کد خبر 268242
۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰

یادداشت/

مقصر افزایش هاری، شهرداری‌ها و سازمان دامپزشکی هستند

مقصر افزایش هاری، شهرداری‌ها و سازمان دامپزشکی هستند

کلاف سردرگم مدیریت حیوانات شهری، سال‌هاست که در کشور ما بین مدیران متولی امر دست‌به‌دست می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، فرزاد علیزاده، کارشناس علوم و مهندسی محیط‌زیست: ازآنجائی‌که در این مورد نیز همچون موارد متعدد دیگر تجربیات و دستورالعمل‌های بین‌المللی برای ما اهمیتی نداشته است شهرداری‌های سراسر کشور، مشغول حذف فیزیکی سگ‌ها از محیط‌های شهری و روستائی بوده‌اند و سازمان دامپزشکی نیز که متولی امر کنترل و پیشگیری از هاری از طریق واکسیناسیون گسترده  سگ‌ها بوده است از بدیهی‌ترین وظیفة خود دراین‌خصوص سرباز زده است.

در حال حاضر شهرداری‌های سراسر کشور بر اساس یک ماده ی قانونی مصوب سال ۱۳۳۴ شمسی موظف شده اند حیوانات بلاصاحب را جمع آوری کنند. امری که به حذف فیزیکی سگ‌ها و در نتیجه جایگزینی جمعیت و افزایش گزشها و بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ‌ها منجر شده است.

در شهرها شهرداری‌ها و در روستاها دهیاری‌ها ،  بر اساس دستورالعملی که توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور تنظیم و ابلاغ شده است موظف به جمع‌آوری و نگهداری سگ‌ها در پناهگاه سگ‌های بلاصاحب هستند روندی پرهزینه و ناکارآمد که فاقد پشتوانة علمی و عملی است.

بر همین اساس شیوه نامه ای در سال ۱۴۰۱ بدون توجه به دستورالعمل‌های به‌روز علمی، جهانی  و نظر کارشناسان و توافقات و تفاهمات  انجام شده در جلسات متعدد کارگروه ملی مدیریت سگ‌های بلاصاحب ، توسط مدیرکل وقت خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ، ابلاغ شد  همین دستورالعمل ابلاغی مسبب بروز اتفاقاتی شده است که امروزه شاهدش هستیم ، اتفاقاتی نظیر  افزایش هاری و افزایش گزش توسط س‌گها.

هرچند طی سال گذشته مدیریت جدید در این سازمان با نظر کارشناسان مربوطه و راهکارهای موفق علمی و بین‌المللی  بالاخره موفق به تهیه دستورالعملی جامع در خصوص مدیریت حیوانات شهری شده است؛ اما سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور تاکنون بر اساس برخی ملاحظات از ابلاغ آن خودداری کرده است.

اما چرا جمع‌آوری سگ‌ها موجب افزایش گزش و افزایش خشونت در سگ‌ها می‌شود؟

برای مثال شهرداری اهواز مانند بسیاری از شهرهای دیگر هرسال بر تعداد اکیپ‌های زنده‌گیری خود افزود، طی یکی دوساله گذشته نیز بر اساس دستور دادستان‌های بسیاری از شهرها کشتار و حذف فیزیکی سگ‌ها در دستور کار قرار گرفته است؛ این کشتار شامل سگ‌های عقیم شده و پلاک‌گذاری شده نیز شده است. اما چرا جمعیت سگ‌های بلاصاحب کمتر نمی‌شود؟

تجربیات فراوان جهانی  ثابت کرده است در هنگام جمع‌آوری و یا حتی کشتار سگ‌ها با گلوله در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها ۶۰ درصد از جمعیت حذف می‌شوند این سگ‌های  حذف شده سگ‌هایی هستند که به‌اصطلاح دستی‌تر و آرام‌تر بوده و نسبت به انسان‌ها احساس امنیت می‌کنند، ۴۰ درصد باقیمانده که اتفاقاً سگ‌های، جسورتر و پرخاشگر هستند به مناطق غیرقابل‌دسترس فرار می‌کنند و پس از مدتی به منطقه قبلی بازگشته و در مدت کوتاهی زادوولد کرده و جایگزین جمعیت قبلی می‌شوند از سوی دیگر زادوولد سگ‌های صاحب‌دار (گله و نگهبان) که در طبیعت رها شده‌اند نیز به جمعیت فوق افزوده می‌شوند.

بر اساس رفتارشناسی سگ‌های پرسه‌زن، بیشترین  پرخاشگری و دعوای سگ‌ها بر سر قلمرو، جفت‌یابی و منابع غذایی اتفاق می‌افتد در حالی است که می‌توانستیم با عقیم‌سازی، واکسیناسیون و غذارسانی مسئولانه، رفتار و جمعیت سگ‌های پرسه‌زن در یک منطقه را مدیریت و از پرخاشگری آنها جلوگیری کنیم با این روش و تداوم آن، جمعیت سگ‌های پرسه‌زن در عرض ۳ الی ۵ سال کاملاً مدیریت می‌شود و کمتر از ۲ سال تلفات حاصل از هاری و بیماری‌های مشترک به صفر می‌رسد.

نتایج پژوهش‌ها و مستندات علمی  نشان داده است که واکسیناسیون گسترده سگ‌ها (هفتاد درصد تمامی سگ‌ها) به‌صورت مستمر، بهترین راهکار برای کنترل هاری ایجاد شده به‌واسطه سگ‌هاست و دراین‌خصوص حذف سگ‌ها به‌هیچ‌وجه منجر به کاهش هاری نخواهد شد.

به نظر می‌رسد حفاظت از جان انسان‌ها، بهداشت عمومی جامعه، حفاظت از حقوق حیوانات که سازمان‌های تخصصی کشورمان من‌جمله سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی متعهد به انجام آنها هستند در پایین‌ترین درجه اهمیت قرار گرفته است و سلیقه ی مدیران متولی امر بر سلامت شهروندان ارجحیت دارد.

در نتیجه این گفته که افزایش گزش‌ها و هاری ارتباط مستقیم با رفتار و عملکرد سازمان دامپزشکی و شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دارد موضوع عجیبی نیست.

و اگر این امر به‌درستی مدیریت نشود، در آینده‌ای نه‌چندان دور در سایه همین بی‌تدبیری‌ها تعارضات بین جوامع انسانی و سگ‌های بلاصاحب  تبدیل به فاجعه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha