کد خبر 270087
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵

رئیس سازمان فضایی کشور خبر داد؛

تاکید بر ساخت و توسعه ۳۰ ماهواره در برنامه هفتم/ «چمران1» در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت

تاکید بر ساخت و توسعه ۳۰ ماهواره در برنامه هفتم/ «چمران1» در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت

رئیس سازمان فضایی کشور با بیان اینکه ساخت و توسعه ۳۰ ماهواره نیز در برنامه هفتم تاکید شده، گفت: پرتاب ماهواره چمران یک به عنوان دومین پرتاب موفق عملیاتی مداری نویدبخش یک اتفاق مهم هست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور در برنامه صف اول شبکه خبر که با توجه به پرتاب ماهواره چمران به حوزه فضایی اختصاص داده شده بود، مطرح کرد: این ماهواره توسط مجموعه صاایران و شرکت های وزارت دفاع ساخته شده، البته مجموعه ای از شرکت‌های دانش بنیان پژوهشگاه هوا فضا هم در ساخت این ماهواره به این مجموعه کمک کردند. چرا که پروژه های فضایی معمولا به صورت مشترکی انجام می‌شوند و با مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلفی چون بخش خصوصی، بخش پژوهشی کشور و بخش دولتی با یکدیگر همکاری می کنند.

وی افزود: که ماهواره بر قائم ۱۰۰ بالاخره دومین پرتاب موفق عملیاتی خود را به طور متوالی به انجام رساند و این اتفاق بسیار اتفاق مهمی است. همچنین پرتاب ماهواره چمران یک به عنوان دومین پرتاب موفق عملیاتی مداری نویدبخش یک اتفاق مهم هست و آن هم اینکه پرتابگرهای ما در حوزه صنعت فضایی به ویژه پرتاب سوخت جامد ما در حالت تثبیت و رسیدن به بلوغ فناوری هستند و این می‌تواند مقدمه رونق اقتصاد فضایی باشد که به جد در دولت چهاردهم مورد تاکید است.

رئیس سازمان فضایی کشور ادامه داد: یکی از مواردی که وزیر ارتباطات خیلی تاکید دارند، بحث توسعه اقتصاد فضایی است. در برنامه‌هایی هم که به مجلس ارائه دادند به این حوزه تاکید شده است. بخشی از اقتصاد فضایی به این مفهوم است که ما از حوزه تحقیق و توسعه خارج شویم و به مرحله ارائه خدمات و درآمدزایی از صنعت فضایی برسیم.

وی اضافه کرد: بحث اصلی این ماهواره قابلیت‌های مانور مداری است، زمانی که ماهواره در مدار خاصی قرار می‌گیرد، اگر بتونیم به صورت اختیاری موقعیت مدارش را تغییر دهیم یا اصلاح و جابجا کنیم یعنی ما قابلیت مانور مداری داریم.

سالاریه در ادامه خاطرنشان کرد: تا پیش از این خیلی از ماهواره‌ها که کار پیش رانش داشتن و کار اصلاح مداری می‌کردند و موقعیت مداری خودشان را تغییر می‌دادند؛ اما تغییرات در راستای اصلاح مدار و نگه داشتن موقعیت خودشان در یک وضعیت خاص بوده است. اما این جا ما بحث جابجایی ماهواره در مدار را داریم. 

وی یادآور شد: منظومه شناسی در برنامه هفتم، از تاکیدات آقای هاشمی، وزیر ارتباطات دولت چهاردهم است. ساخت و توسعه ۳۰ ماهواره نیز در برنامه هفتم تاکید شده که عمده اینها به‌صورت منظومه‌ای قرار است، کار بشود.

رئیس سازمان فضایی کشور همچنین گفت: ماهواره چمران در ارتفاع حدود ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفته است. به طور معمول به صورت روزمره ما یک رد غالب روز و یک رد غالب شب داریم. در این ارتباطات ما داده های ماهواره را تخلیه می کنیم و فرامین جدیدی را برای ماهواره ارسال می‌کنیم. برای ما مهم است که زیرسیستم‌ها در سلامت باشند و به درستی کار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha