کد خبر 267392
۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵

در گفتگو با «حیات» مطرح شد:

نیازهای فکری نسل z تا چه اندازه با محیط پرورشی مدارس سازگار است؟ + فیلم

نیازهای فکری نسل z تا چه اندازه با محیط پرورشی مدارس سازگار است؟ + فیلم

کارشناسان از گسست نسلی در امور پرورشی و محیط سنتی مدارس هشدار می‌دهند ولی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی معتقد است که اگر اهداف سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گیرد، این شکاف نسلی برطرف خواهد شد.

اسماعیل جانعلی‌پور، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی، در گفتگو خبرنگار اجتماعی حیات؛ در رابطه با این موضوع که نیازهای و نگاه نسل جدید (که امروزه به نسل Z شهرت پیدا کرده) تا چه اندازه با اقدامات پرورشی نظام آموزش و پرورش و بازوهای اجرایی آن (اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان) متناسب است، گفت: اتفاقاتی که در مقاطع مختلف سال در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و... رخ می‌دهد طبیعتا روی نسل نوجوان و رفتارهای آن‌ها در مدارس و بیرون از مدارس  تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی لشگر توضیح، تبیین و کنشگر ما باید لشگر به‌روزی باشد که نیازها و فضاهای نوجوانان امروزی را به‌خوبی بشناسد. چند جبهه به این به‌روز بودن کمک می‌کنند، اما آموزش و پرورش با اسناد بسیار خوبی مثل «سند تحول بنیادی» که از دید من کمتر مورد توجه قرار گرفته، می‌تواند مهمترین نقش را در اهداف پرورشی و پاسخ به سوالات و دغدعه‌های دانش آموزان ایفا کند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزیافزود: اگر به اهداف سند تحول بنیادین در حوزه پرورشی توجه شود و آموزش و پرورش از طریق بازوهای خود که همان تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانش‌آموزی، مثل اتحادیه انجمن‌های اسلامی است به این موضوع توجه بیشتری نماید، ما سند تربیتی نوجوان را در اختیار داریم که قادر است کنشگری درستی در فضای اجتماعی داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم،  دیگر در یک مسأله خاص دچار غافلگیری نخواهیم شد. زمانی که نسل‌های نو به مدرسه می‌آید، نمی‌توان در فضای نسل گذشته با آنها رفتار کرد، و در ابتدا باید بدانیم که فضای مدرسه و فضای توضیح و تبیین ما تا چه اندازه با فضای بیرون از مدرسه و خانوادگی هماهنگ و به‌روز است. باید از زبان دانش‌آموز مسائل او احصا شود تا به فضایی به‌روز در امور پرورشی برسیم.

جانعلی‌پور در ادامه با اشاره به شکاف نسلی دهه‌های مختلف در برنامه‌های پرورشی خاطرنشان کرد: عوامل متعددی از جمله فضای خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، فضای سنتی آموزشی، محتوای کتب درسی، کنکور و... در شکل‌گیری گسست نسلی تأثیر گذار هستند و باید بررسی کنیم که هر کدام از این عوامل تا چه اندازه در فکر و ذهن دانش آموزان ریشه دارد. همه کاستی‌ها و بی توجهی به نسل‌های جدید در سال‌های گذشته سبب شده ما نسبت به نیازهای نسل جدید که به فضای پیرامون خود نگاه متفاوت‌تری دارند، کمتر توجه کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه دولت سیزدهم برای این موضوعات تدابیر جدی و مهمی اندیشید و به این دغدغه والدین و دانش آموزان ورود کرد، یادآور شد: دولت قبل با تشکیل شورای جوان و نوجوان، به پژوهش و نگاه تربیتی در این رابطه پرداختند.

جانعلی پور در پایان گفت: ما نیز مفصل در خدمت تصمیم گیران و سیاستگذاران در دولت جدید هستیم که تجارب خود را در این رابطه به آن‌ها منتقل کنیم. در حال حاضر نیازمند یک فضای هماهنگ با بال‌های آموزش و پرورش همچون تشکل‌های انجمن‌های دانش‌آموزی هستیم که به اهداف بالادست و مهم برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha