کد خبر 269942
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶

«حیات» گزارش می‌دهد؛

فدراسیون بار دیگر قانون را به نفع پرسپولیس دور زد

فدراسیون بار دیگر قانون را به نفع پرسپولیس دور زد

طبق گفته نایب رئیس فدراسیون فوتبال، قرار است برای حل مشکل قرار گرفتن اورونوف در فهرست زیر ۲۵ ساله‌های این تیم دستخوش تغییر شود و این اولین بار نیست که یک قانون به سود یک تیم تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ دو روز قبل بود که منصور قنبرزاده، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در نشست خبری اعلام کرد قانونی که این فدراسیون در خصوص دسته بندی بازیکنان در فهرست‌های مختلف با محدودیت‌های سنی وضع کرده بود دستخوش تغییر خواهد شد تا پرسپولیس بتواند اوستون اورونوف را به فهرست زیر ۲۵ ساله‌هایش اضافه کند.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس کارگروه نظارت بر قراردادها در نشست خبری خود از برگزاری جلسه‌ای برای اصلاح سهمیه بازیکنان زیر ۲۵ سال خبر داد و به این ترتیب به نظر می‌رسد با اصلاح این قانون، اوستون اورونوف که سال گذشته در سن ۲۳ سال و ۶ ماه با پرسپولیس قرارداد بسته است، نامش به عنوان سهمیه زیر ۲۵ سال سرخ‌پوشان رد می‌شود.

قانون در این خصوص چه می‌گوید؟

ستاره ازبکستانی در نیم‌فصل لیگ بیست و سوم به ایران آمد. او ابتدا با باشگاه استقلال وارد مذاکره شد اما در پی اختلاف جواد نکونام با علی خطیر مدیرعامل سابق باشگاه استقلال، انتقال او به استقلال در آخرین لحظه منتفی شد و اورونوف بلافاصله با قراردادی یک و نیم ساله به پرسپولیس پیوست.

او بازی‌های درخشانی از خودش ارائه داد و نقش مهمی در قهرمانی این تیم در فصل گذشته ایفا کرد. درخشش او باعث شده بود پیشنهادهایی از برخی تیم‌ها به خصوص تیم‌های عربستانی دریافت کند اما در نهایت او در پرسپولیس ماند.

اورونوف این فصل هم بازیکن پرسپولیس است اما درباره او اتفاق عجیبی افتاده است. اورونوف ۲۳ سال دارد و باشگاه پرسپولیس طبیعتا باید او در فهرست زیر ۲۵ ساله‌های تیمش قرار بدهد اما در اتفاقی عجیب نام این بازیکن در لیست بزرگسالان قرار گرفته و یک ردیف را در این لیست اشغال کرده است!

با این اتفاق جنجال بزرگی در محافل فوتبالی به راه افتاد تا جایی که حالا شنیده می شود باشگاه استقلال قصد دارد در صورت قرار گرفتن نام بازیکن ازبکستانی پرسپولیس از سازمان لیگ و فرشید طاهری رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ به کمیته انضباطی شکایت کند چون برابر دستورالعمل حاکم بر قراردادها و سقف بودجه باشگاه که پیش از شروع مسابقات از سوی کارگروه ناظر بر قراردادها به باشگاه ها ابلاغ شد چنین اتفاقی ممکن نبوده و اگر چنین اتفاقی رخ داده برابر قانون تخلف بزرگی صورت گرفته که مقصر آن سازمان لیگ و کمیته نقل و انتقالات این سازمان بوده است.

در فصل دوم دستورالعمل حاکم بر قراردادها، در ماده ۳۶ بند دوم آمده است رده زیر بیست و پنج سال - ۲ نفر مشروط به این که این بازیکنان قبلا در فهرست زیر ۲۳ سال همان باشگاه حضور داشته و مدت قرارداد آنها از فصل پیش ادامه داشته باشد.

از آنجا که اورونوف فصل گذشته، بازیکن بیست و سه سال محسوب نمی‌شده و یک ماه و ۲۰ روز بعد از بیست و سه سالگی به پرسپولیس ملحق شده نامش در فهرست بزرگسالان پرسپولیس ثبت شده به همین دلیل برابر قانون این بازیکن نمی تواند از شرایط قید شده در بند دوم ماده ۳۶ استفاده کند و می بایست نام او همانند فصل گذشته در ردیف بازیکنان بزرگسال پرسپولیس ثبت شود، و چنانچه به ادعای فرشید طاهری نام این بازیکن در فهرست زیر بیست و پنج سال پرسپولیس لحاظ شده باشد، تخلفی بزرگی در سازمان لیگ و کمیته نقل و انتقالات رخ داده که این تخلف خلاف آئین نامه و دستورالعمل حاکم بر مسابقات بوده و باید در ارکان قضایی مورد بررسی قرار گیرد.

بازهم تغییر قانون به سود پرسپولیس

این بار اولی نیست که قانونی را خود فدراسیون تصویب و ابلاغ می‌کند و خودش هم آن را نقض می‌کند و تداوم تصمیمات این چنینی است که منجر به ایجاد شائبه برای مخاطبان فوتبال می‌شود. پیش از این در مواردی از جمله محاسبه قانون گل زده در خانه حریف در صورت تساوی امتیازات دو تیم بود که بعد از انجام دربی‌های پایتخت اعلام شد در این فصل لحاظ نمی‌شود. اگرچه فدراسیون نشین‌ها مدعی بودند ابتدای فصل این قانون به باشگاه‌ها ابلاغ شده ولی چند باشگاه مدعی بودند چنین موضوعی صحت ندارد و جنجال و بحث زیادی در این خصوص شکل گرفت که البته چون در سرنوشت قهرمانی پایانِ فصل تاثیر نداشت خیلی سرو صدا بپا نکرد.

مورد بعدی هم در رابطه با کاهش سهمیه خارجی باشگاه‌ها به واسطه عدم استفاده از بازیکنان خارجی در 60 درصد بازی‌های فصل گذشته است. قانونی که طبق تبصره خودش تنها در صورت مصدومیت بازیکن که به تایید ایفمارک رسیده باشد قابل تغییر است و زهره هراتیان، رئیس ایفمارک هم چندی پیش در گفتگو با حیات عنوان کرد هنوز بررسی مدارک پزشکی بازیکنان خارجی پرسپولیس به اتمام نرسیده و نظرشان را در این رابطه اعلام نکردند ولی با این وجود پرسپولیس پنجمین بازیکن خارجی خودش را هم ثبت کرد و کارت بازی هم برایش صادر شد تا یک عقب نشینی دیگر فدراسیون از قانونی که خودش تصویب کرده است را شاهد باشیم و این بار هم باشگاه پرسپولیس از این تغییر قانون منتفع شده است.

حالا صحبت‌های دو روز قبل قنبرزاده هم مورد دیگری بود که نقض یک قانون فدراسیون را توسط خودش شامل می‌شود. اتفاقی که با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست و قوانین حقوقی را هم زیر سوال می‌برد. حتی اگر فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسیده باشد که قانون قبلی خودش اشکال دارد و باید اصلاح شود، یک اصل در حقوق وجود دارد که در همه ارکان‌های حقوقی در سطح بین المللی لحاظ می‌شود و آنهم این است که: "قانون عطف به ماسبق نمی‌شود" یعنی شما نمی‌توانی قانونی که امروز به تصویب رساندی را در مورد اتفاقی که در گذشته رخ داده اعمال کنی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha