کد خبر 267168
۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

طاهری در گفتگو با «حیات» مطرح کرد:

چشم انداز صلح در غزه ضعیف است/ آتش بس پاسخ ایران را به تاخیر می‌اندازد

چشم انداز صلح در غزه ضعیف است/ آتش بس پاسخ ایران را به تاخیر می‌اندازد

تحلیلگر مسائل بین‌المللی با بیان اینکه مذاکرات و تلاش‌هایی برای دستیابی به صلح در غزه از قبل بوده و اکنون نیز ادامه دارد، ولی وضعیت پیچیده است، گفت: با شرایط امروزی و بازیگران فعلی در منطقه چشم انداز صلح خیلی ضعیف بنظر می‌رسد.

احمدرضا طاهری، تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای‌، در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ درمورد آتش بس غزه و شرایط کنونی اسرائیل در منطقه اظهار کرد: در میان ملل و حکومت‌ها، خصوصا در بین مسلمانان، اسرائیل اعتبار بسیار بدی دارد و این به علت سیاست‌های غلط و سرکوبگرانه رهبران اسرائیلی در خصوص فلسطینی هاست. این دیدگاه از زمان تاسیس اسرائیل وجود داشته و ادامه دارد. 

وی افزود: درگیری خشونت آمیز اسرائیل با حماس که تلفات جانی و ویرانی قابل توجهی داشته باعث تنفر بیشتر مردم دنیا نسبت به اسرائیل شده است. حتی برخی از شخصیت‌های مهم اسرائیلی و یا نظامیان آمریکایی مخالف خشونت‌های اسرائیل هستند و به طرق مختلف اعتراضات خود را نشان داده‌اند. 

این تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای‌، ادامه داد: متاسفانه سیاسیون حاکم و قدرتمند در اسرائیل از وضعیت خشونت آمیز حمایت می‌کنند و تا زمانی که این شرایط ادامه داشته باشد، اسرائیل مورد تنفر مردم جهان قرار خواهد گرفت. 

وی اضافه کرد: تداوم سیاست های سرکوبگرانه در نهایت برای اسرائیل گران تمام می‌شود و نه آن نوع نظام سیاسی که در اسرائیل وجود دارد و نه حمایت قدرت‌هایی غربی، هیچ یک نمی‌تواند تنفر مردم دنیا نسبت به او را کاهش دهد و یا وضعیت اسرائیل را نرمال نشان دهد.

طاهری درمورد مذاکرات برای آتش بس غزه تاکید کرد: مذاکرات و تلاش‌هایی برای دستیابی به صلح از قبل بوده و اکنون نیز ادامه دارد، ولی وضعیت پیچیده است. با شرایط امروزی و بازیگران فعلی در منطقه چشم انداز صلح خیلی ضعیف بنظر می رسد.

وی با بیان اینکه پیش بینی آینده آتش بس بلند مدت بستگی به عوامل و شرایط مختلف دارد، ادامه داد: مثلا تمایل قلبی اسرائیلی ها و حماس برای مشارکت در مذاکرات صلح و شرایطی که بازیگران منطقه‌ای و جهانی ایجاد می‌کنند خیلی مهم است.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای‌، درمورد از سرگیری حملات بعد از آتش بس خاطرنشان کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که حملات پس از آتش بس از سرگرفته نشود. با این حال، مهمترین عامل برای جلوگیری از حملات اسرائیل فشار قوی بین‌المللی است. مثلا اگر جامعه بین‌المللی، به‌ویژه کشورهایی مانند آمریکا و دیگر قدرت‌های  غربی، اسرائیل را برای صلح تحت فشار قرار دهند آن وقت تضمین آتش بس یا صلح عملی تر بنظر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: ولی سوال این است که قدرت‌های غربی تا چه حد می توانند اسرائیل  را تحت فشار قرار دهند؟!

طاهری درمورد اینکه آتش بس غزه در پاسخ ایران به اسرائیل چه میزان اثرگذار باشد، گفت: توافق آتش‌بس در غزه می‌تواند انتقام‌جویی ایران علیه اسرائیل در پاسخ به ترور هنیه را به تأخیر بیندازد و یا حتی از آن جلوگیری کند. ایران نیز به‌دنبال برقراری آرامش در منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha