کد خبر 269846
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛ 

آخرین انتقال هوایی اسرای ایرانی از عراق چه زمانی صورت گرفت؟

آخرین انتقال هوایی اسرای ایرانی از عراق چه زمانی صورت گرفت؟

کارشناس وقت امور اسرا وزارت خارجه گفت: یک روز و نیم قبل از ۲۷ دی ۱۳۶۹، هواپیمای عراقی با ۵۰ اسیر ایرانی به فرودگاه مهرآباد تهران آمد و همین حالت هم برای اسرای عراقی در ایران نیز وجود داشت.

محمود ملکیان، کارشناس وقت امور اسرا وزارت خارجه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره اینکه آخرین انتقال هوایی اسرای ایرانی از عراق چه زمانی صورت گرفت، گفت: همانگونه که مستحضرید، آغاز حمله زمینی مرحله اول ارتش آمریکا و متحدینش به عراق در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۶۹ به صورت حمله هوائی گسترده و ۹ اسفند ۱۳۶۹ به صورت زمینی صورت گرفت؛ بیش از ۱۲ سال جدال بین امریکا و عراق طول کشید و پایان آن در ۲۰ فروردین ۱۳۸۲ با سقوط صدام بود.
                         

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امریکائی ها به نحوی اعلام کرده بودند نیمه شب ۱۷ ژانویه ۱۹۹۱ برابر ۲۷ دی ۱۳۶۹ به عراق حمله هوائی می کنند؛ من در یک فرصت مناسب اما کوتاه به حضور سرپائی آقای دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه که عازم رفتن به جلسه هیئت دولت بود، رسیدم.

کارشناس وقت امور اسرا وزارت خارجه تشریح کرد: به آقای دکتر علی اکبر ولایتی خیلی خلاصه روی پله ها گفتم که این می تواند آخرین پرواز هواپیما از عراق به ایران باشد و به ما هم خبر رسیده که تعدادی اسیر آزاد شده حاضر به بازگشت به ایران هستند.
‏                     

ملکیان افزود: بعد از حمله هوائی گسترده امریکائی ها در نیمه شب ۱۷ ژانویه ۱۹۹۱ برابر ۲۷ دی ۱۳۶۹ به روی بغداد، برای ما روشن بود که وضعیت عراق به سمت نامطلوبی پیش خواهد رفت. به این علت است که هرچه اسرا به سمت «بله» گفتن پیش بروند، می توانند در مشکلات داخل عراق نباشند و می توانستند با هر مشکلی که داشتند به میهن اسلامی بازگردند.

وی در ادامه گفت: آقای دکتر علی اکبر ولایتی بعد از سخنان من بیان داشت، به اداره کل حقوقی وزارت امور خارجه برو که مجوز برای هواپیمای عراقی درخواست کند تا این اسراء انتقال یابند. بنده نیز سریعا نزد سرکار خانم آردانه در اداره حقوقی رفتم و قصد آمدن تعدادی اسیر ایرانی و همچنین مطلب آقای دکتر علی اکبر ولایتی را به ایشان اعلام کردم. اقدامات لازم را سرکار خانم آردانه در پیگیری با نامه با هواپیمائی کشوری انجام داد. 

ملکیان تشریح کرد: این آخرین پرواز بین دو کشور بود چون نیمه شب ۲۷ دی ۱۳۶۹ بمباران عراق شروع می شد. البته روزهای بعد هم بعضا اسرا می آمدند ولی عمدتا زمینی و از مرز خسروی برمیگشتند. 

ملکیان گفت: در نتیجه یک روز و نیم قبل از ۱۷ ژانویه ۱۹۹۱ برابر ۲۷ دی ۱۳۶۹، در روز ۲۵ دی ۱۳۶۹ هواپیمای عراقی با ۵۰ اسیر ایرانی به فرودگاه مهرآباد تهران آمد و همین حالت هم برای اسرای عراقی در ایران نیز وجود داشت. ارتش ۱۷۷ اسیر عراقی را به فرودگاه مهرآباد تهران آورده بود که با همان هواپیمای عراقی به کشور خود بازگردند. آخرین هواپیمای عراقی روز ۲۵ دی ۱۳۶۹ با ۵۰ اسیر ایرانی در فرودگاه مهرآباد بزمین نشست. 

کارشناس وقت امور اسرا وزارت خارجه در پایان افزود: در جلساتی که در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد بسیاری از موضوعات بین دو کشور بخصوص در مورد باقی مانده اسرا به مقدار زیادی حل و فصل شد. علاوه بر آن جلسات دوم و سوم «اجلاس آماده سازی کمیته مشترک فنی» نیز با مشارکت کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران برگزار شد.
                   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha