کد خبر 267982
۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۲

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

هم‌پوشانی هنر و فرهنگ ایرانی در معماری/ خانه‌ها برای حفظ اصالت و هویت فرهنگ شهری مرمت شوند

هم‌پوشانی هنر و فرهنگ ایرانی در معماری/ خانه‌ها برای حفظ اصالت و هویت فرهنگ شهری مرمت شوند

یک کارشناس هنر و معماری با بیان اینکه سه مقوله هنر، فرهنگ ایرانی و معماری در هم تنیده و با هم هم‌پوشانی دارند؛ گفت: هر بنایی که شامل هنر، فرهنگ و معماری ایرانی باشد، چشم نوازتر و روح بخش‌تر جلوه کرده و ابدی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ معماری ایرانی دارای دانش بومی و پیشینه‌ای طولانی است و در طول تاریخ، همواره به عنوان یکی از عالی‌ترین بخش هنر ایران شناخته شده‌است. این معماری در دوره‌های هخامنشیان، پارت‌ها و ساسانیان برتر بوده‌است و در دوران اسلامی نیز برتری خود را حفظ کرد. این معماری در ایران کنونی و بخش‌هایی دیگر از باختر آسیا، قفقاز و آسیای میانه گسترش دارد.

به همین منظور محبوبه عشوریان، کارشناس هنر و معماری، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ در خصوص آشنایی‌ و شروع فعالیت‌هایش در حوزه هنر و معماری، گفت: بنده فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته ریاضی کاربردی گرایش تحقیق در عملیات هستم و سابقه تدریس ١۵ ساله در دانشگاه درمابین تدریس ریاضی که بسیار به آن علاقه دارم را در روزمه کاری‌ام دارم.

وی ادامه داد: همچنین علایق دیگرم که هنر بود را نیز دنبال کردم و در مقطع کارشناسی ارشد پژوهش هنر نیز فارغ التحصیل شدم و پژوهشی در رابطه با گره چینی ادامه دادم که در این مسیر مستلزم کسب اطلاعات دیگری در مورد بافت‌های تاریخی قبل از اسلام و دوره اسلامی و هنر معماری بود که بسیار جذاب و کاربردی است و باعث شد اکثر ابنیه‌ها را با دید علمی و آکادمیک نیز مورد بررسی قرار دهم.

هنر و معماری دارای چه محدودیت هایی است؟

این کارشناس هنر و معماری، با بیان اینکه در هنر و معماری هیچ محدودیتی وجود ندارد و تا بی‌نهایت در این دو، زیبایی ناب و خاص جای دارد که می‌تواند در تمامی ابعاد جلوه کند؛ افزود: در معماری بر حسب موقعیت مکانی شاید محدودیت‌هایی ایجاد شود برای مثال بهتر است در اجرا بیش‌تر از مصالح بوم آورد و محلی استفاده شود.

هم‌پوشانی هنر و فرهنگ ایرانی در معماری/ خانه‌ها برای حفظ اصالت و هویت فرهنگ شهری مرمت شوند

چگونه می توان بدون آسیب رساندن به فرهنگ بومی ایرانی خانه ها را بازسازی کرد؟

وی با اشاره به اینکه هدف از حفاظت، مرمت خانه‌ها، حفظ اصالت و هویت فرهنگی شهر، جلوگیری از تخریب تمامی مولفه‌های تاریخی و همچنین نمایش بخشی از هنر معماری ایران به شهروندان و آیندگان است؛ خاطرنشان کرد: چه زیباست که گوشه‌ای از قدمت کهن و تمدن ایران را به نمایش گذاشته شود و در آن میان خانه‌های تاریخی که نمادی از سابقه فرهنگی و تمدن زندگی اجتماعی بوده‌اند همچنان پابرجا و قابل رویت باشد، پس با مشورت با اساتید کاربلد و اهل فن می‌توان آسیب‌ها را به حداقل رساند.

عشوریان صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: هر پروژه اجرایی متناسب با هدف‌ها و فعالیت‌های مورد نیاز، از فضاها و قسمت‌های متعددی تشکیل می‌شود که دقت و مشورت در هر مورد باید اعمال شود و برحسب نیاز منطقه و منطبق بر فرهنگ جامعه باید صورت گیرد چون صنعت معماری ابتدا کاربردی است و باید فرهنگ محلی را در نظر بگیرد. در ضمن با استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید دیجیتالی می‌توان در تسریع اجرا و به حداقل رساندن خطاها کمک گرفت. 

هم‌پوشانی هنر و فرهنگ ایرانی در معماری/ خانه‌ها برای حفظ اصالت و هویت فرهنگ شهری مرمت شوند

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که نگاه شما به تلفیق هنر، فرهنگ ایرانی و معماری چیست؟؛ گفت: این سه مقوله در هم تنیده و با هم هم‌پوشانی دارند و هر بنایی که شامل هنر، فرهنگ و معماری ایرانی باشد چشم نوازتر، روح بخش‌تر جلوه کرده و ابدی است و این رابطه تنگاتنگ بین این سه، تأثیر به‌سزایی روی افراد جامعه خواهد داشت. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha