شده است.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا با بررسی سرنخ های دیجیتالی و انجام تحقیقات گسترده یکی از متهمان که جوانی ۱۸ ساله بود را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر کردند.

وی تصریح کرد: از این متهم ۱۱ دستگاه تلفن همراه، ۱۶ عدد سیم کارت حاوی لینک های آلوده با عناوین جعلی ثنا، سهام عدالت و بسته معیشتی کشف شد.

سردار نگهبان گفت: متهم در مواجهه با ادله و مستندات به کلاهبرداری با ترفند فیشینگ با استفاده از ربات های آلوده با همدستی ۲ نفر از دوستانش اعتراف کرد.

وی بیان کرد: در ادامه این عملیات ۲ عضو دیگر این باند دستگیر و ۶ دستگاه تلفن همراه حاوی ۱۲ عدد سیم کارت حاوی ربات های درگاه ساز بانکی و بدافزارهای ساخت پیامک و دیگر ربات‌های مجرمانه کشف شد.

شهروندان مراقب ترفندهای فیشینگ باشند

جانشین فرماندهی انتظامی خراسان رضوی اظهار کرد: متهمان با طراحی لینک آلوده، شهروندان را به باز کردن لینک اینترنتی جعلی ترغیب و با هدایت طعمه هایش به صفحه فشینگ حساب کاربران را خالی و با استفاده از نصب بد افزار با عناوین (سهام من، عدالت همراه، ابلاغیه ثنا، بسته معیشتی ) بر روی گوشی شاکیان، اقدام به ارسال پیامک انبوه از طریق ربات به شماره خطوط مختلف در سراسر کشور می کردند.

وی افزود: تاکنون ۶۰ مالباخته در این خصوص شناسایی شده است و با توجه به مستندات، تحقیقات برای شناسایی مالباخته ها با هماهنگی مقام قضایی توسط پلیس فتا ادامه دارد.

نگهبان اضافه کرد: قطع یارانه، ابلاغیه سمانه ثنا، بسته کمک معیشتی، ثبت نام برای دریافت کارت سوخت، ثبت نام سهام عدالت و غیره از نمونه ‌های بارز پیامک ‌های ارسال شده در ایام گذشته بوده که متاسفانه تعدادی از شهروندان در دام مجرمان گرفتار شده اند.

وی از شهروندان خواست به اخبار و اطلاعات منتشره از منابع نامعتبر توجه نکرده و اطلاعات مهم اعم از بانکی و یا شخصی و هویتی خود را برای این منابع ارسال نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha