کد خبر 267203
۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۳

یک نوازنده در گفتگو با «حیات»؛

ساز دف در میان ایرانیان سادگی و قداست دارد/ حضور کم‌رنگ جشنواره‌های ساز سنتی

ساز دف در میان ایرانیان سادگی و قداست دارد/ حضور کم‌رنگ جشنواره‌های ساز سنتی

یک نوازنده با بیان اینکه ساز دف دارای حالات عرفانی است؛ گفت: این ساز برای مردم خوب استان سنندج و کردستان جزء یکی از سازهای مقدس محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ دَف، یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی_کُردی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که به آن حلقه‌های فلزی (معمولا با ترتیب ۱-۱-۲) آویخته شده و پوست نازکی از جنس پلاستیک یا چرم و پوست حیوانات بر حلقهٔ چوبی کشیده‌اند و آن با ضربه‌های انگشت و کف دست می‌نوازند. این ساز از سازهای ضربی (کوبه‌ای) ایرانی شبیه به دایره و بندیر است که از آن بزرگ‌تر و بم‌تر است. ساز دف در تولیدی‌ها با ۳ اندازهٔ دو چهارم - سه چهارم - چهار چهارم ساخته می‌شود.

به همین منظور امید معین، نوازنده دف در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ در خصوص چگونگی شروع فعالیتش در این عرصه گفت: بنده از کودکی به این ساز به واسطه‌ی پدرم که نوازنده‌ی ساز نی هستند، علاقه‌مند شدم و این ساز را در اجراهای پدرم زیاد می‌دیدم؛ به همین سبب در ۴ یا ۵ سالگی به پدرم گفتم برایم یک دف تهیه کنید؛ پدرم یک دف با سایز کوچک که شبیه به دایره بود برایم خرید. تا به اولین سازی که برایم خریده شد ساز دف را از نزدیک ندیده بودم.

وی با بیان اینکه وقتی دف را در دست گرفتم با اینکه تا به حال این ساز را لمس نکرده بودم شروع به زدن نت‌های مختلف کردم؛ از اینجا مشخص شد که در این حوزه استعداد دارم، ادامه داد: حدود ۸ سالگی در محضر استاد پویان جمشیدی شاگردی کردم و بعد از ۴ سال در محضر استاد بیژن کامکار در تهران حدود یک سال و نیم نواختم تا اینکه در سال ۹۸ در جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان رتبه‌ی اول را کسب کردم.

ساز دف در میان ایرانیان سادگی و قداست دارد/ حضور کم‌رنگ جشنواره‌های ساز سنتی

ساز دف به همت استاد بیژن کامکار در موسیقی ایران ثبت شد

این نوازنده درخصوص ویژگی‌های ساز دف خاطرنشان کرد: این ساز در واقع به چهار بخش شامل پوست، حلقه، کمانه و شصتی تقسیم می‌شود. ساز دف حدود ۵۰ سال قبل در خانقاه‌های کردستان نواخته می‌شد و استاد بیژن کامکار این ساز را وارد موسیقی ایرانی کردند و اولین همکاری ایشان با آقای عارف و خوانندگی استاد محمدرضا شجریان همراه بود. نوازندگی دف در واقع از این گروه نمایان و وارد عرصه‌ی موسیقی ما شد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ساز دف در حال حاضر بسیار علاقه‌مند پیدا کرده و جزء سازهای اصیل ایرانی است؛ افزود: بانوان در نواختن ساز دف حضور پررنگی دارند؛ به نظر بنده باید به صورت تمام و کمال از این بانوان در عرصه‌ی موسیقی حمایت شود که ما نوازندگان بانوان را حق خودشان برسانیم. یکی از محدودیت‌ها در این عرصه دیده نشدن بانوان هنرمند موسیقی در ساز دف است. مردم عامه تصور دارند این ساز نیاز به دستان قوی دارد اما اینطور نیست ما بانوانی داریم که در این عرصه بسیار عالی عمل کردند.

ساز دف در میان ایرانیان سادگی و قداست دارد/ حضور کم‌رنگ جشنواره‌های ساز سنتی

سادگی و قداست ساز دف در ایرانیان

معین در خصوص اینکه ساز دف دارای حالات عرفانی است؛ مطرح کرد: این ساز برای مردم خوب استان سنندج و کردستان جزء یکی از سازان مقدس محسوب می‌شود. ساز دف یکی از اصیل‌ترین و عرفانی‌ترین سازهای کوبه‌ای در موسیقی عرفانی و آیینی ایران است و همواره به دلیل سادگی و قداست آن مورد توجه بوده است. در تاکید اهمیت این ساز در عرفان، همین بس که عرفا گفته‌اند: «نباید ساز دف را بی وضو نواخت! حلقه دف در عرفان به دایره اکوان و پوست آن به وجود مطلق اشارت دارد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت همه‌ی جوانان به موسیقی پاپ علاقه‌دارند؛ تصریح کرد: من هنرجویان بسیاری دارم که به نواختن سازهای سنتی علاقه‌مند نبودند اما وقتی وارد عرصه‌ی نواختن ساز دف شدند به موسیقی ایرانی علاقه‌مند شدند. بنابراین به جوانانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند توصیه‌ام این هست که حتما موسیقی سنتی خوب و فاخر گوش فرا دهند.

ساز دف در میان ایرانیان سادگی و قداست دارد/ حضور کم‌رنگ جشنواره‌های ساز سنتی

این نوازنده دف در پایان گفت: امیدوارم همه‌ی هنرمندان روزی به حق و حقوقشان برسند؛ کشورمان تعداد بسیاری نوازنده خوب دارد که هنوز به جایگاه اصلی‌شان نرسیدند. ما در چندین سال گذشته جشنواره‌ی دف نوازی نوای رحمت را داشتیم که متاسفانه در حال حاضر این جشنواره کم رنگ شده است و من امیدوارم در آینده شاهد برگزاری چنین جشنواره‌هایی باشیم.

خبرنگار: سما پالوده

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha