به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، بوئینگ بهعنوان یکی از پیشگامان ساخت هواپیما و تجهیزات تجاری و نظامی، بخش کوچکی از کسبوکار خود را به برنامههای فضایی اختصاص داده است؛ اما این شرکت سابقهای طولانی در زمینهی پروازهای فضایی دارد و تلاشهایش در این عرصه، به زمان اعزام اولین آمریکاییها به فضا بازمیگردد. بااینحال، اقدامات بوئینگ برای تدام میراث فضاییاش اکنون زیر سوال رفته است.
کپسول استارلاینر بوئینگ بامداد یکشنبه به وقت ایران از ایستگاه فضایی بینالمللی جدا شد و با موفقیت روی زمین فرود آمد. استارلاینر سفر بازگشت خود را بدون دو فضانوردی انجام داد که سه ماه پیش با این فضاپیما به فضا رفته بودند؛ زیرا ناسا نگران بود که پیشرانههای معیوبی که پیش از پهلوگیری استارلاینر با ایستگاه دچار نقص شده بودند، ایمنی فضانوردانش را به خطر اندازند.
یک دهه پیش، ناسا، بوئینگ و اسپیس ایکس، رقیب تازهکار این شرکت را برای حملونقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بینالمللی انتخاب کرد. اسپیس ایکس از آن زمان تاکنون هفت مورد از این ماموریتها را انجام داده و قرار است فضانوردان استارلاینر را نیز که در فضا جاماندهاند، به زمین بیاورد؛ درحالیکه استارلاینر هنوز حتی یک ماموریت سرنشیندار موفق نیز انجام نداده و با بازنشستگی ایستگاه فضایی در سال ۲۰۳۰، زمان چندانی برایش باقی نمانده است.
شرکتی به رهبری ایلان ماسک که درطول چند سال گذشته، پرتابهای فضایی را به اتفاقی ارزان و مکرر تبدیل کرده است. بلو ارجین، شرکت متعلق به جف بزوس، بنیانگذار آمازون نیز از دیگر بازیگران خصوصی عرصهی فضا است. بااینحال، تنها چند شرکت مانند بوئینگ و اسپیس ایکس از نظر فنی و مالی قادر به حمایت از جاهطلبانهترین، گرانترین و دشوارترین پروژهها ناسا هستند.
برنامههایی فضایی، بهویژه زمانی که پای حملونقل انسان درمیان باشد، بسیار دشوار هستند. مشکلات غیرمنتظره و ضربالاجلهای ازدسترفته، اتفاقاتی رایج هستند که اغلب گریبانگیر بازیگران فضا میشوند.
منبع: ناسا
نظر شما