کد خبر 267436
۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۵

«حیات» در گفتگویی بررسی کرد؛

هزار توی تحقق آرزوی در آغوش گرفتن فرزندخوانده

هزار توی تحقق آرزوی در آغوش گرفتن فرزندخوانده

یک فعال حقوق کودکان معتقد است که با اجرا و تسهیل شرایط فرزندخواندگی از سوی بهزیستی و مجلس، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های این حوزه کاهش پیدا خواهد کرد.

مونیکا نادی، فعال حقوق کودک، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، در رابطه با این موضوع که تسهیل شرایط فرزندخواندگی از سوی بهزیستی تا چه اندازه می‌تواند راه های غیرقانونی را مسدود کند، گفت: با توجه به افزایش آمار مثبت سازمان بهزیستی درباره شمار فرزند خواندگی‌ها باید دانست که فرزندخواندگی‌ها خارج از چرخه و روند قانونی همچنان قابل توجه است. اغلب متقاضیان به‌دلیل سختگیری‌های ضروری قانون‌گذار به سمت راه‌های غیرقانونی فرزندخواندگی سوق پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد به‌دلیل تعجیل در گرفتن سرپرستی کودکان ترجیح می‌دهند برخلاف قوانین حرکت کنند، افزود: این گروه بعضا مدعی این هستند که از نظر قانونی شرایط لازم را ندارند و روند سختگیرانه و بعضا طولانی قانونی را بهانه اقدامات غیرقانونی خود می‌دانند. این در حالی است که قانون حاکم بر این موضوع، تسهیلات بسیاری برای متقاضیان قائل شده است.

این فعال حقوق کودک، با بیان اینکه قانونگذار حداقل استاندارهای ضروری را برای متقاضیان لحاظ کرده، اضافه کرد: در واقع افراد متقاضی فرزند خواندگی در اطاله روند رسیدگی به درخواست‌های فرزند خواندگی در سازمان بهزیستی و دادگستری به راه‌های خارج از قانون برای به دست آوردن فرزند خوانده سوق پیدا می‌کنند.

هزار توی تحقق آرزوی در آغوش گرفتن فرزندخوانده

قانونگذار و قوانین فرزندخواندگی

وی با اشاره به اینکه قانونگذار حمایت قاطعی از فرزند خواندگی‌های خارج از چارچوب قوانین ندارد، اما در برخی موارد نهایتا این قبیل موارد را به رسمیت می‌شناسد؛ خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد خانواده‌هایی که فرزندی را از راه‌های غیرقانونی تحت سرپرستی گرفتند، برای اخذ شناسنامه برای کودکان دچار مشکل می‌شوند. شاید کودک از این خانواده‌ها به دلیل برخوردار نبودن از شرایط قانونی پس گرفته و به بهزیستی سپرده شود.

نادی در ادامه با اشاره به اینکه این امر منشا مشکلات بسیاری برای خانواده و کودک است، تاکید کرد: در ادامه روند فرزند خواندگی خارج از چارچوب قانونی باید تاکید کرد که  حتی بسیاری از این افراد از راه‌های غیرقانونی برای اخذ شناسنامه برای کودکان استفاده می‌کنند که در نهایت کودک را با مشکلات و مسائل قانونی مختلف روبه‌رو می‌کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون، کودکان حق دارند که در کنار خانواده خود زندگی کنند و تحت سرپرستی آنها باشند، این جدا سازی برخلاف منافع و مصالح کودکان است و کودک را از دستیابی به حقوق اساسی‌اش محروم می‌کند. برای مثال بر اساس قانون کودکانی که توسط والدینشان سر راه گذاشته می‌شوند باید تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته و سپس در چرخه قانونی فرزند خواندگی قرار گیرند تا امکان سوء استفاده از آنها به هر دلیل منتفی شده و رعایت مصالح کودک تضمین شود.

این فعال حقوق کودک با تاکید بر این موضوع که با تسریع روند اجرای صدور و اجرای احکام سرپرستی در دادگاه‌ها و ادارات بهزیستی زمینه‌های اعتماد عموم به مسیرهای قانونی فراهم شود، گفت: در این شرایط شاهد فرآیندهای مثبتی از سوی سازمان بهزیستی برای اجرا کردن قانون، تسهیل و تسریع موارد فرزند خواندگی باشیم تا امکان حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست در چهارچوب قوانین فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha