کد خبر 268918
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

ضرورت تغییر نگرش سنتی نسبت به مددجویان بهزیستی

ضرورت تغییر نگرش سنتی نسبت به مددجویان بهزیستی

رئیس اسبق سازمان بهزیستی معتقد است که دولت چهاردهم، بازسازی سازمان‌ها اجتماعی و حمایت‌گر را مورد بررسی مجدد قرار دهد، به این شکل می‌توان در دولت آینده چهره دیگری از مسائل رفاه اجتماعی را به منصه ظهور گذاشت.

غلامرضا انصاری، رئیس اسبق سازمان بهزیستی رئیس سازمان بهزیستی کشور، در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ در گفتگو با خبرنگار حیات، در خصوص این مساله گفت: این روزها که بحث انتخاب رئیس سازمان بهزیستی داغ است، باید توجه داشت که باید در حوزه اجتماعی با ایجاد یک رنسانس فکری، تغییر شرایط و ایجاد حرکت رو به جلو را در دستور کار دولت قرار داد. زیرا عملکردهای کنونی در سازمان‌های اجتماعی کشور از بینش های گذشته نشات گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه بی شک مشکلات معلولان امروز را نمی توان با چنین بینشی مورد پردازش قرار داد، افزود: در این اقدام باید مجموعه مصارف هزینه شده و اکثر سازمان های درگیر در این حوزه را مورد ارزیابی قرار داد. دولت باید به شکل جدید در پی تشکیل سازمان ملی رفاه اجتماعی باشد تا این سازمان مستقل و به شکل فراسازمانی در نهاد ریاست جمهوری شکل گرفته و همه دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در این حوزه با ادغام در سه حوزه امداد، خدمات بهزیستی، خدمات بیمه ای و ... به ساماندهی دیگر سازمان‌ها بپردازند.

رئیس اسبق سازمان بهزیستی رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در این اقدام باید بینش‌های گذشته را مورد بازنگری قرار داد و مطابق با شرایط کنونی به تغییرعملکردها همت گماشت.

ضرورت تغییر نگرش سنتی نسبت به مددجویان بهزیستی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه عملکرد بخش قابل توجهی از این سازمان ها مورد هم پوشانی قرار گرفته است و به این ترتیب برخی مددجویان به دلیل وجود شرایط نامناسب نمی توانند از خدمات این سازمان ها بهره مند شود. بنابراین ضرورت توجه به این امر در حوزه تغییرات اداری وجود دارد. دولت با این اقدام می‌تواند در قالب یک حرکت رو به جلو و مترقی در ادامه حیات خود بخشی از منابع موجود را در قالب الگوهای علمی و تخصصی در بخش‌های مختلف از جمله در امر قادرسازی جامعه معلولان و افراد نیازمند سازمان‌دهی کند، به گونه‌ای که سازمان‌ها بتوانند مددجویان را مستقل و توانمند در حوزه‌های مختلف تربیت کنند.

انصاری با تاکید براین موضوع که متاسفانه امروزه بخش قابل توجهی از افراد نیازمند کمک از سازمان‌های حمایت‌گر منتظر اخذ سرویس از سازمان مربوطه هستند و به نسبت سازمان‌های موجود نیز در پوشش دهی مددجویان با نارسایی‌های فراوان وسازمان‌های سنتی و فرسوده مواجه هستند، تصریح کرد: اگر دولت چهاردهم بازسازی سازمان‌ها اجتماعی و حمایتگر را مورد بررسی مجدد قرار دهد، به این شکل می‌توان در این دولت یک چهره دیگری از مسائل رفاه اجتماعی را به منصه ظهور گذاشت.

وی در ادامه تاکید کرد: این در حالی است که بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه در این سازمان‌ها همچون نشاط اجتماعی، سازمان دهی اجتماعی، سرمایه اجتماعی، رشد سازمان‌های مردم نهاد و... به هیچ عنوان مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس اسبق سازمان بهزیستی رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: با همکاری بین بخشی در معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان ملی رفاه اجتماعی می توان از ظرفیت‌های موجود در زمینه مناسب سازی و بهره‌گیری از ساخت و سازهای مناسب با همکاری دیگر بخش‌های دولتی بهره‌مند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha