کد خبر 267716
۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

قنادباشی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد:

عملیات حزب الله مرکز تروریست‌ها را به جهان معرفی کرد/ انتقام‌ ایران شرایط ذهنی اسرائیل را بهم ریخته است

عملیات حزب الله مرکز تروریست‌ها را به جهان معرفی کرد/ انتقام‌ ایران شرایط ذهنی اسرائیل را بهم ریخته است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حزب الله با نشانه رفتن مرکز اطلاعاتی موساد و سازمان‌های دیگر مثل سازمان اطلاعاتی صهیونیست‌ها در واقع به جهان مرکز تصمیم گیری ترورها و تروریسم واقعی را معرفی کرد که بسیار اهمیت دارد.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ درمورد پیام راهبردی عملیات پهپادی حزب الله اظهار کرد:  پیام این عملیات  در مرحله اول پاسخ به جنایات عملیات ترور صهیونیست‌ها در لبنان است و از نظر ارزش نظامی بالاترین ارزش نظامی را دارد .به دلیل اینکه توانسته است بسیاری از سدهای دفاعی صهیونیست‌ها را خنثی کند و به اهداف تعیین شده‌ اصابت کند.

قنادباشی بیان کرد: انتخاب مکان و زمان در این عملیات بسیار هوشمندانه صورت گرفت، زمان از یک طرف بر مذاکرات تاثیر بگذارد از طرفی دیگر در یک شرایطی که صهیونیست‌ها در ضعیف‌ترین حالت خود هستند و این یک ضربه‌ای بر پیکر آن‌ها وارد شد. 

وی افزود: تاثیراتی این عملیات فقط تاثیرات نظامی نیست بلکه چندین تاثیر مختلفی دارد، ابتدا اینکه یک ضربه بر پیکر سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل بود، از دو جهت یکی اینکه آن‌ها نتوانستند این عملیات را به گونه‌ای که انجام شد پیش بینی کنند یا حتی بر اساس آن تدارک دفاعی تعیین کنند و نکته دیگر با نشانه رفتن مرکز اطلاعاتی موساد و سازمان‌های دیگر مثل سازمان اطلاعاتی صهیونیست‌ها در واقع به جهان مرکز تصمیم گیری ترورها و تروریسم واقعی را معرفی می‌کند و این بسیار اهمیت دارد.یعنی نوعی یک پیامی دارد که اگر جهان در درصدد یافتن تروریست است این مرکزهایی که در اسرائیل وجود دارد، مرکزهای اصلی تروریست هستند.

این کارشناس مسائل بین المللی تاکید کرد: حزب الله در این عملیات اثبات کرد که واقعا درصدد مجازات مقصران اصلی است و بسیار کوشش کرد تا غیر نظامیان آسیب نبینند. که این در معرفی حزب الله لبنان بسیار خوب است. یعنی هر کسی می‌گوید حزب الله با این قدرت بزرگ و سنگین موشکی، پهپادی و نظامی که در اختیار دارد. زمانی که وقت مجازات می‌رسد تلاش می‌کند که حتی یک غیر نظامی هم آسیب نبیند و حتی تاسیسات شهری را که ممکن است شهروندان در مضیقه قرار دهد  را باز مورد حمله قرار نمی‌دهد. که این هم باز یک به معرفی حزب الله از خود به جهان است.

قنادباشی تاکید کرد: یعنی حزب‌الله دو معرفی در این عملیات دارد یکی معرفی تروریست‌ها که جمع شدند در این لانه‌ها که باید تخریب شود و دیگر اینکه حزب الله لبنان و جبهه مقاومت علاقمند نیستند حتی یک نفر غیر نظامی آسیب ببیند و حتی تاسیسات شهری که ممکن است شهروندان در فشار قرار گیرند مثل خطوط نفت را هدف قرار نمی‌دهد.

 وی افزود: جنبه تبلیغات این عملیات خیلی بیشتر از جنبه نظامی آن بود. کسانی که در دنیا اخبار مقاومت را دنبال می‌کنند زمانی که می‌شنوند.حتی در انتقام کوشش می‌کند تا ضرباتی به غیرنظامیان وارد نشود.تحسین و همراهی بیشتری می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی تصریح کرد: اگر عملیات پهپادی را با جنگ 33 روزه مقایسه کنیم که در ۲۰۰۵ واقع شد، در جنگ ۳۳ روزه حزب الله از نظر قدرت نظامی بسیار قدرت کمتر و موشک‌های کمتری در اختیار داشت .اصلا پهپاد به معنی آن چیزی که اکنون می بینیم نداشتند و اکنون بیشترین موشک ها با بالاترین بردها را دارند.

قنادباشی گفت: شاید گفته می‌شود حزب الله بزرگترین گروه موشکی جهان و پهپادی پیشرفته‌ رادار گریز غیرقابل رصد را در اختیار دارد. که این نشان می‌دهد. اگر او در جنگ ۳۳ روزه توانست اکنون به مراتب قدرتمندتر شده است.اسرائیلی‌ها اکنون ۱۱ ماه است که خسته این جنگ فرسایشی هستند و در باتلاق غزه گیر افتادند و الان ارتش آن‌ها خسته و سیستم اطلاعاتی شان به دلیل جنگ بهم ریخته است و موقعیت جهانی بسیار بدی دارند. یعنی در جنگ 33 روزه اینگونه مورد تنفر و تحقیر جهان نبودند.

وی ادامه داد: برعکس حزب الله که به نفع مردم فلسطین و کودکان غزه به صحنه آمده است. آن زمان مورد تحسین جهانی نبود و این مقایسه نیز می تواند کمک کند تا بفهمیم که اسرائیل اکنون در چه موقعیتی قرار دارد.

قنادباشی با اشاره به اینکه عملیات پهپادی حزب الله اثری بر پاسخ انتقام جویانه ایران نخواهد داشت گفت: این عملیات آسیب پذیری صهیونیست‌ها را اثابت کرد و ایران به مراتب بهتر و قویتر می‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند.لذا  اعتماد نفسی که در ما شکل گرفته است برای انتقام، به شرایط ذهنی صهیونیست‌ها ضربه میزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha