کد خبر 267343
۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۹

برشی از کتاب «معمار حرم»؛

 اوایل که به عراق می‌رفتیم، زائری نبود!

 اوایل که به عراق می‌رفتیم، زائری نبود!

در برشی از کتاب آمده است: «اوایل که برای زیارت به عراق می‌رفتیم، زائری نبود؛ خیلی کم بود. راحت میتوانستیم نیم ساعت بچسبیم به ضریح و زیارت کنیم.»

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات در کتاب «معمار حرم»، به نقش حاج قاسم سلیمانی در شکل‌گیری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اشاره شده است. 

کتاب «معمار حرم» مجموعه خرده‌روایت‌هایی از زبان دوستان و هم‌رزمان شهید سلیمانی (از کودکی تا شهادت ایشان) است و هدف از آن ترسیم تصویری است که در ذهن یکی از محبان اهل‌بیت، جدا از مسئولیت سازمانی شکل گرفت و زمینه‌ساز تشکیل ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شد.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «حرفشان این بود: «من مطمئنم به زودی جمعیت زائرای اینجا اون قدر زیاد میشه که از مشهد هم شلوغ تر میشه؛ بنابراین باید برای این زائرا امکانات و فضای عبادت و استراحت فراهم کنیم.» این حرفی بود که چندین بار به ما گفت. سر این حرف اصرار داشت و می‌گفت: «فرصت هم کم داریم.» 

 ما همیشه برداشت دیگری می‌کردیم و تصورمان از اینکه ایشان میگوید فرصت کم داریم این بود که شاید دوباره راه کربلا بسته شود؛ ولی بعداً که گفت «سرعت افزایش جمعیت نسبت به عملکرد ما خیلی بیشتره!»، فهمیدیم منظورش جمعیت زائرانی است که به زودی خودشان را به عتبات می‌رسانند. 

 اوایل که به عراق می‌رفتیم، زائری نبود!

 اوایل که برای زیارت به عراق می‌رفتیم، زائری نبود؛ خیلی کم بود. راحت میتوانستیم نیم ساعت بچسبیم به ضریح و زیارت کنیم. برای همین این برداشت برایمان کمی دور از ذهن بود. اتفاقاً پیش بینی حاجی درست از آب درآمد، دیدیم دیگر نه داخل حرم امام علی و نه داخل حرم امام حسین، جایی برای نماز خواندن نیست و مردم داخل خیابان‌ها نماز می‌خوانند.

 زائرها، فقط هم عراقی نبودند؛ هم ایرانی بودند، هم عراقی هم پاکستانی و هم افغانستانی. البته این شلوغی ها غیر از ایام خاص اربعین و عرفه و نیمه شعبان بود؛ مناسبت ها که دیگر داستان خاص خودش را داشت... .»

 بهنام باقری گردآورنده کتاب در روزهای برپایی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی از تاکید حاج قاسم برای برپایی پرشور این مراسم می‌گوید: «نگاهی که حاج قاسم به اربعین داشتند نگاه تمدنی بود و ایشان خیلی تاکید داشتند که روی بحث اربعین کار شود، نه به عنوان صرفا یک رفت و آمدی باشد و تمام شود گفتند که اربعین یک اقدام تمدن سازی بین ایران و عراق است و تلاش می‌کردند بین مردم و مسئولان ایران و عراق یک برادری و نزدیکی خاصی اتفاق بیفتد، یعنی ما دو تا کشور یکی هستیم، حالا همه مسائل سیاسی جغرافیایی به کنار یک اخوت دینی و مذهبی بین ما باشد که بتوانیم به سمت یک تمدن اسلامی جهانی پیش برویم. واقعا این کار شدنی است، یک مقدار سخت است ولی نیاز به تلاش زیاد دارد.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha