کد خبر 269832
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸

طاهری در گفتگو با حیات مطرح کرد:

پیام اصلی سفر رئیس‌جمهور به عراق تحکیم موقعیت ایران در منطقه است

پیام اصلی سفر رئیس‌جمهور به عراق تحکیم موقعیت ایران در منطقه است

کارشناس مسائل غرب آسیا اعلام کرد که پیام اصلی سفر پزشکیان، برای منطقه و دنیا تلاش برای تحکیم موقعیت ایران در عراق، منطقه و مقابله با سیاست‌های تهاجمی آمریکا علیه کشورمان است‌.

احمدرضاطاهری تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات،  درمورد اهداف و پیام اصلی سفر رئیس‌جمهور به عراق اظهار کرد: اهمیت عراق برای ایران و اهداف ایران نسبت به عراق خصوصا پس از سرنگونی صدام‌حسین موضوع جدیدی نیست بلکه رئیس جمهور به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران همان استراتژی و اهدافی که از قبل مهم بوده اند را دنبال می کند. به عبارت دیگر، سفر پزشکیان به عراق به معنی حفظ روابط نزدیک و تقویت اتحاد بین دو کشور است.

طاهری بیان کرد: همچنین برای عراق حفظ روابط با ایران بسیار مهم است، چرا که این کشور برای ایجاد تعادل در روابط خود با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی نیاز به ایران دارد. پیام اصلی این سفر برای منطقه و دنیا تلاش برای تحکیم موقعیت ایران در عراق و منطقه و مقابله با سیاستهای تهاجمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است‌.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین اهداف این سفر یا سفرهایی که توسط دیگر مقامات بلند پایه ایرانی به عراق صورت می‌گیرد رسیدگی به تنش‌های منطقه‌ای است که هر دو کشور را در خاورمیانه کم و بیش گرفتار کرده است. حال چقدر این سفر یا بازدیدها می‌توانند در تقویت روابط دیپلماتیک بین ایران و عراق تأثیرگذار باشند بستگی به نوع سیاست‌ها و برنامه‌هایی دارد که از جانب دو کشور اعمال می‌شود.

طاهری درباره اقدامات دو کشور ایران و عراق در مبارزه با تروریسم گفت: ایران و عراق می‌توانند روی منافع مشترکی که در منطقه دارند تمرکز و به دو طریق با تروریسم مبارزه کنند. ۱) عملیات نظامی مشترک. ۲) سیاست‌های فرهنگی مشترک.

وی افزود: برای هدف قرار دادن تروریست‌ها و کاهش نفوذ آن‌ها هر دو کشور نیاز به تقویت تدابیر امنیتی و نظامی دارند و به لحاظ فرهنگی، هر دو کشور باید تدابیری بیاندیشند که موجب کاهش جذابیت ایدئولوژی های افراطی گردد تا عضوگیری تروریستها دشوارتر شود.به عنوان مثال، ترویج تفسیرهای معتدل و صحیح از اسلام خیلی می‌تواند به کاهش تروریسم مذهبی کمک کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سؤال که آیا این سفر به آرامش منطقه و حل بحران های منطقه کمک خواهد کرد؟ تصریح کرد: سیاست مانند بازی شطرنج است. باید در انتخاب حرکات خیلی محتاط و دوراندیش باشیم. ایران رقبای زیادی در منطقه دارد و منافع هر کشور با کشور دیگر فرق می‌کند. گذشته از آن، منافع هیچ وقت پایدار نیستند بلکه در حال تغییر هستند. بنابراین، در مورد اینکه آیا این سفر به آرامش منطقه و حل بحران‌های منطقه کمک می‌کند، بر اساس فرضیه های متفاوت می‌توان تحلیل های مختلف ارائه داد. ولی نمی‌توان در این خصوص بصورت قطعی اظهار نظر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha