کد خبر 267880
۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱

یادداشت/

کریس رونالدو در قلعه حسن خان!

کریس رونالدو در قلعه حسن خان!

عدم وجود یک ورزشگاه مناسب برای میزبانی نمایندگان ایران در لیگ نخبگان آسیا برگ دیگری از سو مدیریت سران فوتبال ایران است که آبروی کشور را بار دیگر به مخاطره انداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ ورزش ایران به واسطه اهمیتی که برای مخاطبان و علاقه‌مندان پرشمارش دارد همیشه یک سوژه مهم برای سران کشور بوده و یکی از مباحث پرخبر در ایران محسوب می‌شود. در این بین فوتبال به واسطه محبوبیت بالایی که دارد مثل اکثر کشورهای دنیا در صدر توجهات قرار گرفته به همین دلیل گردش مالی بالایی را هم هر ساله در آن شاهد هستیم که این موضوع مخالفان خودش را هم دارد. با این اوصاف انتقادی که همیشه متوجه فوتبال ایران بوده، حیف و میل کردن این ارقام نجومی و ریختن آن در جیب بازیکنانی است که کیفیت و شایستگی دریافت این ارقام را ندارند و البته چند دلال و مدیربرنامه که از این جابجایی‌ها پول کلانی به جیب می‌زنند. باشگاه‌ها و مدیران عاملی که به فکر هزینه‌های یومیه هستند و با ترکاندن بمب‌های نقل و انتقالاتی قصد دارند میان هواداران خود را مدیران موجهی جلوه دهند و حاضر نیستند حتی گوشه‌ای از این هزینه‌های کلان را صرف بهبود زیرساخت‌های ورزشی و فراهم کردن موارد مهمی از جمله VAR کنند تا فدراسیون فوتبال چند سال درگیر ورود این تکنولوژی به کشور باشد.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که صرف حتی 5 درصد از هزینه سالیانه یک باشگاه برای ورود VAR به کشور می‌توانست چند سال زودتر این تکنولوژی را وارد کشور کند و این از لحاظ اقتصادی حتی به زیان خود باشگاه‌ها هم بوده است چرا که در چند فصل اخیر دیده‌ایم زحمات و هزینه‌ها و تلاش‌های یک فصل یک تیم با چند اشتباه داوری از بین می‌رود و سرنوشت قهرمانی لیگ برتر با یک سوت به راحتی جابجا می‌شود.

در کنار آن عدم قبول مسئولیت در فراهم کردن زیرساخت‌های ورزشی هم مشکلی است که هم باشگاه‌های مارا نشانه می‌رود و هم سو مدیریت سران فدراسیون فوتبال را به اثبات می‌رساند. همین سال گذشته بود که افتضاح کیفیت چمن ورزشگاه آزادی در شرایطی که بزرگان فوتبال دنیا از جمله کریس رونالدو در لباس النصر یا نیمار در لباس الهلال به تهران آمده بودند سوژه محافل خبری بین المللی شد و یک آبروریزی بین المللی را شاهد بودیم، تا جایی که حتی صدای شهید رئیسی به عنوان رئیس جمهور وقت هم بلند شد و عنوان کرد مردم ایران شایسته زیرساخت‌های ورزشی بهتری هستند و همان زمان دستور ساخت یک ورزشگاه مدرن در تهران را داد و کارهای اولیه آن هم انجام شد ولی این ورزشگاه به این زودی‌ها به بهره برداری نخواهد رسید.

حالا با گذشت یک سال در حالیکه انتظار می‌رفت سران فوتبال ایران از فاجعه سال گذشته درس بگیرند و در این یک سال عزم خودشان را برای بهبود اوضاع جزم کنند، به جایی رسیدیم که حتی شرایط سال گذشته هم برایمان فراهم نیست و دو تیم مطرح و پرطرفدار پایتخت برای میزبانی از تیم‌ها خانه به دوش هستند و هر هفته دنبال یک محل مناسب برای برگزاری بازی‌هایشان در یک شهر دیگر هستند و این خودش یک فاجعه بزرگ در فوتبال ایران محسوب می‌شود. این فاجعه البته جایی که پایش را به میادین فرامرزی مثل لیگ نخبگان آسیا باز می‌کند جنبه بین المللی هم پیدا خواهد کرد و در شرایطی که به زودی شاهد حضور دوباره بزرگان فوتبال دنیا و به دنبال آن توجهات رسانه‌های بین المللی به وضعیت فوتبال کشورمان هستیم، حتی همان ورزشگاه نصفه و نیمه آزادی با چمن تکه تکه و یا ورزشگاه نقش جهان اصفهان با کیفیت چمن متوسط را هم در اختیار نداریم و خود سران فوتبال ایران هم هنوز نمی‌دانند باید در کدام محل از بزرگان فوتبال آسیا میزبانی کنند.

روز گذشته عنوان شد هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قرار است در مشهد و در ورزشگاه امام رضا (ع) از حریفان آسیایی میزبانی کنند. ورزشگاهی که چند سالی است در آن بازی رسمی در سطح اول فوتبال کشور برگزار نشده و مشخص نیست میزان آمادگی و شرایط برگزاری بازی در آن چقدر است. از طرفی مشکلاتی که در مشهد وجود دارد یک بار پیش از این در بازی تیم ملی و در ورود بانوان به ورزشگاه خودش را نشان داد و اتفاقاتی در آن رقم خورد که فوتبال ما را تا آستانه تعلیق پیش برد و حالا با توجه به حساسیتی که AFC روی حضور بانوان دارد مشخص نیست میزبانی سرخابی‌ها در مشهد امکان پذیر باشد یا نه.

از طرف مقابل داوود رفعتی شب گذشته در صحبت‌های خودش عنوان کرد که اگر ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد شرایط میزبانی از استقلال و پرسپولیس در آسیا را نداشته باشد، ورزشگاه شهدای شهر قدس را به AFC معرفی خواهند کرد که این هم در نوع خودش عجیب و جالب توجه است.

اگرچه ورزشگاه شهدای شهر قدس زمین چمن مناسبی دارد و شاید تنها ایرادش در شرایط عادی کمبود ظرفیت سکوها باشد، ولی در جایی که بنا بر برگزاری یک بازی بین المللی در آن است وضعیت به مراتب فرق خواهد کرد و  در کنار آن حضور چهره‌های مطرحی مثل کریستیانو رونالدو مشکلات شدید امنیتی به وجود خواهد آورد که ورزشگاه شهدای شهر قدس که در شهر قدس تهران (قلعه‌ حسن خان سابق) واقع خواهد شد به هیچ وجه برای برگزاری این دیدار مناسب نیست و امکان برگزاری بازی‌های این چنینی در آنجا وجود ندارد.

سال گذشته و هنگام ورود رونالدو به تهران دیدیم که خیل عظیم جمعیت علاقه‌مند به او در مشایعت کردن اتوبوس حامل کاروان النصر از فرودگاه تا هتل اسپیناس پالاس تهران چه بی نظمی بزرگی به وجود آورد که در رسانه‌های جهانی تا مدت‌ها بازتاب داشت و حالا مشخص نیست مسئولان فدراسیون فوتبال با چه دیدگاه مدیریتی می‌خواهند در قلعه‌ حسن‌ خان از رونالدو و یارانش میزبانی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha