کد خبر 269225
۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

می‌خواهند مرز تاریخی‌مان با ارمنستان را از بین ببرند/ ایران مخالف احداث کریدور زنگزور است

می‌خواهند مرز تاریخی‌مان با ارمنستان را از بین ببرند/ ایران مخالف احداث کریدور زنگزور است

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه با ایجاد کریدور می‌خواهند مرز تاریخی بین ایران و ارمنستان را از بین ببرند، گفت: طبق قواعد بین‌المللی نمی‌توانند با توافق دو جانبه مرزهای بین‌المللی را از بین ببرند.

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ در مورد کریدور زنگزور، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: اصل موضوع این است که جمهوری آذربایجان بعد از آنکه مناطق اشغالی خود را آزاد کرد. در واقع  هفت شهر حدود ۳۰ سال تحت اشغال ارامنه قره باغ بود که توانست آزاد کند و  بعد با کمک روسیه بر قره‌باغ اعاده حاکمیت کرد.

وی اضافه کرد: آذربایجان بعد از آن ادعای تاریخی غلط خود، مربوط به جنوب ارمنستان که استان سیونیک است را مطرح کرد و گفت طبق توافق آتش بس که در مسکو بسته شده بود. باید ارمنستان کریدوری را برای ما باز کند. درحالیکه در آن توافق فقط ذکر شده است که ارمنستان موافقت می‌کند که دسترسی آذربایجان به نخجوان را از طریق خاک ارمنستان ایجاد می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اکنون آذربایجان می‌خواهد به نخجوان از طریق خاک ارمنستان دسترسی پیدا کند، در حالی که طی ۳۰ سال گذشته این دسترسی از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد و به راحتی دسترسی جاده‌ای برای حمل و نقل و هم از آسمان ایران برای پرواز هواپیما استفاده می‌کرد اما آذربایجان می‌خواهد حاکمیت ملی ارمنستان را نادیده بگیرد و یک کریدور به عرض ۵ کیلومتر و طول ۴۰ کیلومتر ایجاد کند تا دسترسی به خاک نخجوان پیدا کند.

وی با اشاره به مخالفت این طرح آذربایجان تاکید کرد: چنین نقشه‌ای را می‌خواهند در منتها علیه جنوب ارمنستان پیاده کنند که به این‌صورت مرز تاریخی بین ایران و ارمنستان را از بین ببرند. درحالی‌که طبق قواعد بین‌المللی نمی‌توانند با توافق دو جانبه مرزهای بین‌المللی را از بین ببرند.

می‌خواهند مرز تاریخی کشورمان و ارمنستان را از بین ببرند/ ایران مخالف احداث کریدور زنگزور است

بهشتی‌پور در ادامه تصریح کرد: به همین علت، ایران مخالف چنین طرحی است زیرا اولا مرز کشورمان با ارمنستان از بین می‌رود و دوما دسترسی ایران به قفقاز از طریق ارمنستان و گرجستان و دریای سیاه بسته می‌شود.

وی یادآور شد: درست است که  ایران از طریق آذربایجان نیز می‌تواند به روسیه دسترسی پیدا کند ولی این موضوع دلیلی نمی‌شود که مرز ژوپولیتیک و استراتژیک ایران و ارمنستان که ۴۰ کیلومتر است، نادیده گرفته شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: به خاطر اینکه ترکیه یک مرز مشترک ۱۰ کیلومتری با نخجوان دارد، اگر چنین کریدور ایجاد شود آذربایجان یک پیوستگی سرزمینی بین ترکیه، نخجوان و جمهوری آذربایجان از طریق خاک ارمنستان به وجود می‌آورد و در واقع منطقه جنوب ارمنستان را اشغال می‌کند. بنابراین موضوع پراهمیتی است که با مخالفت ایران مواجه شده است.

وی در مورد موافقت روسیه با این موضوع تاکید کرد: روسیه در واقع با حمایت از آذربایجان می‌خواهد به عنوان نیروی حافظ صلح در این کریدور مستقر شود و از نظر نظامی موقعیت خود را در جنوب ارمنستان با دو هدف، به پاشینیان یک فشار وارد کند؛ برای اینکه از روسیه فاصله گرفته و به آمریکا، فرانسه و اتحادیه اروپا نزدیک شده است. دوم، موقعیت خود را در قفقاز جنوبی در مقابل ترکیه، آمریکا، غرب را محکم کند. به همین دلیل از تشکیل چنین کریدوری حمایت می‌کند.

بهشتی‌پور همچنین گفت: طبق قواعد بین‌المللی هیچ کشوری حق ندارد مرزهای بین‌المللی را نادیده بگیرد و با توافقات دو جانبه، نمی‌توان مرزهای بین‌المللی را تغییر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha