به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ صنعت نمایش و ساخت آثار نمایشی و هنری در ایران بر اساس الگوهایی که در سینما و تلویزیون کشورهای صاحب سینما شکل گرفته است این روزها در حال تجربه و گذر از اتفاقاتی است که تکنولوژی روز بر مبنای آن استوار است. با اینکه صنعت نمایش خانگی یک پدیده نو ظهور در ایران به حساب میآید که آزمون و خطا در آن در مسیر رشد و توسعه شکل گرفته است؛ اما شاهد رشد چشمگیر شبکههای نمایش خانگی در برابر نمایش ملی هستیم.
به همین منظور، جبار آذین، منتقد سینما، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ در خصوص پیشرفت چشمگیر نمایش خانگی در مقابل تلویزیون، گفت: فعالیت مستمر جمعی از هنرمندان حرفهای و گروههای کمتوان که حاصل آن، یک، دو سریال خوش ساخت و دهها سریال ضعیف، بدون محتوا و فاقد استانداردهای سینمایی است، سبب شد تا عدهی زیادی از بازیگران درجه یک و دو به سرعت در تولیدات شبکه خانگی مشغول به کار باشند و بعضی تا پایان سال جاری قرارداد بازی در سه سریال و یک فیلم سینمایی را هم قرارداد ببندند و سر دیگران هم آنقدر گرم و شلوغ است که فرصت بازی در آثار سینمایی و تلویزیونی و تئاتری را ندارند.
وی با بیان اینکه نبود برخی محدودیتها و محرومیتها به وسعتی که در سینما و تلویزیون وجود دارد، در شبکه خانگی و پولهای درشت که معلوم نیست منشا برخی از آنها از کجاست، باعث گرمی بازار هنر پیشهها شده است؛ خاطرنشان کرد: این روند پر کاری و پارو کردن پول، شرایط بدی را به سینمای بیمار و یتیم کشور تحمیل کرده است، به گونهای که چند پروژه سینمایی که برای تولید از ارشاد، ممیزی و تهیه سرمایه عبور کردهاند، در گردنه شبکه خانگی گرفتار و با مشکل نبود بازیگر روبرو شده است.
این رخداد سه مساله مهم را یادآور می شود
منتقد سینما نخستین علت حضور بازیگران در نمایش خانگی را اینگونه تشریح کرد: به جز بازیگرانی که به دلیل نگاههای خشک، انحصارگرایی و اتهامهای سلیقهای، اجازه فعالیت در سینما، تلویزیون و شبکه خانگی را ندارند؛ هنر پیشههایی که درجه یک و دو نیستند، سایر بازیگران دیگر نه فقط بیکار نیستند که به یمن سرمایه سالاری شبکه خانگی، امروز در کنار پول و ملک داران ایستادهاند.
وی ادامه داد: برای اغلب بازیگرانی که خود را به نمایش خانگی محدود کردند، شبکه خانگی و تولیدکنندگان، این مسئله که آیا آنچه تولید می کنند با فرهنگ و سلیقه مردم همخوانی دارد یا نه زیاد مهم نیست، همین قدر که از روی آثار درجه چندم عاشقانه و سراسر خشونت ماهوارهها و تلویزیونهای خارجی کپی شده باشد، کافی است.
آذین سومین علت حضور چشمگیر بازیگران در نمایش خانگی را مطرح کرد: حرکت غیر شفاف تولیدی و مالی شبکه خانگی، گرچه به ظاهر دست گروهی از هنرمندان را گرفت و آنها را از بیکاری نجات داد، اما در خاموشی چراغ سینما سهیم است؛ وقتی یک تهیه کننده یا کارگردان به سراغ بازیگران خاصی میرود، آنها میگویند، وقت ندارند و شبکه خانگی پول بیشتر میدهد و تیغ ارشاد هم بالای سر آن نیست، هر چند در این عرصه هم ممیزیهای ساتراپی کار کرد دارد، اما برای ما مهم نیست، مهم کسب درآمد و بیکار نبودن است.
وی با بیان اینکه با این وصف، باید افزون بر انواع فقرهای مادی، معنوی و مدیریتی سینما، فقر بازیگر را هم افزود، اضافه کرد: نکته دیگر اینکه، اگر اغلب بازیگران و عدهی زیادی از هنرمندان برای فعالیت به شبکه خانگی روی آوردهاند، این امر دلیل بر موفقیت شبکه خانگی نیست.
یک واقعه جالب در شمال ایران!
این منتقد سینما در پایان گفت: اگر خدا قسمت کرد و به شمال کشور مسافرت کردید، در یکی از شهرهای شهیر بین راه، مجتمعی را خواهید دید که روی آن، تصاویر بزرگ دو سلبریتی نصب شده است، پرس وجوها نشان داد که، سرمایهداران آن مجتمع، برای رضای خدا به یکی از سلبریتیها دو واحد و به دیگری یک واحد آپارتمان لاکچری هدیه کردهاند تا در عوض آنها اجازه دهند از تصاویرشان برای جلب مشتری و فروش آپارتمانها استفاده شود.
خبرنگار: سما پالوده
انتهای پیام/
نظر شما