کد خبر 268690
۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷

حجت‌الاسلام نظیف در گفتگو با «حیات»: 

چرا امام رضا (ع)، امام رئوف خوانده می‌شود/ علت غربت امام رضا (ع) چه بود؟

چرا امام رضا (ع)، امام رئوف خوانده می‌شود/ علت غربت امام رضا (ع) چه بود؟

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام رضا (ع) بسیار زیاد به افراد مختلف جامعه مهربانی و شفقت داشتند و حتی در حق آن افرادی که به ایشان بدی کرده یا ناسزا می‌گفتند، صبور بودند.

حجت الاسلام مسعود نظیف استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات درباره علت لقب رأفت امام رضا (ع) در میان ائمه گفت: مقام رأفت و لقب رئوف بودن امام رضا (ع) به پنج دلایل است؛ اول اینکه ایشان بسیار زیاد به افراد مختلف جامعه مهربانی و شفقت داشتند و حتی در حق آن افرادی که به ایشان بدی کرده یا ناسزا می‌گفتند، صبور بودند و در مقابل ناسزا گفتن ها عفو و گذشت داشتند این وجه اول بود. 

وی ادامه داد: وجه دوم به این دلیل است که میگویند حضرت نسبت به مذاهب و ادیان مختلف بسیار مهربان بودند در زمان ایشان مناظرات زیادی میان بزرگان ادیان و حضرت رضا (ع) انجام میشد و گاهی پیش می آمد این افراد به امام هشتم توهین میکردند اما ایشان در مقابل آن توهین ها گذشت میکردند و علی رغم اینکه امام رضا (ع) در مناظراتشان موفق شده بودند، صبور بوده و مهربانی میکردند و هدایایی به این بزرگان ادیان که در مباحث علمی مغلوب شده بودند، تقدیم میکردند، آنان را به منزلشان دعوت کرده، از آنان پذیرایی می‌کردند و تا خروجی شهر نیز آن افراد را بدرقه میکردند.

حجت الاسلام نظیف اظهار کرد: دلیل سومی که به امام رضا (ع) لقب رأفت داده اند این است که حضرت به سایر موجودات عالم نیز مهربانی داشتند و آن داستان معروف ضمانت حضرت برای آهو و پناه آوردن یک شتر و کبوتری که ماری به خانه اش حمله کرده بود؛ دلیل این است. دلیل بعد برای رأفت ایشان این است که امام رضا (ع) از رنج و مشقات دیگران هم بسیار ناراحت میشدند و بسیار به دنبال رفع مشکلات و ناراحتی افراد بودند. 

وی افزود: وجه اخری که برای رأفت امام رضا (ع) ذکر شده این است که ایشان واسطه ای برای جلب رحمت خدا برای گناهکاران است، آن باب که خداوند اشاره میکند «یا ایها الذین آمنو انقو الله و ابتغو الیه الوسیله» حضرت وسیله ای برای جلب رحمت خداوند برای گناهکاران است.

حجت الاسلام نظیف همچنین درباره علت اینکه چرا امام رضا (ع) را غریب الغربا میخوانند، گفت: وجه اول به سبب دوری حضرت رضا (ع) از خانواده خود است که وقتی حضرت به واسطه ظلم و جور عباسی تصمیم گرفتند از خانه و کاشانه خود دور شوند ایشان همه را جمع کرده، امر کردند برایش گریه کنند و فرمودند من آن مسافری هستم که امید بازگشت برای من وجود ندارد، زمان تشییع پیکر ایشان نیز خانواده اش کنار تابوت نبودند.

کارشناس مسایل دینی افزود: دومین دلیل نیز جدا شدن از محل تولد خود و محل قبر حضرت پیامبر (ص) است. سومین دلیل این بود که در زمان خودشان هم میان مردم و برخی از شیعیان غریب بودن زمانی که ولایت عهدی را قبول کرد حتی برخی شیعیان نیز ایشان را همراهی نکردند. 

وی در پایان با ذکر حدیثی از امام هشتم (ع) تشریح کرد: امام رضا (ع) فرمودند، هرکسی مرا زیارت کند در حالی که من در غربت هستم در سه زمان به او یاری می‌رسانم؛ اول در لحظه جان دادن، دوم لحظه عبور از پل صراط و سوم نیز موقع حساب و کتاب قیامت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha