کد خبر 269218
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰

کاظمی در پاسخ به «حیات» خبر داد؛

مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند

مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: با اجرای مصوبه تاثیر معدل بر کنکور، از حافظه محوری فاصله بگیریم و به سمت کسب دانش عمیق تر پیش می‌رویم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری عصر امروز شنبه گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ و اوایل سال ۱۴۰۳ برنامه ارزیابی دستاوردها را برگزار کردیم که درگام اول نتایج تبیین شد تا به مدارس اعلام شود.

وی با بیان اینکه دوره توانمندسازی معلمان در چهار درس برگزار و انجام شده است افزود: سال گذشته امتحانات نهایی با شیوه متفاوتی برگزار شد و به همین دلیل نمرات دانش آموزان پایین آمد که در این راستا نظارت بالینی صورت گرفت که می تواند به ارتقای کیفیت نظام آموزشی کمک کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این راستا ۶۸۰۰ نظارت بالینی انجام شد، ادامه داد: به ویژه برای دروس امتحان نهایی دوره‌های توانمند سازی در استانها برنامه‌ریزی شده است.

مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار حیات، مبنی بر اینکه مصوبه کنکور تا چه اندازه به عدالت آموزشی کمک می‌کند، با تاکید بر اینکه قطعا مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند؛ گفت: دومین سالی است که ارزشیابی و برگزاری امتحانات نهایی با مصوبه جدید انجام می‌شود لذا نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم. این مصوبه به ارتقا سطح یادگیری دانش آموزان کمک می‌کند و قطعا در زمینه یادگیری دانشجویان در دانشگاه موثر خواهد بود. ما با اجرای این مصوبه می‌توانیم از حافظه محوری فاصله بگیریم و به سمت کسب دانش عمیق تر پیش رویم.

رتبه‌های تک رقمی حدود ۳ هزارم دانش آموزان را دربرمی‌گیرد

کاظمی با بیان اینکه رتبه‌های تک رقمی حدود ۳ هزارم دانش آموزان ما است گفت: اگر رتبه‌های زیر هزار نفر را در نظر بگیریم باز هم  ۷۸ هزارم دانش آموزان می‌شود.

وی ادامه داد: در استعدادهای برتر حدود ۲ درصد دانش‌آموزان را شناسایی کردیم که در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند. وقتی استعدادهای برتر را جدا و بهترینها را انتخاب و یکبار در سنجش شرکت و رقابت کردند و بین آنها بهترین‌ها انتخاب شدند لذا اگر نتایج کنکور به گونه‌ای متفاوت از این سنجش باشد، در واقع آن سنجش دچار اشکال بوده است. کاهش کمیت در سهم رشته علوم انسانی و افزایش کیفیت در این رشته به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد. درصد قبولی در پایه دوازدهم بیش از دیگر رشته‌هاست.

توجه به هوش مصنوعی روی میز آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست با بیان اینکه توجه به هوش مصنوعی در برنامه وزیر آموزش و پرورش وجود دارد گفت: تفاهم نامه‌ای را با مشارکت وزارت ارتباطات با عنوان ایران دیجیتال منعقد کردیم. اولا ۵۰۰۰ هزار معلم دوره اول متوسطه که در درس کار و فناوری بودند، آموزش اینترنت اشیاء را دیدند. در همین راستا ۱۵ هزار معلم آموزش ساخت بازی‌های دیجیتال را دیدند. در سال تحصیلی که در پایانش هستیم ۱۰۰۰ دبیرستان دوره اول متوسطه کارگاه رایانه‌شان تجهیز شد. ما اگر بخواهیم که تولید کننده باشیم باید از سنین پایین و در طراحی این کار را انجام دهیم‌؛ این امر در برنامه ارائه شده وزیر آموزش و پرورش به مجلس هم وجود داشت.

تنوع مدارس کاهش می‌یابد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله تنوع مدارس به طور جدی سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و سعی داریم تا تنوع مدارس را کاهش داده و  اجازه توسعه در این حوزه را ندادیم.

کاظمی در ادامه این نشست با تاکید بر پرهیز از محفوظات در ساختار آموزشی کشور و  تاکید بر مهارت آموزی، گفت: با توجه به برگزاری سنجش‌های ارزیابی که بر کیفیت بخشی آموزشی تاکید دارد، امیدوارم با تمرکز بر توانمندسازی، طبق برنامه هفتم سالانه میانگین نمرات، نیم نمره ارتقاء یابد تا مجموع معدل دانش آموزان هر ساله افزایش پیدا کند که درصددیم در طول برنامه هفتم این مهم را محقق کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha