کد خبر 269656
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

محمدبیگی به «حیات» خبر داد:

کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم روی میز مشترک دولت و مجلس/ باید سهم دارو و شیرخشک در بودجه ارتقا یابد

کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم روی میز مشترک دولت و مجلس/ باید سهم دارو و شیرخشک در بودجه ارتقا یابد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم گفت: اکنون این موضوع روی میز مشترک مجلس و دولت قرار دارد.

فاطمه محمدبیگی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ درمورد کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم اظهار کرد: در ابتدای دولت اولین کمیسیونی که با جناب آقای پزشکیان دیدار داشتند. کمیسیون بهداشت بود و اتفاقاً یکی از مباحثی که مطرح کردیم بحث جلوگیری از خروج و فرار نخبگان، حفظ و نگاهداشت سرمایه‌های انسانی و تخصصی خصوصا حوزه سلامت در داخل کشور بود. دکتر پزشکیان در آن جلسه به این موضوع تاکید کرد و اکنون این موضوع روی میز مشترک مجلس و دولت قرار دارد.

وی افزود: حتی در جلسه‌ای که با موضوع جمعیت با آقای ظفرقندی داشتیم.مشکلات مربوط به افراد و کارکنان حوزه سلامت نیز مطرح شد. از جمله حمایت از زوجین متخصص و حمایت از مادران شاغل حوزه سلامت بود. که یک گروه از آن‌ها پزشک‌هایی هستند که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند و متاسفانه به دلیل سختی دوران طرح، شیفت‌های مستمر، ساعت کار طولانی و دوری از خانواده بسیاری از متخصصین عملاً در زمینه زندگی خانوادگی خود دچار چالش هستند.پرستاران و سایر حرف پزشکی و پیراپزشکی هم با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. لذا ضروری است تدابیر خوبی در حمایت و پشتیبانی از این قشر برای خدمت بیشتر به مردم و ارتقا سطح سلامت در کشور درنظر گرفته شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حتی پزشکان متخصص مجبور می شوند که به پدر یا مادر شدن خود فکر نکنند و این موضوع برای آینده کشور مضر است .از این جهت که قشر متخصص، نخبه و فرهیخته نمی‌توانند زندگی خوبی را برای خود و آینده شان ترسیم کنند.حتی آماری که از خودکشی دستیاران داده شد و مورد بررسی قرار گرفت و در کمیسیون نیز کارگروه‌های مربوطه در حال کار هستند .

وی در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که برای حوزه سلامت و نخبگان این حوزه هم مثل سایر گروه‌های شغلی امتیازاتی در نظر گرفته شود. از جمله وام های اشتغال زایی، تامین مسکن دستیاران و متخصصین ،افزایش میزان حقوق و دستمزد، تکمیل بسته بیمه ای برای سوابق کاری و بازنشستگی، اعمال بیمه برای متخصصین و حمایت‌های قانونی برای دایر کردن همزمان مطب به خصوص در مناطق محروم در نظر گرفته شود که می تواند مشکلات این افراد را رفع کند.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم همان طور که در برنامه هفتم به این موضوع توجه داشته باشیم در برنامه های سنواتی و بودجه سنواتی که اکنون در حال تکوین است نیز توجه کنیم و پیشنهاد خواهیم داد که دولت نیز از متخصصین و افراد حوزه سلامت (گروه های پزشکی ، پیراپزشکی و پرستاری) را در قالب برنامه های حمایتی مورد توجه برنامه های بودجه ای و اعتباری نیز قرار دهد.

وی در مورد اختصاص ارز ترجیحی برای خرید دارو و شیرخشک عنوان کرد: آقای رئیس جمهور با دستوری که از مقام معظم رهبری گرفتند. مبلغی از صندوق توسعه ملی دریافت کردند و بدهی های مربوط به حوزه دارو و دستمزد گروه های حوزه سلامت را پرداخت کردند ولی در زمینه حذف ارز ترجیحی باید بررسی بیشتری شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: دارو جزو نیازهای حیاتی و اساسی کشور است و نباید مردم در سختی تامین دارو قرار گیرند و باید سهم دارو و شیرخشک در بودجه ارتقا یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha