کد خبر 267566
۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵

زارعی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد:

مذاکرات دوحه آتش بس در غزه را دنبال نمی‌کرد/ هدف تاخیر در پاسخ ایران به اسرئیل بود

مذاکرات دوحه آتش بس در غزه را دنبال نمی‌کرد/ هدف تاخیر در پاسخ ایران به اسرئیل بود

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی گفت: اساساً اراده‌ای برای اینکه مذاکرات در دوحه به نتیجه برسد وجود نداشت و هدف ثانوی که تاخیر در پاسخ ایران به اسرائیل بود، را دنبال می‌کرد.

سعدالله زارعی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات، درمورد مذاکرات  دوحه برای آتش بس در غزه اظهار کرد: مذاکرات آتش بس سه جانبه بین آمریکا، قطر و مصر در دوحه به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

زارعی بیان کرد: روی ادامه مذاکرات در قاهره یک تفاهمی صورت گرفته که البته آن نیز موضوعی نیست که به اصطلاح خیلی زحمت داشته باشد، چون اساساً طی ۱۰ ماه گذشته این مذاکرات همواره در دوحه و قاهره استمرار پیدا کرد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که مذاکرات دوحه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

وی افزود: اما سوالی که مطرحه این است که آیا قرار بوده این مذاکرات به نتیجه‌ برسد و نرسیده یا اساساً مذاکرات روزهای اخیر در دوحه با هدف دیگری دنبال شده است و بایستی از منظر آن هدف، گفتگوهای دوحه را مور تجزیه و تحلیل قرار داد.

زارعی ادامه داد: وقتی روند گفتگوها را مرور می‌کنیم،می‌بینیم که مسئله اساسی در بن‌بست مذاکرات قبلی اصرار رژیم اسرائیل بر حفظ محور نتزاریم که مانع تردد آزاد ساکنان غزه به بخش‌های شمالی و جنوبی این باریکه می‌شود و همینطور حفظ محور فیلادلفیا در دست رژیم صهیونیستی است که مانع هر نوع ارتباط غزه با جهان خارج می‌شود و ارتباطات ساکنان غزه را کاملاً در کنترل اسرائیل قرار می‌دهد. این دو مسئله ،موضوع اصلی مذاکرات که مشهور به مذاکرات طرح بایدن بود،که با بن‌بست مواجه شد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: علیرغمی که فلسطینی‌ها برای رسیدن به آتش بس از بیشتر اصول و شروط خود پایین‌تر آمدند و همراهی نشان دادند تا بلکه آتش بس برقرار شود. اما مجددا رژیم صهیونیستی روی اینکه باید محورهای نتزاریم و فیلادلفیا را در کنترل داشته باشد اصرار کرد و درنهایت مذاکرات آتش بس به جایی نرسید.

زارعی تاکید کرد: آمریکایی‌ها اراده‌ای نداشتند بر اینکه اسرائیل را وادار کنند تا بپذیرد بعد از آتش بس و طی یک فرمول و جدول زمانی این دو نقطه مهم را تخلیه و غزه را به ساکنان آن واگذار کند بنابراین می‌توانیم بگوییم اساساً اراده‌ای برای اینکه مذاکرات در دوحه به نتیجه برسد وجود نداشت و هدف ثانوی را دنبال می‌کردند.

وی افزود: هدف ثانوی این بود که ایران را وادار به تأخیر کنند با توجه به حادثه‌ای که در تهران علیه تمامیت ارضی و امنیت کشور و جان مهمان عزیز ما پیش آمد و مشخص بود که ایران پاسخ خواهد داد برای اینکه ایران را در یک فضای عدم پاسخ قرار دهند. مسئله مذاکرات آتش بس را که یکی از اهداف جمهوری اسلامی در پیگیری‌های پرونده فلسطین طی این ده ماه بوده را پیش کشیدند.

زارعی در مورد وضعیت کنونی اسرائیل در منطقه گفت: در طول ماه‌های اخیر یعنی دو سه ماه گذشته سیاست اسرائیلی‌ها مبتنی بر توسعه دامنه تنش در سطح منطقه بوده با این هدف که بتواند موقعیت از دست رفته ۷ اکتبر سال گذشته را به نوعی احیا کند، فلذا ما شاهد جنایت‌های پی در پی علیه ساکنان غزه،مردم کرانه، علیه عراق، یمن و جمهوری اسلامی ایران بودیم.

وی افزود: همه این‌ها یک چیزی را به ما یادآوری می‌کند و آن ضرورت ریشه کن شدن این رژیم است. باید سرطان ناامنی و تروریسم در منطقه را از بین برد و به صورت اساسی امنیت را در همکاری بین کشورهای منطقه نهادینه کرد.

زارعی عنوان کرد: بنابراین منطقه ما در یک وضعیت خطرناک قرار گرفته و اگر چنانچه تلاشی برای مهار جنایات اسرائیل صورت نگیرد هر روز شاهد گسترش تنش خواهیم بود.مسلماً دامنه تنش به اردن و ترکیه و کشورهای ساحل آفریقا خواهد رسید.

این تحلیلگر مسائل بین المللی اظهار کرد: این حیوان زخمی وحشی برای اینکه بتواند به حیات خود ادامه دهد. به محیط اطراف خود حمله ور خواهد شد منتها به این معنا نیست که اسرائیلی‌ها آنچه در ذهن شان می‌گذرد را می‌توانند محقق کنند و در نهایت چارچوب‌های امنیتی منطقه‌ای را مطابق با منافع خود تنظیم کنند. و از فشار بین المللی هم بتوانند استفاده کنند.

زارحی یادآور شد: اکنون فضای بین‌المللی مبتنی بر تحقیر اسرائیل است و اسرائیل را پرستیژ سابق را ندارند و لذا قادر به استفاده مطلوب به نفع خود نیستند در عین حال این موجود نیمه جان، زخمی که بنیاد و فطرت او بر شرارت بنا شده تا هر وقت زنده باشد شرارت‌هایی در عین ناتوانی علیه کشورهای منطقه انجام می‌دهد و باید روی این زمینه دقت کافی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha