کد خبر 269760
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۷

آشنایی با یک منطقه‌ی دیدنی ایران؛

جاذبه‌های دیدنی اهواز که از آن بی‌خبرید!

جاذبه‌های دیدنی اهواز که از آن بی‌خبرید!

نام اهواز که می‌آید، اکثر مردم شب‌های کنار کارون را تصور می‌کنند. در شب‌های اهواز، کارون به آرامی در جریان است و شادابی مردم شهر را تماشا می‌کند؛ در این گزارش به بررسی مناطق جذاب و صنایع دستی در اهواز می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ جنوب ایران همیشه به عنوان یکی از جذاب‌ترین مناطق توریستی معرفی می‌شود که سرشار از شگفتی، زیبایی و عجایب است. اهواز شهر دوست داشتنی و دیدنی ایران است که همچنان با وجود زخم‌های جنگ هشت ساله ایران و عراق، جذابیت‌های بی‌نظیری برای تماشا دارد.

اهواز، مرکز استان خوزستان و از کلان شهرهای ایران می باشد و دارای ۱۸۵ کیلومتر مربع مساحت و ۱۲ متر ارتفاع از سطح دریا است.

تاریخچه اهواز

نام خوزستان برگرفته از واژه «خوزی» است. قوم خوزی ساکنین اصلیِ استان خوزستان و اجداد اقوام عیلامی بودند. اهواز در میان شهرها و استان‌های اطراف خود دارای مرکزیت است و یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی ایرانیان به شمار می‌آید. ناگفته پیداست که این شهر باستانی چالش‌های فراوانی را در مسیر تاریخ پشت‌سر گذاشته است. نتایج و بقایای این فرازوفرودهای تاریخی اینک به برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده‌اند.

اهواز از زمان شاپور اول، دومین پادشاه سلسله ساسانیان، به اوج شکوفایی رسید و گسترش شهر در دو سمت کارون رونق گرفت. بخش شرقی شهر مرکز تجاری و بخش غربی شهر سکونتگاه اعیان و اشراف بود. حملهٔ اعراب به ایران در اواخر دوران سلسله ساسانیان بخش غربی شهر را ویران کرد.

جاذبه‌های دیدنی اهواز که از آن بی‌خبرید!

پل سفید اهواز؛ نقش هلالی رود کارون

پل سفید یا پل معلق، یکی از مکان‌های دیدنی اهواز است که به دلیل جذابیت آن بسیار مشهور شده است. این پل سازه‌ای تمام فلزی است که روی ستون‌های بتنی نصب شده و شرق و غرب شهر را به هم متصل می‌کند.

پل سفید اهواز دومین پلی بود که روی رودخانه کارون ساخته شد؛ اولین پل، راه آهن را به بندر امام (شاپور سابق) متصل می‌کند و به پل سیاه شهرت دارد. سپید پل همچنین اولین پل معلقی بود که در ایران ساخته شد. کارون پرآب‌ترین رود ایران و شاهرگ خوزستان است. کارون تنها رودی بود که امکان عبور کشتی از آن وجود داشت.

جاذبه‌های دیدنی اهواز که از آن بی‌خبرید!

این رودخانه آب آشامیدنی و آب مورد نیاز صنایع را تأمین می‌کند و رونق کشت و کار خوزستان هم هست. کارون بزرگ، اهواز را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌کند و پل‌ها که اغلب آن‌ها از جاهای دیدنی اهواز هستند، این دو نیمه را به هم پیوند می‌دهند.

کلیسای سورت مسروپ را می‌توانید در اهواز ببینید. این کلیسای کوچک با نمای سفید رنگ خود، یادگاری از دوران پهلوی است و  امروزه همچنان به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اهواز معرفی می‌شود.

اگر به اهواز سفر کردید، خانه ماپار را از یاد نبرید. این خانه زیبا و وسیع از جمله خانه‌های تاریخی شهر است که با معماری فوق‌العاده و شیشه‌های رنگی، مانند نگینی در شهر می‌درخشد.

جاذبه‌های دیدنی اهواز که از آن بی‌خبرید!

از آنجایی که اهواز یکی از مهم‌ترین مسیرهای جاده ابریشم بوده است، کاروانسراهای زیادی در آن وجود دارد. کاروانسرای معین‌التجار با معماری تاریخی و شگفت‌آور از مهم‌ترین جاهای دیدنی اهواز است که با سفر به این شهر باید حتما ان را ببینید.

از دیگر جاهای دیدنی اهواز باید به دانشکده سه گوش، آرامگاه علی بند مهزیار اهوازی، بازار لشکر آباد،موزه هنرهای معاصر، بازار عبدالحمید، موزه خراطی و ... اشاره کرد که همگی دیدنی و جذاب‌اند.

فضاهای دیدنی اهواز که به مسافران پیشنهاد می‌شود

نقش برجستهٔ خونگ اژدر

سنگ‌نگارهٔ اشکفت سلمان

تالاب بامدژ

مرقد علی بن مهزیار

پل طبیعت

جاده ساحلی

خانه دادرس

بنای معین‌التجار

پل سیاه

جاذبه‌های دیدنی اهواز که از آن بی‌خبرید!

یکی از هنرهایی که در نقاط مختلف ایران رواج دارد، گلیم‌بافی است. مردم هر منطقه‌ای با استفاده از مواد اولیه در دسترس زیراندازهایی می‌بافتند که در کنار زیبایی، بسیار کاربردی بودند. در بین صنایع دستی اهواز نیز نام این محصول به چشم می‌خورد. همچنین از ویژگی‌های گلیم بدون پرز بودن آن است.

هرناحیه‌ای طرح و رنگ خاصی را استفاده می‌کند و آن حکم امضای کار را دارد. معمولا گلیم را عشایر غیور این خطه می‌بافند. آن‌ها نیز در بافت آن از رنگ‌های سفید، سرمه‌ای، آبی، سبز، صورتی، قرمز و نارنجی استفاده می‌کنند. در طراحی این زیراندازها نیز از نقوش هندسی و انتزاعی استفاده می‌شود. با خرید گلیم در سفرِ اهواز، می‌توانید زیبایی خاصی به اتاق پذیرایی خانه‌ی خود ببخشید.

قلم‌زنی

جاذبه‌های دیدنی اهواز که از آن بی‌خبرید!

از دیگر صنایع دستی اهواز که بسیار زیبا است، قلم‌زنی است. البته باید گفت هنرمندان این شهر در رقابت با سایر شهرها نیز هستند. زیرا مناطق دیگری نیز این هنر را ارائه می‌کنند. قلم‌زنی مهارتی بسیار ظریف و پیچیده است. به همین دلیل هم نتیجه کار ظروفی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد خواهد بود. با خرید این محصولات علاوه‌بر تهیه ارمغانی گران‌بها، از این زحمت‌کشان حمایت خواهید کرد.

تجربه سفر به جنوب ایران، با دیگر تجربه‌های سفری بسیار متفاوت است. سایت‌های مسافرتی بهترین مرجع برای رزرو بلیت اتوبوس، قطار، هواپیما و اقامتگاه و هتل در جنوب ایران است که سفری به یادماندنی را به شما هدیه می‌کند.

خبرنگار: سما پالوده

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha