کد خبر 268507
۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰

مشورت کنید و آگاهانه تصمیم بگیرید؛

داوطلبانی که قصد انتخاب رشته کنند؛ بخوانند

داوطلبانی که قصد انتخاب رشته کنند؛ بخوانند

انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری که از چهارشنبه ۱۴ شهریور آغاز می‌شود، با توجه به محدودیت زمان تمدید نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، حوالی غروب روز جمعه بعد از مدت‌ها انتظار داوطلبان کنکور و خانواده‌هایشان، سرانجام نتایج اولیه کنکور سراسری اعلام شد و رتبه‌های برتر هر رشته مشخص شدند.

 باتوجه‌به اعلام نتایج اولیه کنکور و نزدیک بودن شروع سال تحصیلی، به گفته عبدالرسول پورعباس، سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، دفترچه انتخاب رشته برای داوطلبان روز یکشنبه ۱۱ شهریور در وبگاه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر می‌شود.

 پروسه انتخاب رشته یکی از مراحل مهم زندگی هر فردی است که در آزمون سراسری شرکت کرده و روزها و ماه‌های زیادی را برای رسیدن به اهدافی که در سر داشته، تلاش کرده است. از همین جهت، دقت در انتخاب رشته و توجه به برخی نکات تأثیرگذار در نتیجه انتخاب رشته از اهمیت بالایی برخوردار است.

 درنظرگرفتن دو معیار انگیزه و علاقه و توجه به آن‌ها می‌تواند تا حدود زیادی در انتخاب‌های فرد برای ورود به دانشگاه و رقم‌زدن ادامه زندگی خود مؤثر باشد.

 علاوه بر علاقه و انگیزه که پیش‌تر به آن اشاره شد، داوطلبان لازم است موارد دیگری چون استعداد، توان علمی، توان پرداخت شهریه، احتمال دورشدن از خانواده را در نظر داشته باشند تا انتخاب رشته‌ای که انجام می‌دهند برایشان پشیمانی به همراه نداشته باشد.

 در انتخاب رشته‌های خاص به استعدادها و توانایی علمی خویش توجه کنید. هر رشته‌ای نیازمند برخی استعدادها و توانایی‌ها است، برخی از این استعدادها توانایی ذهنی و حل مسائل است؛ مانند رشته‌های مرتبط با ریاضی و فیزیک و برخی توان فن بیان و سخنوری می‌طلبد؛ مانند وکالت. همه افراد در همه زمینه‌ها توانایی ندارند و هر شخص باید استعدادهای خود را تا حدودی بشناسد.

 دقت داشته باشید مسئله مادی و آینده شغلی رشته‌ای که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. چنانچه شغلی را که انتخاب نموده‌اید بازار کار نداشته باشد یا درآمد حاصل از آن بسیار کم باشد بهتر است به سراغ آن نروید.

 توجه داشته باشید معمولاً توصیه مشاوران تحصیلی این است که تاحدامکان در شهر خودتان تحصیل کنید، به‌ویژه اگر شهر شما یک شهر دانشگاهی است، تحصیل در شهر خودتان را به شهرهای دیگر ترجیح دهید.

 در مورد تحصیل در شهرهای دیگر حتماً با پدر و مادرتان مشورت کنید و به‌راحتی در مورد رفتن به شهرهای دیگر تصمیم نگیرید. امتیازات زندگی در کنار خانواده و مشکلات رفتن به شهرهای دیگر را دقیق بررسی کنید و با دانشجویانی که این مورد را تجربه کرده‌اند گفت‌وگو کنید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

 باید رشته محل‌هایی که انتخاب می‌کنید را به سه دسته خوش‌بینانه، واقع‌بینانه و کف قابل‌قبول تقسیم‌بندی کنید. رشته محل‌های خوش‌بینانه، آن‌هایی هستند که احتمال قبولی شما صفر یا خیلی کم است ولی می‌توانید شانس خود را در این باره امتحان کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha