کد خبر 267746
۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸

یاددداشت سردبیر:

چشم طمع صداوسیما به دوربین‌های VAR/ حق پخش نمی‌دهند و دوربین هم نمی‌خرند

چشم طمع صداوسیما به دوربین‌های VAR/ حق پخش نمی‌دهند و دوربین هم نمی‌خرند

اظهارات شب گذشته مجری پرحاشیه فوتبال برتر نشان داد که صداوسیما برنامه‌ای برای خرید دوربین‌های جدید و با کیفیت جهت پخش مسابقات فوتبال ندارد.

به گزارش گروه ورزشی حیات، امیر عابد: کمک داور ویدیویی بعد از سالها وارد کشور شد و در ۴ بازی از دو هفته ابتدایی لیگ برتر مورد استفاده قرار گرفت. همین ۴ بازی کافی بود که هواداران تفاوت های فوتبال با VAR و بدون VAR را از نزدیک لمس کنند و دیگر مانند فصول گذشته افسوس نبود کمک داور ویدیویی را نخورند.

اما ماجرا بعد از پخش تلویزیونی و زنده مسابقات از صداوسیما وارد فاز دیگری شد. پخش نشدن صحنه آهسته لحظات حساس و مورد بحث داوری در حین برگزاری مسابقات و نمایش ندادن تصمیمات و خروجی کمک داور ویدیویی  خیلی زود این شائبه را ایجاد کرد که فدراسیون فوتبال ویدیو چک می‌کند و خبری از کمک داور ویدیویی نیست.

در این میان مجریان صداوسیما و مشخصا برنامه فوتبال برتر نیز به این موضوع دامن زدند و در اظهارات خود گفتند که کمک داور ویدیویی هم همین تصاویری که شما می‌بینید را در اختیار دارد و تصویر دیگری ندارد.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و شب گذشته کارشناسان برنامه فوتبال برتر با استناد به تصاویر نامشخص، تصمیمات داوری و کمک داور ویدیویی در یکی از دیدارهای لیگ برتر را زیر سوال بردند تا ترس فوتبال بدون VAR بار دیگر بر دل هوادار فوتبال بیفتد.

مدتهاست که بیش از نیمی از هواداران فوتبال عده ای را متهم به تلاش برای حذف VAR متهم می کنند و معتقدند که تمام تلاش ها برای حذف کمک داور ویدیویی حتی به شکل دست و پاشکسته است تا نتایج خارج از زمین رقم بخورد.

در میان این هیاهو اما تصاویری از اتاق کمک داور ویدیویی ورزشگاه یادگار امام تبریز منتشر شد که نشان می‌داد آنچه داوران بررسی می کنند بسیار متفاوت است با آنچه مخاطبان تلویزیونی می بینند. همین نکته کافی بود تا حواشی وار فاز دیگری شود و عده ای نوک پیکان انتقادها را به سمت صداوسیما بگیرند.

صداوسیمایی که جبلی به عنوان رییس آن سازمان پیشتر در گفتگو با حیات مدعی شده بود که خود این سازمان توانایی تامین کمک داور ویدیویی را دارد و نیاز به واردات نیست. او در حالی بیخبر از لزوم تاییدیه های فیفا بر کمک داور تولید صداوسیما تاکید کرد که بعد از گذشت چند ماه از آن مصاحبه و اعتراف به ناتوانی مراکز بیشتر استانها در پخش HD مسابقات ورزشی تلاشی برای رفع این مشکل نکرده است.

صداوسیما مدتهاست که برای عدم پرداخت حق پخش فوتبال مورد انتقاد است و این موضوع آنقدر حاد شد که فیفا تهدید به تعلیق فوتبال ایران کرده است اما با این وجود و با وجود درآمد چند هزار میلیاردی از تبلیغات قبل، حین، میان و بعد از مسابقات فوتبال و برنامه های غیر پخش مستقیم  حاضر نیست برای ارتقای کیفیت تصاویر تلویزیونی هزینه کند.

گواه این موضوع اظهارات شب گذشته میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر بود که با حالتی طلبکارانه به نماینده فدراسیون فوتبال گفت: چرا برای افزایش تعداد دوربین ها و خرید دوربین اقدام نمی‌کنید؟ منتظرید صداوسیما دوربین بخرد؟

همین اظهارات کافی بود تا از اختلافی عمیق میان فدراسیون فوتبال و صداوسیما پرده برداری شود. اختلافی که گرچه دو طرف به ظاهر آن را تکذیب می‌کنند اما واقعیت و نشانه ها چیز دیگری می‌گوید.

در تمام دنیا تجهیز وزرشگاه به دوربین های فیلمبرداری و خرید تجهیزات پخش زنده با پخش کننده مسابقات است و آنها در رقابت با یکدیگر و با ارائه پیشنهادات مالی بهتر و پخش باکیفیت تر نسبت به یکدیگر مجوز پخش مسابقات را دریافت می کنند، موضوعی که متاسفانه در کشور ما وجود ندارد و انحصار صداوسیما مانع درآمدزایی فوتبال و همینطور لذت بردن هوادان از دیدن مسابقات فوتبال شده است.  مسلم آن است که با افزایش تعداد دوربین ها و ارتقای کیفیت آنها مشکلات کمک داور ویدیویی نیز حل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha