کد خبر 266862
۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۴

«حیات» در گزارشی بررسی ‌کرد؛

اتمام حجت قوه قضائیه با تیفوسی‌های قرمز و آبی/ کامنت تهدیدآمیز برای خارجی‌ها، ممنوع! + فیلم

اتمام حجت قوه قضائیه با تیفوسی‌های قرمز و آبی/ کامنت تهدیدآمیز برای خارجی‌ها، ممنوع! + فیلم

قوه قضاییه اعلام کرد که با افرادی که پیام‌های تهدیدآمیز زیر پست‌های فضای مجازی چهره‌های مشهور یا فوتبالیست‌ها که قصد سفر به ایران را دارند و منجر به ایران هراسی می‌شود، از طریق دادستانی برخورد جدی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، طی سال‌های گذشته فضای مجازی به‌واسطه همه‌گیری آن در میان اقشار مختلف جامعه، ابزاری مهمی برای بیان احساسات شده و در این میان گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که نه در چارچوب قانون است و نه اخلاق. این موضوع زمانی به اوج خود می‌رسد که شاهد آن هستیم که هواداران فوتبال از این موضوع برای اهداف کرُی خوانی استفاده می‌کنند و در لابه لای پیام‌های آنها، گاهی جملاتی بیان می‌شود که اصلا قابل باور نیست.

با بررسی اجمالی پیام‌هایی که زیر پست برخی از فوتبالیست‌های مشهور دنیا با زبان فارسی منتشر ‌می‌شود، گاهی شاهد این موضوع هستیم که برخی از طرفداران فوتبال، بازیکنان مشهور دنیا که قصد سفر به ایران و پیوستن به تیم رقیب را دارند، خودشان و خانواده‌شان تهدید می‌شوند که اگر به فوتبال ایران بیایند یا به فلان تیم سرخابی بپیوندد، با خطر جانی روبه رو خواهند شد.

به‌عنوان مثال همین چند روز پیش بود که در برخی از پیام‌ها که زیر پست‌های صفحه شخصی انزونزی، هافبک دفاعی تیم ملی فرانسه منتشر شد، برخی افراد اقدام به تهدید او و خانواده‌اش کردند که اگر به اصفهان بیاید امنیت جانی نخواهد داشت!. این موضوع از زمانی شروع شد که باشگاه سپاهان اعلام کرد که این بازیکن قصد سفر به اصفهان و عقد قرارداد با این تیم را دارد و در میان هزاران پیامی که طرفداران او منتشر کردند و بسیاری از طرفداران سپاهان اقدام به خوش آمدگویی کرده بودند.

از این قبیل پیام‌های مجازی را می‌توان زیر برخی از پست‌های دیدیه اندونگ، هافبک استقلال و زمانی که قصد داشت برای عقد قرار داد از ریاض به ایران سفر کند، مشاهده کرد، همین‌طور با بررسی پست‌های اینستاگرامی یحیی عطیه الله در زمان توافق اولیه با باشگاه پرسپولیس؛ اما هیچ زمان او به ایران نیامد و فقط چند کامنت تهدید آمیز زیر پست‌های او به یادگار ماند.

برکسی پوشیده نیست که این نوع کامنت‌های مجازی و تهدید آمیز بیشتر از سر کُری خوانی‌های فوتبالی منتشر می‌شود، اما قادر است که چهره‌ای زشت از ایران و فرهنگ ایرانی را در جهان به نمایش بگذارد. همان‌طور که در سال‌های قبل نیز شاهد این موضوع بودیم که طرفداران فوتبال با هجوم به صفحات فوتبالیست‌های مشهور از جمله مسی، پایت و... اقدام به فحاشی و انتشار پیام‌های غیر اخلاقی می‌کردند.

ورود دادستانی به ایران هراسی در شبکه‌های اجتماعی

در این شرایط اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال خبرنگار حیات، مبنی براینکه عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی زیر پست افراد مشهور و فوتبالیست‌هایی که قصد سفر به ایران دارند، با تهدید به قتل، مانع سفر آن‌ها می‌شوند؛ این موضوع به ایران هراسی و جلوه نامناسب از ایران در جهان منجر خواهد شد؛ آیا برنامه‌ای برای برخورد با این افراد وجود دارد؟ گفت: اقدامات قضایی درمورد ایران هراسی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مورد پیگیری است و قوه قضاییه از گذشته تاکنون در مورد کسانی که مخل امنیت روانی مردم بودند اقداماتی را در دستور کار قرار داده، دنبال کرده و دنبال می‌کند.

وی در مورد کسانی که نشر اکاذیب و یا اهانت می‌کنند، تاکید کرد: اگر اشخاص حقیقی باشند به محض شکایت اشخاص حقیقی موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد، اما در موضوعاتی که جنبه عمومی داشته و امنیت عمومی را به خطر میاندازد دادستان‌ها مکلف شده‌اند که فضای مجازی را رصد و اقدامات مقتضی را به عمل آورده و علاوه بر برخورد قانونی گزارش آن را نیز به دادستانی کل کشور بدهند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور با همکاری ضابطین امنیتی و انتظامی از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و سازمان اطلاعات نیروی انتظامی کارگروهی دائمی دارند که به رصد می‌پردازند، ضابطین گزارشات خود را می‌دهند و دادستانی هم ورود فعالی در این زمینه دارد.

جهانگیر همچنین گفت: اگر کسانی به دنبال ایران هراسی باشند که بخواهند شرایطی را فراهم کنند که تحت تأثیر آن شرایط کسانی را از بازگشت به کشور منع کنند در این زمینه اقدامات قانونی لازم در وقت مقرر با اعلام مراجع ذی‌صلاح دنبال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha