کد خبر 268007
۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

خشکی مفصل شانه از عوارض شایع جراحی سرطان سینه

خشکی مفصل شانه از عوارض شایع جراحی سرطان سینه

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، خشکی مفصل شانه را یکی از عوارض شایع در بیماران پس از جراحی سرطان سینه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، معصومه بیات، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، خشکی مفصل شانه را یکی از عوارض شایع در بیماران پس از جراحی سرطان پستان عنوان کرد و گفت: با انجام ورزش‌های اصلاحی می‌توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد.

وی، علت این عارضه را کاهش دامنه حرکتی مفصل شانه پس از جراحی در بیماران مبتلا به سرطان پستان برشمرد و یادآور شد که بیمار با انجام ورزش‌های مناسب می‌تواند باعث اصلاح دامنه حرکتی این مفصل شود.

آموزش چند حرکت ورزشی

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ضمن آموزش چند ورزش و حرکت اصلاحی تاکید کرد: بیمار با انجام این حرکات و ورزش‌ها می‌تواند از خشکی مفصل شانه سمت مبتلای خود جلوگیری کند.

به گفته وی، برای انجام ورزش اول ابتدا فرد باید به جلو خم شده و دست مبتلا را آویزان کند. سپس به آرامی از جهات مختلف (چپ به راست، جلو به عقب و بالعکس و دورانی) دست خود را حرکت دهد؛ در حرکت دورانی نیز ابتدا باید از دایره کوچک شروع کند و به تدریج دایره را بزرگ‌تر کند.

بیات با اشاره به حرکت اصلاحی دوم، همچنین گفت: در این حرکت فرد باید دست مبتلا را با دست دیگر گرفته و به سمت بالا هل دهد و تا حد قابل تحمل دست خود را به سمت بالا ببرد که ممکن است این حرکت درد داشته باشد. وقتی به ناحیه‌ای رسید که احساس درد داشت حدود ۱۰ ثانیه دست را در همان ناحیه نگه دارد و بعد پایین آورده و مجدد ورزش را انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha