کد خبر 269988
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹

پرونده قضایی برای حفاران غیرمجاز «قلعه گوهران» بشاگرد هرمزگان تشکیل‌ شد

پرونده قضایی برای حفاران غیرمجاز «قلعه گوهران» بشاگرد هرمزگان تشکیل‌ شد

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: در پی انجام اقدامات تامینی و بازدید میدانی، یک مورد حفاری غیرمجاز پیرامون قلعه گوهران بشاگرد شناسایی شد که هم اکنون برای حفاران غیرمجاز این اثر تاریخی پرونده قضایی تشکیل‌ شده است.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، سپهر زارعی روز شنبه در این راستا با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام‌شده در این حفاری غیرمجاز، آسیبی به قلعه وارد نشده است، اظهار کرد: حفاری در محوطه باستانی انجام‌ نشده و لایه‌های فرهنگی نیز آسیب‌ ندیده است و خوشبختانه عاملان حفاری به اشیاء فرهنگی نیز دست نیافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه براساس ماده‌ واحده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌ قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده است، تصریح کرد: بر همین اساس، مرتکب به حبس ۶ ماه تا سه سال و ضبط اموال و اشیای کشف‌ شده و پرداخت خسارت وارد به آثار تاریخی محکوم خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان عنوان کرد: به همین منظور پرونده قضایی تشکیل‌شده و موضوع برای اقدامات بعدی قضایی در دست پیگیری است.

زارعی با بیان اینکه به دلیل کمبود اعتبارات در حوزه مرمت، این بنا در سال‌های اخیر مرمت نشده است، گفت: برای مرمت این بنای تاریخی از محل اعتبارات ملی و استانی درخواست تامین اعتبار شده که تاکنون اعتباری برای این بنا تخصیص داده نشده است و امیدواریم باتوجه به تشکیل انجمن خیران میراث‌ فرهنگی استان هرمزگان، بتوانیم برای مرمت این اثر تاریخی تامین منابع کنیم.

وی ادامه داد: قلعه گوهران متعلق به دوره قاجاریه بوده که در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال‌های ۹۰ و ۹۱ مرمت‌ شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در استان هرمزگان بیش از یکهزار اثر تاریخی شناسایی‌شده وجود دارد که ۳۰۸ اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: باتوجه قرارگیری آثار در مکان‌های دورافتاده و سخت گذر و همچنین به علت کمبود نیروی انسانی، امکان نظارت بر همه آثار تاریخی نیست.

زارعی افزود: در همین راستا با تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران این موضوع در دست پیگیری است.

قلعه تاریخی گوهران

قلعه تاریخی گوهران آثار به جا مانده از دوران قاجار در منطقه بشاگرد بر فراز تپه ای به دست معماران بومی ساخته شده که این قلعه دارای یک حسینیه و مسجد است.

از آن جا که گوهران در گذشته همواره مورد هجوم دشمنان قرار می‌گرفت بنابراین خان های گوهران دستور ساخت این بنای مستحکم را دادند تا بتوانند از خود و خانواده حکومت و شهرشان دفاع کنند.

این بنا کاربرد نظامی داشته، سه ضلع آن پرتگاه بوده و در ضلع دیگر آن خندق بزرگی با عمق ۶۰ متر بوده تا از ورود دشمن به داخل قلعه جلوگیری شود و تنها راه ورود به قلعه ضلع شرقی آن است.

یکی از عجایب این بنا در آن زمان وجود یک چاه عمیق بیش از ۲۰۰ متر از داخل قلعه تا عمق رود خانه حفر کرده بودند که آب اشامیدنی قلعه را فراهم می‌کرد؛ این قلعه به ۲ قسمت محل زندگی خان و محل زندگی سربازان تشکیل شده است.

ملات و مصالح به کار رفته در این بنا گِل و سنگ است و قلعه گوهران واقع در شهرستان بشاگرد در شرق استان هرمزگان است اما صد افسوس که یکی از مکان های ناشناخته این منطقه جنوبی به شمار می رود.

شهرستان بشاگرد با ۴۵ هزار نفر جمعیت در ۳۳۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha