کد خبر 267376
۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۴

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

زنگ خطر از دست دادن از یاد رفتگان سینما به صدا درآمد

زنگ خطر از دست دادن از یاد رفتگان سینما به صدا درآمد

یک منتقد سینما با بیان اینکه درست است که بعد از هر چند سال بازیگران جدیدی به عرصه‌ی سینما وارد می‌شوند و حضور بازیگران قبلی کاهش پیدا می‌کند، گفت: ممکن است مخاطب نیز با این بازیگران جدید به خوبی ارتباط برقرار کند اما بعد از چند سال همین بازیگران هم کنار گزاشته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ بدیهی است بازیگران پیشکسوتی که سال‌ها برای مردم خاطره‌آفرینی کرده‌اند، همیشه در ذهن‌ها خواهند ماند و هیچ‌گاه فراموش نمی‌شوند؛ اما چه اتفاقی باعث می‌شود بیش‌تر آن‌ها در دوران پیری، خانه‌نشین یا افسرده شوند؟

بازیگران پیشکسوتی که سال‌هابرای مردم خاطره‌آفرینی کرده‌اند، در ذهن‌ها خواهند ماند وهیچ‌گاه فراموش نمی‌شوند؛ اما چه اتفاقی باعث می‌شود بیشتر آن‌ها در دوران پیری، خانه‌نشین یا افسرده شوند؟ به دشواری گذران زندگی کنند و از پس هزینه‌های معاش خود به سختی برآیند؟

به همین منظور محمد میرشاهی، منتقد سینما در خصوص علل بیکاری و دیده نشدن این پیشکسوتان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ گفت: در حال حاضر انجمن‌ها و نهادهایی که برای هنرمندان پیشکسوت برنامه و همایش برگزار می‌کنند در کشور وجود دارد اما تعداد آن‌ها مقداری کم است. البته این ماهیت سینما بوده که بی‌رحم است؛ به لحاض ذهنی چالش‌هایی به صورت روزانه در زندگی به وجود می‌آید و بخشی از این فراموشی هنرمندان طبیعی است.

وی با بیان اینکه بنده چند وقتی است با رصد فیلم و سریال‌هایی که در نمایش‌خانگی پخش ‌می‌شوند دریافتم که برخی از بازیگران ما به کل حذف شدند و دیگر حضور ندارند؛ افزود: نسلی که دیگر در تلویزیون یا نمایش‌خانگی دیده نمی‌شوند، ممکن است سن زیادی هم نداشته باشند. امروز بازیگران خوبی هم هستند که دیگر آنها را نمی‌بینیم. در ده سال گذشته برخی از افراد نسل جوان هم دارند، به فراموشی سپرده می‌شوند.

زنگ خطر از دست دادن از یاد رفتگان سینما به صدا درآمد

محدودیت سینما و تلویزیون به افرادی مشخص

این منتقد سینما با بیان اینکه متاسفانه سینمای ایران و نمایش‌خانگی حول محور بازیگران مشخصی است، ادامه داد: درست است که بعد از هر چند سال بازیگران جدیدی به عرصه‌ی سینما وارد می‌شوند و حضور بازیگران قبلی کاهش پیدا می‌کند و ممکن است مخاطب نیز با این بازیگران جدید به خوبی ارتباط برقرار کند اما بعد از چند سال همین بازیگران هم کنار گزاشته می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما از پیشکسوتان دهه‌ی ۶۰ فقط تعداد محدودی مانند رضا کیانیان و مهدی هاشمی را می‌بینیم آن هم به دلیل چهره‌های فتوژنیکی است که این عزیزان دارند؛ تاکید کرد: از دهه‌ی ۶۰ ما، حضور تعداد انگشت شماری در عرصه‌ی سینما و تلویزیون شاهد هستیم.

ماهیت سینما فراموشی کسانی است که روزی ستاره بودند

میرشاهی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: ما از بازیگران پیشکسوت تنها تعداد انگشت شماری مانند استاد نصیریان را در سینمای ایران مشاهده می‌کنیم؛ ماهیت سینما در واقع همین است و خیلی نمی‌توان خرده گرفت که چرا نوجوانان ما با این هنرمندان پیشکسوت ارتباط برقرار نمی‌کنند و این مشکل به پویانمایی سینما و هنر برمی‌گردد. برخی از بازیگران ما دوره‌ای بودند اما چون نقشی به ‌آن‌ها واگذار نمی‌شود و به علت متمرکز شدن کارگردانان به چند ستاره‌ی خاص به مرور کنار می‌روند.

وی با بیان اینکه افردی که دیگر در سینما مطرح نبودند کم کم به سوی سینما سوق پیدا کردند مانند داریوش ارجمند که از سینما به تلویزیون آمد اما در سال‌های اخیر ما چیزی که از ایشان می‌بینیم نزول بازیگری است؛ خاطرنشان کرد: این فراموشی و دوری بازیگران پیشکسوت منجر به پذیرش نقش‌های معمولی و دست‌مزدهای کم می‌شود. این مشکل به ساختار ما برمی‌گردد اما در کشورهای غرب هم علی‌رغم چرخش مالی بزرگی که وجود دارد چنین مشکلاتی دیده ‌می‌شود.

زنگ خطر از دست دادن از یاد رفتگان سینما به صدا درآمد

یکی از راه‌های حفظ پیشکسوتان سینما تولید اثر است

این منتقد سینما با اشاره به محو شدن بازیگران محبوبی که دیگر در عرصه‌ی سینما دیده نمی‌شوند؛ ادامه داد: کم‌کاری پیشکسوتان سینما در عرصه‌ی بازیگری به مشکلات جامعه، نبود فیلمنامه خوب و نبود یک برنامه در رسانه‌ملی مختص این هنرمندان برمی‌گردد. بنده فکر می‌کنم یکی از راه‌های حفظ عزیزان پیشکسوت تولید اثر است. برای مثال کار درخشانی مانند «شهرزاد» سبب شد بسیاری از چهره‌های پیشکسوت مانند ابوالفضل پور عرب در این سریال خودشان را نشان دهند.

وی با تاکید بر اینکه یک آفتی در سینما وجود دارد آن هم این است که شهرت ماندگار نیست و دامن عده‌ای را می‌گیرد، یادآور شد: بازیگران نسل قدیم باید بیش از همه برایشان کار و اثر تولید شود اما نه برنامه‌هایی که گفتگو محور است و به سوالات کلیشه‌ای محدود می‌شود. اصولا برنامه‌های تاک شو هر وقت می‌خواهند کنداکتورشان را پر کنند سریعا در برنامه‌های مناسبتی چند چهره مشهور را دعوت می‌کنند اما این دعوت ممکن است در آغاز بازخورد مناسبی داشته باشد اما به مرور زمان دافعه ایجاد می‌کند.

زنگ خطر از دست دادن از یاد رفتگان سینما به صدا درآمد

میرشاهی با بیان اینکه برخی پیشکسوتان سینما مراقبند به کارنامه‌ی درخشانشان لطمه‌ای وارد نشود به همین سبب ما کم‌تر آن‌ها را در سینما یا نمایش‌خانگی می‌بینیم؛ ادامه داد: وقتی بازیگران در همه‌ی نقش‌ها و سریال‌ها حضور دارند ممکن است دیگر آن ارزش اولیه را برای مخاطب نداشته باشند.

وی اضافه کرد: بیش از همه‌ی پرسش‌های تکراری تولید اثر می‌تواند پیشکسوتان را دوباره به عرصه‌ی سینما برگرداند. به جای دعوت‌های تکراری و گلایه‌های پیشکسوتان ما به علت دیده نشدن و نبود بودجه و معیشت خوبشان باید به آن‌ها توجه کنیم.

این منتقد سینما در پایان گفت: فراموشی پیشکسوتان در تمامی عرصه‌ها مانند فوتبال دیده می‌شود که هزار و یک درد و دل دارند؛ بهرحال هر جامعه‌ای بضاعت‌های دارد و ممکن است کسی جا بماند. اما باید تلاش کرد به این هنرمندان پیشکسوت از لحاض مادی و معنوی کمک کرد و تولید اثرهایی مانند سریال سلمان فارسی به کارگردانی داوود میرباقری که بازیگران بسیاری را درخود طلب می‌کند هنرمندان پیشکسوت را دوباره زنده می‌کند.

خبرنگار: سما پالوده

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha